|
Stavby veľkých organov svetového štandardu na Slovensku |
|
Reagujúc na príspevok A. Konečného (AT 03/1, s. 9), uverejňujeme štúdiu o type organov, životne dôležitých pre cirkevnú hudbu, ktorých stavby sú aj u nás nanajvýš žiadúce. Ak chceme, aby úroveň hudby v katolíckych kostoloch Slovenska sústavne neklesala, je potrebné zo strany cirkvi iniciovať a podporovať realizáciu väčších a kvalitných organových novostavieb.
Veľké organy je užitočné stavať predovšetkým vo väčších a akusticky dostatočne disponovaných chrámoch, menšie rovnako v primeraných priestoroch. Dôležitá je však okrem veľkosti aj intonácia jednotlivých registrov i celého organa, ktorú je potrebné prispôsobiť konkrétnemu priestoru. Pomocou vhodnej intonácie môže aj organ s väčším počtom registrov dobre znieť v relatívne menšom priestore a naopak menší nástroj v priestore väčšom. Intonácia je tu však viac-menej pomocným prvkom, prvoradý je výber registrov – dispozícia organa, realizovaná adekvátne ku konkrétnemu priestoru. Nasledujúci text prezentuje typ nástrojov, disponujúcich atribútmi svetového štandardu tzv. orgue symphonique. Jedná sa o organy, na ktorých je možné čo možno najviac zvukovo verne hrať väčšinu organovej literatúry. To je základným predpokladom kvalitatívneho posunu tunajšej organovej resp. cirkevnohudobnej produkcie, stagnujúcej najmä z dôvodov, spôsobených neexistenciou takýchto nástrojov. Má to byť zároveň príklad a pomoc pri posudzovaní návrhov takýchto projektov v budúcnosti. Organ stredného typu, ktorého vlastnosti tu prezentujeme, nie je ešte tým ideálnym nástrojom, aké sa stavajú vo veľkých kostoloch západného sveta. Je však s nimi aspoň porovnateľný. Organ má tri manuály – hlavný stroj (1. alebo 2. man.), zadný pozitív (2. alebo. 1. man.), horný – žalúziový stroj (3. man.) a pedál. Počet registrov sa pohybuje medzi 30 – 60. Vzdušnice organa sú zásuvkové, hracia traktúra mechanická, registrová traktúra elektrická, resp. kombinovaná s mechanickou. Nástroj má žalúzie na 3. manuáli, digitálne kombinácie v počte väčšom než 50. voľných kombinácií. Spojky: II/I, III/I, III/II, I/P, II/P, III/P, generálna spojka. Rozsah manuálov: C-c4, rozsah pedálu: C-g1. Jedna z možností dispozície takéhoto organa:
I. manuál II. manuál
Principál 16 Principál 8 Principál 8 Kryt 8 Flauta rúrková 8 Kvintadéna 8 Gamba 8 Principál 4 Oktáva 4 Flauta dutá 4 Flauta priečna 4 Sesquialtera 2x 2 2/3 Kvinta 2 2/3 Oktáva 2 Superoktáva 2 Flauta plochá 2 Mixtúra 4-6x 1 1/3 Kvinta malá 1 1/3 Acuta 3x Cimbal 3x Trúbka veľká 16 Roh krivý 8 Trúbka 8 Šalmaj rúrková 4 Trúbka malá 4 Tremolo III. manuál Pedál Burdon 16 Maiorbas 32 Praestant 8 Principálbas 16 Flauta krytá 8 Subbas 16 Roh kamzičí 8 Burdonbas 16 Oktáva 4 Oktávbas 8 Flauta zobcová 4 Flauta krytá 8 Kvinta 2 2/3 Chorálbas 4 Flauta lesná 2 Flauta špicatá 4 Mixtúra 5x 1 1/3 Roh nočný 2 Cimbal 3x 1 Mixtúra 3x 4 Dulcián 16 Alikvoty 5x 2 2/3 Hoboj 8 Pozauna 16 Vox humana 8 Trúbka 8 Regál sláčikový 4 Clairon 4 Tremolo
Dispozíciu je samozrejme potrebné aktualizovať podľa konkrétneho priestoru. Súčasná trhová cena novostavby takéhoto organa od skúsenej firmy sa pohybuje okolo 20 – 30 miliónov Sk. Napriek zdanlivo vysokej cene je tu potrebné zohľadniť viaceré, mnohým už známe fakty. Píšťalový organ je súčasťou kultúrneho odkazu generácie. Pri správnej údržbe sa totiž doba jeho existencie dá počítať na storočia. Dokazuje to množstvo dodnes zachovaných organov z predchádzajúcich centenárií v celej Európe, vrátane Slovenska. O estetických, predovšetkým zvukových výhodách takýchto nástrojov sa už aj na stránkach nášho časopisu písalo. Snáď každý, kto sa o organ zaujíma vie, že ich je neúrekom. Nebudeme ich tu teda rozoberať. Oproti komerčne vyklonovaným elektrofonickým mutantom, ktoré sa v priebehu niekoľkých rokov opotrebujú, morálne i technicky zastarajú, má teda originálny nástroj množstvo výhod. Predovšetkým preto, že v tomto bode sa jedná o všeobecne známu skutočnosť, je dnes vo svete toľko firiem, zaoberajúcich sa stavbami organov, ktoré nepotrebujú vyvíjať mamutie reklamné aktivity. Najlepšou reklamou je pre väčšinu z nich samotný produkt – umelecké dielo, so svojou zvukovou, výtvarnou a duchovnou podstatou.
Mário Sedlár
(AT 2/03 s. 16)
|
Publikované: Thursday, 19.07. 2012 - 16:31:22 Od: admin
|
|
| |
Hodnotenie článku |
Priemerné hodnotenie: 5 Hlasov: 1
|
|
|