Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 24 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Jozef Kumlík a Franz Schmidt
Hudba v liturgii Dirigent Cirkevného hudobného spolku v Bratislave
1801 – 1869
135. výročie

Cirkevno-hudobný život Bratislavy stratil časť lesku, keď prestala byť korunovačným mestom. Začiatkom 19. storočia zanikli šľachtické kapely a ťažisko pestovania hudby sa presunulo na spevokoly, komorné združenia a orchestre. Tie vznikali vrámci širokokoncipovanej činnosti spolkov rôzneho druhu a pôsobnosti.


Cirkevný hudobný spolok (zu St. Martin) vznikol v Bratislave v roku 1833 hneď potom, ako sa po niekoľkoročnej činnosti rozpadol spolok rovnakého zamerania, ktorý viedol Heinrich Klein. Zanietenosť členov spolku, dirigentov orchestra i priaznivcov - „podporných členov“ spôsobila, že Cirkevný hudobný spolok sa už v začiatkoch svojej činnosti mohol prezentovať náročnými dielami svetovej hudobnej literatúry. V priebehu činnosti sa vypracoval na orchester veľmi dobrej úrovne a v istom zmysle sa stal vzorom pre spolky podobného zamerania.
Činnosť spolku začal Jozef Kumlík uvedením Seyfridovej Slávnostnej omše na sviatok sv. Cecílie. Bola to prvá v dlhom rade hudobných produkcií cirkevnej ale i svetskej hudby tohto orchestra v priebehu jeho takmer 150-ročnej činnosti. Jeho dirigenti boli osobnosťami, ktoré rozmerom svojho talentu a progresivitou umeleckých ambícií formovali orchester vysokých odborných kvalít.
Jozef Kumlík pochádzal z Viedne. Bol žiakom Kleina a Sechtera. V Bratislave pôsobil ako učiteľ hudby. Orchester viedol s niekoľkoročnou prestávkou 36 rokov. V prvom roku činnosti spolku naštudoval a uviedol Haydnove oratóriá Štyri ročné obdobia a Stvorenie, Mozartovo a Cherubiniho Requiem. V roku 1835 položil základy pre pravidelné uvádzanie jedného z interpretačne najnáročnejších diel svetovej hudobnej literatúry – Beethovenovej Missa Sollemnis. Vytvoril tiež predpoklad opodstatnenosti tvrdenia o vysokej úrovni beethovenovského kultu v Bratislave. Missu Sollemnis uviedol šesťkrát a Omšu C dur 54-krát. V Dóme sv. Martina na zadnej stene, pri Kaplnke sv. Jozefa umiestnili z podnetu viedenského dvorného radcu a dvorného knihovníka Alfreda Schnericha mramorovú tabuľu, na ktorej sú zaznamenané roky a mená dirigentov, ktorí – počnúc rokom 1835 – uvádzali v dóme Missu Sollemnis. Tieto bratislavské predvedenia diela, najmä v čase každoročných hudobných slávností usporadúvaných ku sviatku sv. Cecílie, patrónky hudby, boli predmetom záujmu odborníkov i laikov, ktorí prichádzali na koncerty do Bratislavy z Prahy, Budapešti a Viedne. „Každý z účinkujících byl nadchnut jakousi svatou touhou a vynasnažil se, aby své úlohy dostál. Spolek tento čítá 2470 údů, má archiv s devítisty čísel samých klasických skladeb a znamenitou sbírku hudebních nástrojů.“, informuje v roku 1863 český časopis Dalibor.
Kumlík písal cirkevné skladby, ktoré sa – hoci zapísané v rukopisnej podobe - udržali v repertoári spolku v priebehu celej existencie orchestra (do polovice 20. storočia). Dobová kritika Kumlíkovej Omši D dur prisúdila dokonca veľkosť Beethovenovej hudby a jeho Vokálna omša F dur opakovane znela z dómskeho chóru.  V nedávnej minulosti sa jeho hodnotné diela – z početných vokálnych skladieb napr.  krásny zbor „Ó, Pane“ i viaceré ďalšie - začali opäť objavovať v repertoári bratislavských i ďalších interpretačných telies a súborov.

Franz Schmidt
1874-1934
130. výročie

Rodák z Bratislavy Franz Schmidt strávil v tomto meste iba svoju ranú mladosť. S výrazným citovým zanietením, korešpondujúcim s jeho citlivou, jemnou a uzavretou povahou sa však hlásieval k svojmu rodisku: „Jedine na základe vedomostí získaných u pátra Feliciána (vl. m. Jozef Môcik), som obstál pri prijímacích skúškach do Brucknerovej kontrapunktickej triedy na viedenskom Konzervatóriu. Vďaka nemu som nikdy nezaznamenal žiadne medzery ani slabiny v základoch.“ Spomínal si aj na hru na organe v bratislavskom františkánskom kostole: „Organ má zvuk so strieborným leskom. Celé dni som trávieval pri tomto nástroji a nemohol som sa s ním rozlúčiť. Jeho zvuk bol jedným z najkrajších, aké som kedy vôbec počul.“
Franz Schmidt po ukončení štúdií na viedenskom Konzervatóriu vyučoval hru na organe, pôsobil ako prvý violončelista Viedenských filharmonikov, neskôr začal učiť na Konzervatóriu aj klavír a kompozičné predmety. Od roku 1925 bol riaditeľom Konzervatória vo Viedni a štyri roky rektorom Hochschule f. Musik u. darstellende Kunst. Mnohostrannosť jeho schopností, zázračná pamäť a široké zázemie vedomostí mu zabezpečili priam zbožňovanie v radoch jeho početných žiakov.
Schmidt patrí k posledným rozvíjateľom tradície neskorého romantizmu. V jeho dobe existovala vo Viedni avantgardná druhá viedenská škola. Scmidt, hoci sa nepridal k jej princípom, bol Schonbergovým priateľom a rešpektoval jeho skladateľskú poetiku (sám dirigoval Pierrota Lunaira).
Na Slovensku renesanciu doposiaľ neprávom obhádzanej Schmidtovej hudby predstavujú zatiaľ predovšetkým jeho pomerne často hrané organové skladby a nahrávky jeho štyroch symfónií. Pre vydavateľstvo Opus ich naštudoval Schmidtov žiak Ľudovít Rajter. Vo svetových reláciách boli tieto skvosty romantického symfonizmu nahraté Detroit Symphony Orchestra v rokoch 1989-1996, dirigoval Neeme Järvi; a vydané vo vydavateľstve Deutsche Gramofon.

Pramene: 

Tvorcovia hudobnej Bratislavy (HM SNM Bratislava 1992, red. J. Kalinayová)
Tauberová, A.: Hudobné spolky a spevokoly. In: Poklady hudobnej minulosti (HM SNM 1996 Bratislava, red. J. Kalinayová)

Mário Sedlár

(AT 2/04 s. 39)

Publikované: Thursday, 19.07. 2012 - 17:19:38 Od: admin7

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Hudba v liturgii
· Ďalšie články od autora: admin7


Najčítanejší článok na tému Hudba v liturgii:
Notový materiál na internete



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



Súvisiaca téma

Koncerty sakrálnej a organovej hudby

"Jozef Kumlík a Franz Schmidt" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.06 sekúnd