V posledných dvoch mesiacoch ste istotne
v slovenských masmédiách zaregistrovali množstvo článkov a reportáží
zaoberajúcich sa výmenou organu v Dóme sv. Martina v Bratislave. Nakoľko sa v
skoro v kažej takejto reportáži či novinovom článku vyskytlo množstvo
nepresností, zavádzajúcich tvrdení či klamstiev, rozhodli sme sa uverejniť plné
znenie tlačovej správy z tlačovej konferencie o novom organe pre Dóm sv.
Martina, ktorá sa uskutočnila 10. 10. 2006, 10.00 h v Rímskokatolíckej
cyrilometodskej bohosloveckej fakulte UK a v Dóme sv. Martina:
STAVBA NOVÉHO ORGANA V DÓME SV. MARTINA
V BRATISLAVE
Účastníci tlačovej besedy 10.10. 2006,
10.00 h v Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulte UK a v Dóme sv.
Martina:
J. E. Mons. Ján Sokol,
arcibiskup-metropolita
Gerald Woehl, Marburg (Nemecko), organársky majster
poverený realizáciou projektu
Mgr. art. Stanislav Šurin, diecézny
hudobník, koordinátor projektu
Moderátor: Ján Juráš, AGENTÚRA AP PROJEKT
Historický prehľad
Snahy o postavenie nového a vhodnejšieho
organa sa datujú do obdobia medzi svetovými vojnami až do roku 1947. Po tomto roku nebola realizácia takéhoto projektu vítaná.
Začiatkom 90. rokov bola zo strany vtedajšieho správcu farnosti plánovaná
stavba nového organa českou organovou továrnou na varhany. Z dnešného pohľadu
môžeme konštatovať, že nerealizácia tohto projektu bola pre Dóm šťastím.
Namiesto toho sa pristúpilo ku generálnej oprave organa bratislavskou firmou.
Táto oprava však nesplnila všetky očakávania. Ide predovšetkým o mixturové
registre, ktoré vytvárajú zvukovú korunu, typickú pre majestátnosť organového
zvuku.
V rokoch 1991-1995 vyvíjali podobné snahy
vtedajší dómski organisti, avšak bez úspechu. Dňa 5. januára 2001 sa
uskutočnilo stretnutie troch slovenských organistov s
arcibiskupom-metropolitom, Mons.
Jánom Sokolom. Pán arcibiskup ich poveril vypracovaním návrhov na stavby nových
organov pre Dóm sv. Martina v Bratislave a pre Katedrálu sv. Jána Krstiteľa v
Trnave. Ani vtedy však ešte nenastal čas pre reálne uskutočnenie projektu.
Konkrétne kroky podnikol pán arcibiskup v
novembri 2005, keď sa po ukončení reštaurovania interiéru Dómu definitívne
rozhodol začať proces prípravy stavby nového organa. Po
predbežnom oslovení niekoľkých zahraničných organárskych firiem poveril dňa 15.
decembra 2005 organistu a cirkevného hudobníka Stanislava Šurina (www.bachsociety.sk/surin) prípravou
výberového konania a odborným dohľadom nad celým projektom.
Dňa 3. 2. 2006 boli zaslané podklady pre
výberové konanie piatim prominentným zahraničným organárskym firmám (dvom
nemeckým, dvom švajčiarskym a jednej rakúskej). V dňoch 17. – 22. apríla sa
uskutočnila služobná cesta expertov diecézy za cieľom prehliadky firmami
odporúčaných organov. Do 30. 4. 2006 obdržal arcibiskupský úrad v Trnave
všetkých 5 návrhov. Dňa 5. 5. 2006 sa konalo výberové konanie. Sedemčlenná
komisia za účasti domácich aj zahraničných expertov a zástupcov diecézy vybrala
firmu Gerald Woehl Orgelbau z Marburgu (www.orgelprojekte.de).
Táto renomovaná firma realizovala stavby mnohých veľkých organov vo významných
európskych chrámoch (napr. Bachorgel v Chráme sv. Tomáša v Lipsku) a ideálne
splnila podmienky kladené na nový organ.
Nový organ v Dóme sv. Martina!
Nový nástroj bude typom tzv. univerzálneho
organa so špecifickým prihliadnutím na interpretáciu diel Johanna Sebastiana
Bacha a francúzskej organovej literatúry 19. – 20. storočia (žiadny organ na
Slovensku totiž tieto kritéria v dostatočnej miere nespĺňa). Pri určovaní
koncepcie sa vychádzalo z interpretačných možností, ktoré ponúkajú, respektíve
neponúkajú organy v Bratislave a v iných kultúrnych centrách Slovenska.
Spojiť tieto dva sebe si odporujúce zvukové
ideály je mimoriadne náročné. V osobnosti majstra Geralda Woehla sa však
spájajú jeho skúsenosti s reštaurovaním mnohých významných nemeckých barokových
organov a fakt, že svoje učňovské roky strávil v renomovanej francúzskej firme.
Je autorom prvého klasického francúzskeho symfonického organa postaveného v
Nemecku a zároveň tvorcom Bachovho organa v Lipsku.
Woehlov návrh umiestnenia nového organa je
to najlepšie, čo sa v daných podmienkach navrhnúť dá. Čiastočne ráta s miestom,
kde sa nachádza starý organ. V podveží však budú umiestnené registre, ktoré sa
akusticky dobre šíria aj z tohto priestoru. Pred gotickým oblúkom podvežia budú
umiestnené hlavný stroj a vrchný stroj a malý pedál (kvôli dobrému kontaktu
hráča s pedálovým strojom a lepšiemu šíreniu sa do priestoru; registre 16´ a
32´ - tzv. Grosspedal, budú umiestnené v podveží). Tým, že organ bude cca 6 m
širokú emporu zaťažovať iba do vzdialenosti cca 1, 5 m od kraja, odpadajú
problémy s komplikovaným statickým riešením celého chóru. Rozdelenie celého
organa do dvoch skríň (C-Cis strany) umožňuje dobré šírenie zvuku medzerou
medzi skriňami (plniacou zároveň aj požiadavku na akceptovanie okna) zo
žalúziového stroja umiestneného za hlavným a vrchným strojom.
Začiatkom 90. rokov sa objavili názory, že
pôvodný organ treba zachovať v podveží a nový organ (ideálne 45 – 50
registrový) postaviť, respektíve zavesiť na niektorej stene v lodi chrámu. Navrhovatelia tohto riešenia
vychádzali z prípadov mnohých európskych katedrál, kde sa podobné riešenia
realizovali. Neuvedomili si však, že nástroje takejto veľkosti, prípadne
väčšie, sa nachádzajú v priestoroch aj 20-krát väčších, ako je bratislavský Dóm
(napríklad Dóm v Kolíne nad Rýnom). Takéto riešenie by možnosti realizácie
projektu značne zmenšili čo sa týka počtu registrov. Miesto pre organ plánových
rozmerov je možné umiestniť iba na organovej empore.
Význam a popis nového organa
Realizácia tohto diela dlhodobo pozitívne
ovplyvní slovenskú kultúru. Ide o jedinečný projekt, najvýznamnejší svojho
druhu v novodobých dejinách Slovenska (podobný projekt sa zatiaľ neuskutočnil
ani v ČR). Pre slovenskú hudobnú kultúru, cirkevnú hudbu a organárstvo bude mať
epochálny význam a bude vzorom a inšpiráciou pre ďalšie organové projekty u nás
i v okolitých krajinách.
Tento projekt sa realizuje vďaka osobnému
zainteresovaniu J. E. Mons. Jána Sokola, arcibiskupa-metropolitu a nadväzuje na
významné miesto Rímskokatolíckej cirkvi v kultúrnych dejinách Slovenska.
Nástroj bude mať 3 manuály a vyše 60
registrov a 3 806 píšťal. Najmenšia píšťala bude merať 7 mm, najväčia (veľké C
registra Pozauna 32´) 9, 7 m. Celý stroj bude vážiť cez 9 ton. Veľkosťou bude
tento nástroj patriť medzi najväčšie chrámové organy na Slovensku. Svojou
koncepciou a kvalitou však bude konkurovať najvýznamnejším organom v
celoeurópskom priestore.
Organ bude postavený na báze klasického
organárstva – mechanická traktúra, zásuvkové vzdušnice. Bude tu však použitá aj
najmodernejšia počítačová technika, ktorá bude poskytovať nekonečné možnosti
pre uloženie rôznych zvukových kombinácií.
Cena organa – finančné zdroje
Cena organa je 993 000 EUR bez DPH.
Stavba organa nadväzuje na celkovú
rekonštrukciu Dómu a bude, ako aj predchádzajúce práce hradená z prostriedkov
Rímskokatolíckej cirkvi, ako aj sponzorských príspevkov. Organ bude financovaný
prostredníctvom fundácie (quassi nadácia) Laudate Dominum, ktorá bola zriadená na
tento účel.
Termíny
Začiatok prác – príprava projektov – august
2006
Prvé mechnické práce – výroba niektorých
menších dielov – september 2006
Premiestnenie starého organa – máj 2007
Začiatok prác v Dóme – september 2007 (do
konca roka by mal byť postavený skoro celý organ na svojom mieste, začiatok
prác na zvuku organa, tzv. intonácia)
Samotná a najdôležitejšia práca na zvuku
organa – intonácia, regulácia hracej traktúry a tlaku vzduchu etc. – od apríla
2008
Termín posviacky organa je október 2008