Zaslal: 23 10, 2010, 20:09 Predmet: Tradičná omša v Komárne
Dňa 6.11.2010 o 17.00 hodine sa uskutoční slávnostná pontifikálna svätá omša v starom rímskom ríte. Omšu bude celebrovať pomocný biskup z Maďarska. Organizuje to Capitulum Laicorum z Budapesti. Svätá omša bude z príležitosti 150 rokov od posvätenia chrámu. Spevy podľa info. by mali byť gregorianske a budú to spievať (ako to jeden kňaz povedal) upratovačky (prepáčte mi tento výraz ale skutočne neviem jak sa volajú )
Tak ste všetci pozvaní
Tak... nech sa celá KBS hanbí... Pri všetkej úcte k vysveteným osobám si myslím, že Slovensko v oblasti tradičnej liturgie zaostáva veľmi, tak, ako nám netreba poriadnych organistov, stačia nám len "normálne" omše a Tradíciu odsúdzujeme. Všade naookolo sa sv. omše v mimoriadnej forme slúžia. Dokonca aj v Čechách, kde k tomu zaiste pomohol aj apoštolát Knažského bratstva sv. Pia X. _________________ František Marcin
To je správny výraz pre "tridentskú", "tradičnú" alebo iné názvy pre túto liturgiu.
Ospravedlňujem sa, že Vám trošku musím odporovat, ale nemyslím si, že Slovensko je v slávení liturgie pozadu. Z jedného dôvodu. Predkoncilová liturgia bola veľmi dobrá (aj je). No bola najlepšia vtedy, v svojom období a všetko, čo tam bolo, malo svoje hlboké opodstatnenie. Ale Cirkev musí ísť s dobou, preto prišlo zjednodušenie omšových rúch - tak ako sa zmenilo aj oblečenie ľudí. V "tridentskej liturgii" bol veľkjý dôraz na to, aby sa všetko robilo presne podľa rubrík, čo nebolo ľahké. Úmyselné porušenie predpisov bol ťažký hriech. Malo to opodstatnie, lebo pred Tridentským koncilom bol v litrugii neporiadok. Toto sústredenie na rubriky niekedy znemožňovalo hlbšie sústredenie na sv. tajomstvá. Preto II. vatikánsky koncil zjednodušil liturgiu, aby sa kňaz i ľud mohol lepšie sústrediť na najsv. tamojstvá v sv. omši. No hlavne v západných krajinách bol koncil zle interpretovaný - tak, že si v liturgii môžme robiť, čo chceme, sv. omše sa často menili na show a stratilo sa sacrum. Preto sa niekorí začali vracať k predkoncilovej forme slávenia sv. omše. Na slovensku vďaka komunistickému režimu - aspoň niečo kladné z tohto obdobia - prebehla úprava liturgie veľmi dobre a bola veľmi dobre pochopená. Preto na Slovensku nemá nejaký význam sa vracať k predkoncilovej forme liturgie. Je to veľmi dlhá téma a dá sa o nej ešte veľa a veľa hovoriť, ale aspoň stručne. Preto sa snažme čo najhlbšie preťívať každú sv. omšu - sprýtomnenie Najsvätejšej obety. Myslím na vás všetkých v modlitbách, Marek Jamrich
Preto na Slovensku nemá nejaký význam sa vracať k predkoncilovej forme liturgie. Je to veľmi dlhá téma a dá sa o nej ešte veľa a veľa hovoriť, ale aspoň stručne.
Mate pravdu,je to siroka tema.Ale odkial beriete istotu,ze na Slovensku to nema vyznam? Mozno,ak sa pojdete niekedy pozriet na trident a do zahranicia,uvidite kto tam chodi a pochopite trochu lepsie.
Na Slovensku dnes este stale zaplnaju kostolne lavice generacie vychovane na tridentskej liturgii,viere a tradicii.Ked sa o par rokov pominu starsi ludia,kto zostane v kostoloch? Mozno tie babicky na starej omsi nerozumeli textom,ale velmi dobre rozumeli gestam a vyznamu omse,vedeli,ze sa tam deje nieco posvätne a tajomne.Ze omsa je stretnutie s mysteriom.
Je utopiou si mysliet,ze Cirkev sa moze vratit do minulosti.Nie,dnes sa to uz neda a ani papez to nechce.Ale sam Josef Ratzinger tvrdi,ze pokial omsa nevedie k stretnutiu s mysteriom,tak nesplna svoj ucel.
A co sa tyka volnej interpretacie Koncilu,to je kamen urazu. Ved samotny novy omsovy obrad-Novus Ordo mlci pri mnohych rubrikach. A tak si mnohi knazi nielen na Zapade,ale trebars aj v Cechach sluzia omse,ako sa im zachce.
Tradicna,tridentska omsa ma vyznam,aj na Slovensku.Len to chce zmenu zmyslania a mozno este 10-15 rokov,aby bol umysel Benedikta XVI. v motu proprio Summorum Pontificum pochopeny aj u nas.
...ze sa tam deje nieco posvätne a tajomne.Ze omsa je stretnutie s mysteriom...
Trošku odbočím od témy. Nechcem rýpať, ale myslím si, že tu je odpoveď, prečo gitary nie sú vhodné pri sv. omši a že liturgickým nástrojom je organ. Môže v nás pár gitarových akordov v dnešnej dobe vyvolať pocit posvätnosti a tajomna??? Keď sa pomaly blížime k tomu, že v rádiách znie skoro tá istá hudba ako v chrámoch? Pár akordov a väčšinou primitívna melódia a primitívny text. Ako nám gitarová liturgická hudba môže dopomôcť k tomu, aby sme svätú omšu vnímali ako niečo posvätné a tajomné, keď to "posvätné a tajomné" vlastne počúvame denno-denne v rádiách, v televízii, v supermarketoch, na ulici? Nie nadarmo je cirkevným jazykom Latinčina a hudobným nástrojom je organ. Svätá omša má byť niečo výnimočné, niečo, čo je úplne iné ako okolitý svet, niečo nadpozemské, záhadné a úžasné. Bohužiaľ, v dnešnej dobe sa to takto dá len veľmi ťažko vnímať, keď sa sv. omša podobá na posedenie pri ohni. Myslím si, že Tridentská liturgia je výborný spôsob, ako objaviť a vnímať skutočnú krásu sv. omše.
Bol to nádherný zážitok oslavy Božieho majestátu pri starobylej a nadčasovej liturgii, ktorú spevom doprevádzali speváci z Capitulum Laicorum.
Deo gratias.
To je správny výraz pre "tridentskú", "tradičnú" alebo iné názvy pre túto liturgiu.
Ospravedlňujem sa, že Vám trošku musím odporovat, ale nemyslím si, že Slovensko je v slávení liturgie pozadu. Z jedného dôvodu. Predkoncilová liturgia bola veľmi dobrá (aj je). No bola najlepšia vtedy, v svojom období a všetko, čo tam bolo, malo svoje hlboké opodstatnenie. Ale Cirkev musí ísť s dobou, preto prišlo zjednodušenie omšových rúch - tak ako sa zmenilo aj oblečenie ľudí. V "tridentskej liturgii" bol veľkjý dôraz na to, aby sa všetko robilo presne podľa rubrík, čo nebolo ľahké. Úmyselné porušenie predpisov bol ťažký hriech. Malo to opodstatnie, lebo pred Tridentským koncilom bol v litrugii neporiadok. Toto sústredenie na rubriky niekedy znemožňovalo hlbšie sústredenie na sv. tajomstvá. Preto II. vatikánsky koncil zjednodušil liturgiu, aby sa kňaz i ľud mohol lepšie sústrediť na najsv. tamojstvá v sv. omši. No hlavne v západných krajinách bol koncil zle interpretovaný - tak, že si v liturgii môžme robiť, čo chceme, sv. omše sa často menili na show a stratilo sa sacrum. Preto sa niekorí začali vracať k predkoncilovej forme slávenia sv. omše. Na slovensku vďaka komunistickému režimu - aspoň niečo kladné z tohto obdobia - prebehla úprava liturgie veľmi dobre a bola veľmi dobre pochopená. Preto na Slovensku nemá nejaký význam sa vracať k predkoncilovej forme liturgie. Je to veľmi dlhá téma a dá sa o nej ešte veľa a veľa hovoriť, ale aspoň stručne. Preto sa snažme čo najhlbšie preťívať každú sv. omšu - sprýtomnenie Najsvätejšej obety. Myslím na vás všetkých v modlitbách, Marek Jamrich
Pán kolega, vďaka za Váš pohľad na vec. Mňa by zaujímala jedna otázka: chceli by ste Vy, alebo niektorí Vaši spolužiaci bohoslovci, až budete kňazmi, takéto omše slúžiť, alebo boli by ste aspon ochotní slúžiť sv. omšu v mimoriadnej forme?
Tradičná liturgia je bohužiaľ, aj veľmi znevažovaná vďaka rôznym schizmatickým kňazom a hnutiam, napr. náš slovenský biskup mons. Oravec, ktorý žije v USA, hovorí o neplatnosti novus ordo kvôli zmeneným slovám premenenia, no zároveň neuznáva ani pokoncilových pápežov a do celej situácie vnáša chaos a fakticky manipuluje ľudí. Čo si myslíte o týchto kňazoch? Konkrétne tento biskup neuznáva ani omšu Jána XXIII, keďže už tam nastali zmeny v Rímskom kánone. viem, že to s touto konkrétnou témou má málo spoločného, ale nemôžeme oddeliť našu prax od problémov liturgie. _________________ František Marcin
Zaregistrovaný od: 21. 11. 2006 Príspevky: 22 Bydlisko: Dolný Kubín
Zaslal: 04 12, 2010, 14:01 Predmet: Odpoved
Drahí kolegovia, ospravedlňujem sa, že odpovedám až tak neskoro, ale kvôli mojim povinnostiam som na internete nebol dlhšiu dobu.
Takže k otázke, či chceme celebrovať sv. omšu v predkoncilovom obrade: Áno, v seminári je istá skupina, ktorá je zapálená za tridentskú liturgiu. No je tu jeden malý problém: Kto chce slúžiť takúto sv. omšu slúžiť, musí vedieť dobre latinsky - t. z. chápať všetkému, čo bude hovoriť. No a to sa za 3 roky štúdia latinčiny v seminári nedá. A to diecézny biskup o. František Tondra dbá na to, aby bohoslovci po latinsky vedeli. Keď aj niekto má A zo skúšok, nedokáže si preložiť všetky modlitby, ktoré v latinskom misáli sú. V Spišskej diecéze je takých len pár kňazov.
Aj pokoncilová liturgia sa dá zbožne prežiť. A je chápaniu dnešného človeka bližšie. Práve toto chcel koncil urobiť. Niekedy počuť hlasy, že v pokoncilovom misáli nie je všetko napísané čo kde ako urobiť. No, v "tridentskom" to bolo a kňaz sa musel do detailov pridržiavať všetkých predpisov, ako napríklad ako roztvoriť ruky - pod akým uhlom, koľko centimetrov od okraja oltára môže byť korporál a pod. Keby kňaz úmyselne porušil akúkoľvek rubriku, mal by ťažký hriech - keby napr. viac roztvoril ruky, ako bol predpísaný uhol. V svojej dobe to malo opodstatnenie, ale dnes to stráca opodstatnenie. A hlavný dôvod, prečo sa to odstránilo, je, že kňaz sa viac sústreďoval na to, aby neporušil predpis ako na slávenie najsvätejšej Obety.
K otázke liturgických rúch. Dám len jednu otázku - sú kroje pekné? Áno, sú. Tak prečo v nich nechodíme? Lebo dnes sa nosí niečo iné. Preto aj Cirkev nezostáva v zadu a prispôsobuje liturgické rúcha dnešnému stavu. Len tak pre zaujímavosť tradičné "husličkové" ornáty sú barokové, dnešné súčasné ornáty majú gotický strih. Sú len prispôsobené dnešnej dobe.
K otázke gitár v kostole - z liturického hľadiska tu nie je žiadny problém. Ale pozor, aj gitarová hudba nesmie mať v sebe nič z profánnosti - teda sa nesmie podobať hudbe z rádii, či posedeniu pri ohni. Ja som organistom od jedenástich rokov, veľmi mám rád organovú hudbu, ale nemám nič proti gitarovej... Pokiaľ je litrurgicky nezávadná.
A čo je najdôležitejšie pri každej sv. omši - či v katedrále či v malej kaplne, či pri veľkom počte, či pri malom, či v predkoncilovej alebo pokoncilovej forme, či v zlatých alebo maľovaných ornátoch - je tam stále prítomný ten istý Kristus, a ten sa dáva za nás v Obetu a táto Obeta sa sprítomňuje pri každej sv. omši, dokonca platne ale nedovolene slúženej.
Posledná poznámka: Koncil bol inšpirovaný Duchom Svätým. preto, čo koncil vyhlásil je určite dobré.
Ak by predkoncilová liturgia pomohla niekomu v hlbšej účasti na najsvätejších tajomstvách, väčšej láske k Ježišovi a k blížnym, k nasledovaniu Krista, k zmene, radikálnej zmene - pokániu a hlavne k osobnej svätosti, nemám nič proti. Ale z mojich doterajších pastoračných skúseností viem, že pokoncilová forma je pre väčšinu ľudí v tomto ohľade prístupnejšia a ľahšie pochopiteľná.
K otázke gitár v kostole - z liturického hľadiska tu nie je žiadny problém. Ale pozor, aj gitarová hudba nesmie mať v sebe nič z profánnosti - teda sa nesmie podobať hudbe z rádii, či posedeniu pri ohni. Ja som organistom od jedenástich rokov, veľmi mám rád organovú hudbu, ale nemám nič proti gitarovej... Pokiaľ je litrurgicky nezávadná.
Táto téma je už dosť stará, no zaujal ma citovaný odsek. Pri sv. omši hrávam na organe a aj na gitare. S tou gitarou mám čoraz väčší problém, zároveň ma čoraz viac zaujíma "predkoncilná liturgia", hoci som zatiaľ na takej nebola. Myslím si, že som sa doteraz nestretla s tak podanou gitarovou muzikou, ktorá by spĺňala uvedené kritériá. Nemyslím len v mojom podaní, ale aj v podaní iných. Ak máte linku na takú nahrávku/video, rada si to pozriem.
Ach, ako nemám rád tie - prepáčte - drísty o tom, aké je Slovensko biedne a akí si Slováci tupci. Takéto reči nie sú konštruktívne. Je aj tu veľa zapálených hudobníkov, kňazov, laikov. A tak isto je veľa zadubencov v iných krajinách. Kiežby sa radšej každý staral o svoj rast a nie hádzal celú masu či národ do jedného vreca.
Ďalej ma dosť zaráža, ako ľahko dnešný človek skĺzne do kritizovania II. vat. koncilu, hudobného nástroja alebo dokonca KBS. Takéto generalizovanie naozaj ničomu neprospeje.
Netvrdím, že nemáme kritizovať. Máme, ale konštruktívne. Napísať, že celá KBS by sa mala hanbiť je podľa mňa veľmi sprosté. Tak isto napísať, že gitara do kostola nepatrí. Verím, že v KBS je veľa dobrých ľudí s dobrými úmyslami a verím, že aj gitarová hudba dokáže mnohých ľudí zapáliť ku opravdivej chvále. Kto to bude súdiť? Naozaj si niekto trúfa? _________________ Jozef Timuľák
Kolega, ktorý vyššie napísal, že KBS by sa mala hanbiť - mal čiastočne pravdu. Sme skoro 30 rokov po páde totality a naša "úžasná" KBS nerieši miesta a postavenie organistov. Nikto zo "skvelej" KBS nerieši problém mládežníckych textov, nikto z KBS nerieši čím ďalej tým širšie lakte gitaristov, ktorí vyberajú piesne "hajtom-tajtom" bez rozmyslu, pred sv.omšou prídu bohorovne za organistom, arogantne mu "šplechnú", že majú všetko, a keď kňaz zaintonuje Gloriu alebo Credo, majú zrazu ústa na zámok. _________________ Peter Vymazal
www.organista.wbl.sk
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre