Jubilejný XV. ročník festivalu Slovenské historické
organy sa konal ako po minulé roky koncom leta od pondelka 21. augusta do
soboty 26. augusta. Predstavila sa na
ňom opäť elita medzinárodných organových interpretov z piatich európskych
krajín
Prvý otvárací koncert patril nestorovi
organovej hudby na Slovensku, profesorovi Ferdinandovi KLINDOVI, ktorý už viac
ako 44 rokov vyučuje na VŠMU, kde vychoval
niekoľko generácií slovenských organistov. Je jedným z iniciátorov
záchrany vzácneho kultúrneho dedičstva v podobe historických organov na
Slovensku. Inicioval mnohé akcie pre záchranu týchto nástrojov v podobe
nahrávok pre OPUS dovtedy nevydanou hudbou slovenských starých majstrov.
V jeho
podaní odzneli skladby Bacha, Mozarta, Kuchařa a nezabudol ani na obľúbenú
francúzsku organovú literatúru, ktorú reprezentoval Théodore Dubois.
Koncert sa konal
v rím. kat. farskom Kostole sv. Štefana Kráľa v Stupave – mestečku
pri Bratislave - na dvojmanuálovom 20-registrovom organe, ktorý postavil
v roku 1827 neznámy organár. Tento nástroj v roku 1858 zásadným spôsobom
prestaval Martin Šaško. Organ prekonal mnohé, často neodborné zásahy a do
pôvodného (Šaškovho) stavu sa dostal až po starostlivej oprave v roku
2001.
V utorok sa priaznivci organovej
hudby stretli v rím. kat. farskom Kostole sv. Antona Paduánskeho
v Báči. Báč je malá obec pri Dunaji, taktiež neďaleko Bratislavy, ktorá je
aj mariánskym pútnickým miestom. V kostole, ktorý je spojený
s budovou bývalého františkánskeho kláštora, pôsobili dnes už blahoslavení
štyria svätci Vasiľ Hopko, Pavel Peter Gojdič, Dominik Metod Trčka
a Ladislav Batthany. Okrem iných pozoruhodných symbolov na tomto mieste je
azda zaujímavé spomenúť, že veža kostola je vysoká 54 metrov, čo zodpovedá
priemeru kopuly Baziliky sv. Petra v Ríme. Dvojmanuálový 13-registrový organ
v tomto kostole bol pôvodne postavený neznámym organárom pre františkánsky
kostol v Komárne, odkiaľ bol v rokoch 1809 – 1810 premiestnený do
Báču. Organ je až na malé detaily intaktne zachovaný, čo znamená, že sa ho
nedotkla ani rekvirácia prospektových píšťal na vojnové účely (1917), pretože
už vtedy bol pokladaný za pamiatkový.
Na tomto
nástroji sa predstavil Jaroslav TŮMA jeden z najlepších európskych
organistov. Prezentoval skladby od majstrov ako Sweelinek, Froberger, Kuchař až
po svoje improvizácie na témy B. Pasquiniho a J. Pachelbela,
v ktorých sa ukázal ako fantastický improvizátor, hrajúci s úžasnou
ľahkosťou. Okrem iných aktivít pôsobí ako pedagóg na Pražskej AMU a nahral
viac ako 50 CD, medzi ktorými nechýbajú nahrávky realizované na českých
historických organoch.
Katedrálny Chrám sv. Jána Krstiteľa
v Trnave bol v stredu večer pripravený na tretí organový koncert.
Dvojmanuálový organ s pedálom postavil pravdepodobne v prvej polovici
70. rokov 19. storočia Martin Šaško senior - významná osobnosť slovenského
organárstva. Veľkosť organu v trnavskej katedrále - 18 registrov - bola
asi v čase jeho výstavby ovplyvnená nedostatkom finančných prostriedkov.
Tento dôvod sa zdá ako najpravdepodobnejšie vysvetlenie faktu, že sa jedná
o nástroj, ktorý bol postavený do najväčšieho priestoru, v akom mal Šaško možnosť stavať.
Diela od
Frescobaldiho až po Mendelssohna-Bartholdyho prezentoval Stanislav ŠURIN, ktorý
je zároveň aj katedrálnym organistom, osobnosť nielen na Slovensku dobre známa
najmä svojím úsilím o rozvoj organového umenia a o záchranu
cenného kultúrneho dedičstva v podobe historických organov. Je
zakladateľom a organizátorom organových festivalov v Trnave, Skalici
a v Piešťanoch. V roku 2000 založil Bachovu spoločnosť na
Slovensku, prostredníctvom ktorej prispieva k uvádzanie organových diel
J.S. Bacha na liturgické a koncertné účely. Od roku 2006 pôsobí vo funkcii
diecézneho hudobníka Bratislavsko-trnavskej arcidiecézy.
Modra – „slobodné kráľovské mesto“ -
hostila talianskeho organistu a muzikológa pôsobiaceho v Ríme.
Giovanni Clavorà BRAULIN sa venuje nielen organovej interpretácii, ale aj
reštaurovaniu cenných historických organov svojej krajiny. Pedagogicky pôsobí
na konzervatóriu „Luigi Cherubini“ vo Florencii a je autorom Dejín
cirkevnej hudby v Ríme od roku 1300 až do roku 2000. Publikácia vyšla na
CD pri príležitosti „Jubilejného roku
2000“.
Na koncerte
odzneli diela nemeckých a talianskych romantikov. V rím. kat. farskom
Kostole sv. Štefana Kráľa sa nachádza vzácny organ firmy Rieger a synovia
(F. RIEGER SOEHNE JAEGERNDORF). Je to dvojmanuálový 18-registrový organ
s mechanickou hracou a registrovou traktúrou a s kuželkovými
vzdušnicami. Organ sa v katalógoch firmy uvádza ako opus 15 z roku
1875 a je vytlačený tučným písmom, čo znamená vynikajúci nástroj. Hrací
stôl je samostatný a stojí pred organom. Drevené registrové manubria už
nemajú pôvodne terčíky s názvami registrov, časť pôvodných terčíkov sa
nachádza v organovej skrini. Nástroj bol v roku 1999 generálne
opravený a zreštaurovaný.
Každý rok sa pokúšajú organizátori
festivalu nájsť historický organ, ktorý by bol „čerstvo“ zreštaurovaný a zároveň
naozaj dôkladne obnovený. Tento rok tieto kritéria spĺňal len organ v rím.
kat. farskom Kostole sv. Mikuláša v mestskej časti Bratislava – Jarovce.
Pôvodne 6- registrový pozitív postavil dodnes neznámy organár v prvej
tretine 19. storočia. Organ stál v zábradlí chóru, teda organista sedel za
organovou skriňou. V roku 1886 pozitív prestaval a rozšíril
bratislavský organár Anton Schönhofer. Organ posunul dozadu a rozšíril
o dva registre pedálu a o jeden sláčikový register manuálu,
ktorý nazval Gamba, ale zvukovo skôr pripomína Salicional, či Aeolinu. Organ sa
nevyhol ani rekvirácii prospektových píšťal na vojnové účely a tie boli
nahradené v roku 1929 menej kvalitnými. Silný úder dostal organ pri
odstrele kostolnej veže počas 2. svetovej vojny, kedy bola narušená aj statika
kostola. Organ sa na takmer dve desaťročia odmlčal a až v roku 1975 bola
urobená provizórna oprava, aby sa mohol znova používať na liturgické účely.
V roku 2006 sa podarilo so zapojením mnohých zainteresovaných strán
uskutočniť veľkú generálnu opravu nielen nástrojovej časti, ale aj organovej
skrine. Nahradili sa nepôvodné zinkové prospektové
píšťaly za nové štýlové z organového kovu a doplnili sa všetky chýbajúce
píšťaly. Organ sa podarilo dostať do podoby po Schönhoferovej prestavbe,
a tak mohol na koncerte zaznieť v plnej kráse a sile. Aj napriek
tomu, že neobsahuje žiadny 16-stopový register, mohutne zaplní priestor kostola.
Marek ŠTRBÁK sa
predstavil ako najmladší zo všetkých účinkujúcich na tohtoročnom festivale.
Svojou bravúrnou a precíznou hrou však hneď po prvých tónoch presvedčil
o svojich interpretačných kvalitách. Je absolventom košického
konzervatória, univerzity vo Viedni a momentálne študuje
v sólistickej triede na univerzite v Štuttgarte. Na koncerte predstavil diela autorov od baroka až po
súčasných autorov. Pre publikum snáď najčarovnejším zážitkom boli Toggenburské
tance pre organ, ktoré mnohých „dvíhali“ z lavíc a taktiež fúga na
tému z filmu „Ružový panter“ bola tiež niečím, čo oživilo koncert najmä
pre mladšiu časť publika.
Záverečný koncert festivalu sa konal
v bývalom františkánskom Kostole sv. Juraja v Pruskom. Niekomu by sa
mohlo zdať, že bývalý hokejista sa „dal“ na organ, ale je to podobnosť čisto
náhodná - spája ich totiž len spoločné priezvisko. Waclaw GOLONKA je
renomovaným európskym organistom, ktorý získal vzdelanie u svetoznámych
pedagógov a virtuózov v rodnom Poľsku, Viedni a na majstrovských
kurzoch. Koncertoval po celej Európe, Afrike, USA a v mnohých ďalších
štátoch. Uskutočnil početné nahrávky pre svetové rozhlasové a televízne
stanice. Jeho repertoár tvoria skladby od raného baroka až po súčasných
autorov. Pedagogicky pôsobí na gymnáziu v Prahe a na hudobnej
akadémii v Krakove.
Organ
v kostole, ktorý už dnes neslúži na liturgické účely, ale skôr sporadicky
ako koncertná sála, postavil františkánsky fráter organár Peregrín Werner
v roku 1732. Jednomanuálový organ s pedálom má 10 registrov
mechanické traktúry a zásuvkové vzdušnice. Farba klávesov je tu inverzná
teda dlhé majú tmavé drevené obloženie a krátke sú biele. Organista sedí
za organovou skriňou a výhľad na oltár mu umožňuje otvor v tvare
srdca v organovej skrini. Poslednú rozsiahlejšiu opravu nástroj zaznamenal
v roku 1978.
Jubilejný XV. ročník festivalu opäť ukázal,
že na Slovensku máme množstvo prekrásnych historických organov, ktoré svedčia
o kvalite vtedajších organárskych majstrov. Ich dielo vo viac či menej
pozmenenom stave pretrvalo stáročia, a preto by sme si ho mali vážiť a
venovať mu patričnú starostlivosť a údržbu. Taktiež by mali vlastníci
nástrojov venovať veľkú pozornosť výberu firiem a organárov, ktorým zveria
opravu a reštaurovanie svojich historických nástrojov. Ušľachtilá
myšlienka prezentovať kultúrne dedičstvo v podobe festivalu historických
organov oslavuje už XV. jubilejný ročník a opäť mi nezostáva na záver nič iné skonštatovať,
že založiť takýto festival bola veľmi dobrá myšlienka. Dúfam, že sa do ďalších
rokov podarí organizátorom prilákať na tieto koncerty stále lepších nielen
domácich, ale aj svetových renomovaných organistov, ktorí budú vnímavému
publiku prezentovať nielen svoje interpretačné umenie, ale aj cenné historické
organy.