Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 14 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Festival Slovenské historické organy (rozhovor)
Organy na Slovensku a vo svete

Veril som v rýchlejšie napredovanie

Rozhovor s Jánom V. Michalkom



1. Pán profesor, festival Slovenské historické organy sa nachádza v druhom desaťročí existencie. Je to určite príležitosť na bilancovanie. Ako vidíte tradíciu, význam a prínos festivalu aj v perspektíve jeho budúcnosti?

 Festival vznikol s cieľom oboznámiť verejnosť s najcennejšími historickými organmi a upozorniť zodpovedných – vlastníkov a kultúrne inštitúcie - na povinnosť odborne sa starať o takéto nástroje a zachrániť ich pred poškodením a zničením.
Organ je veľmi zložitý hudobný nástroj, ktorý spája v sebe technickú, zvukovú a výtvarnú stránku. Jeho plnú hodnotu môžeme vnímať len v tejto komplexnosti. Vzhľadom na to, že v drvivej väčšine je umiestnený v sakrálnych priestoroch a spĺňa úlohu liturgického nástroja, hrozí mu v oblasti  odbornej starostlivosti isté „podceňovanie“. Aj preto chce byť tento festival veľkou a opakujúcou sa výzvou: vrátiť sa ku skutočnej tradícii organovej kultúry na Slovensku ! Skutočná tradícia predstavuje skvelých staviteľov organov a ich dielne, profesionálne pripravených organistov – cirkevných hudobníkov, pôsobiacich v zboroch a farnostiach, vnímavých a spolupracujúcich duchovných,  členov cirkvi a celej spoločnosti. V tomto ohľade ma festival svoje nezastupiteľné miesto v minulosti i budúcnosti.

2. Ako hodnotíte súčasný stav ochrany a reštaurovania historických  nástrojov na Slovensku, v čom je dôležitá úloha farností, zborov, kňazov a organistov?

 V odbornej starostlivosti možno pozorovať isté zlepšenie – pomalé ale predsa. Treba povedať, že všetci čo stáli pri vzniku festivalu  mali predstavu a nádej ďaleko rýchlejšieho napredovania. Veľmi dôležité je, že sa pokročilo v odbornom súpise a dokumentácii. Za rozhodujúce pre budúcnosť považujem zmenu postoja k poslaniu organovej hudby v živote cirkvi a spoločnosti a  prijatie záväzných  systematických opatrení zo strany cirkví a pamiatkovej starostlivosti, ktoré budú vlastníci rešpektovať!! Len pri vzájomnej spolupráci organistov s odborníkmi, kňazov s organistami a podpore členov zboru a farnosti možno súčasný stav ďalej zlepšovať. Hoci sa v takomto rozhovore nedá ísť do detailov, aspoň dve dôležité poznámky. Prvá sa týka problému odborníkov. Potrebovali by sme na Slovensku profesionálne vzdelaných odborníkov ako v  iných krajinách (napr. v Nemecku tzv. Orgelsachverständiger). HTF VŠMU je partnerom v medzinárodnom študijnom programe Organxepert, ktorý vznikol práve s cieľom pomôcť riešiť situáciu v oblasti starostlivosti a záchrany historických organov hlavne v krajinách bývalého východného bloku. Pôsobenie takto pripravených odborníkov by bolo dobrou zárukou pred neodbornými, až zničujúcimi „opravami“, ktoré sa žiaľ stále uskutočňujú. K ich činnosti je však potrebné vytvoriť organizačné i finančné predpoklady. A to súvisí s druhou poznámkou. Cirkvi i štátne inštitúcie vyjadrujú svoju podporu záchrane kultúrneho dedičstva, konkrétne aj historických organov, ale žiaľ často chýbajú konkrétne (česť výnimkám - MK pravidelne podporuje  festival SHO a prispieva spolu s mestskými či miestnymi úradmi na viaceré rekonštrukcie) a hlavne systematické opatrenia.

3. Organy s pneumatickou traktúrou sú v dramaturgii festivalu zastúpené poskromne. Aký je dôvod? Je stále dosť zaujímavých obnovených mechanických nástrojov alebo vidíte zvukovo hodnotné pneumatiky ako menej "historické"? Je možnou príčinou regionalistický charakter podujatia?

Pri vzniku festivalu sa prijalo - aj vzhľadom na záujem prezentovať staršie nástroje a pokúsiť sa tak o ich záchranu - ako jedno z kritérií výberu: organ s mechanickou traktúrou. Určite, že toto kritérium nie je jedinou, alebo rozhodujúcou  zárukou umeleckej hodnoty. Pri výbere organov na festival je prioritou umelecká hodnota nástroja a jeho stav. Snažíme sa o prezentovanie novo opravených organov, ktoré ešte na festivale neboli bez ohľadu na to či sú v kostoloch rímskokatolíckej, alebo evanjelickej cirkvi.  Dnes pozorujeme v Európe veľký záujem o záchranu historických nástrojov s pneumatickou traktúrou. Spolu s dr. Marianom Mayerom sme už začali pripravovať výber takýchto najcennejších a najzaujímavejších nástrojov  pre budúce ročníky - možno to urobíme symbolicky na  XX. ročníku festivalu v roku 2011.  
 
4. Existuje, z Vášho pohľadu, u nás priestor pre ďalšie podobné hudobné slávnosti, akcentujúce historicitu kráľovského nástroja z organologického hľadiska?

Tento priestor sa vytvára hlavne v lokalitách, kde je viacero cenných nástrojov po rekonštrukcii. Konkrétne by som si vedel predstaviť podobný festival - možno menší (napríklad tri koncerty na Myjave a okolí - Myjava, Vrbovce, Brezová pod Bradlom, Košariská). Mimoriadne hodnotné a dobre rekonštruované organy Martina Šašku – najvýznamnejšieho slovenského organára 19. storočia, ktoré sa nachádzajú v evanjelických kostoloch v uvedených mestách a dedinách, sú k tomu dobrým predpokladom. Súčasťou takýchto – ako hovoríte hudobných slávností - by mohli byť aj malé konferencie, či sympózia venované tejto problematike. 

5. Aké sú Vaše priania pre festival Slovenské historické organy do budúcnosti?

Očakávaná odpoveď by mala asi znieť: čím viac peňazí na záchranu organov, väčší rozpočet na festival s možnosťou pozývať najlepších svetových organistov, atď. Iste, ale som presvedčený, že základom pre realizáciu takýchto prianí je (hoci to bude znieť v súčasnej situácii skoro naivne) je sprostredkovanie poznania a zážitku, že autentické umenie, organová hudba nie je doplnkom, niečím na zábavu či prikrášlenie, ale že môže v živote človeka spôsobiť zmenu – zmenu vedomia a následne konania. Ak si to členovia farnosti, zborov, kňazi i organisti uvedomia, tak sa nájdu aj finančné prostriedky na to, aby v ich kostole bol profesionálny cirkevný hudobník, ktorý zabezpečí odbornú starostlivosť o organ, potrebnú interpretačnú úroveň liturgickej i koncertnej organovej hudby a bude iniciátorom a nadšeným propagátorom takéhoto poslania umenia. Ak si to uvedomia zodpovední predstavitelia cirkví a štátnych inštitúcii, nebude záchrana organu v zozname úloh a rozdelenia financií na poslednom mieste. To by som sebe aj im prial.

Za rozhovor ďakuje

Mário Sedlár

(HŽ 1-2/09 s. 9)

Publikované: Thursday, 19.07. 2012 - 19:59:26 Od: admin7

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Organy na Slovensku a vo svete
· Ďalšie články od autora: admin7


Najčítanejší článok na tému Organy na Slovensku a vo svete:
Keď doznie národný organ



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



Súvisiaca téma

Hra na organe

"Festival Slovenské historické organy (rozhovor)" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.07 sekúnd