Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 7 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Dispozícia

Šaštín - Stráže

Farnosť: Šaštín - Stráže
Kostol: Bazilika Sedembolestnej PM
Organár: Rieger - Kloss / Krnov
Rok postavenia: 1950
Opus: 3113
Traktúra: elektropneumatická / pneumatická
Vzdušnice: kuželkové
Počet manuálov: 5
Počet registrov: 92

Dispozícia:
(podľa päťmanuálového hracieho stola)

I. Manual – Pozitív C – c´´´´:
Kryt
Kvintadéna

Copula major

Principál

Copula minor

Sesquiealtera 2x 2 2/3´

Oktáva

Flauta lesná

Larigot 1 1/3´
Pikolo

Akúta 4x

Roh krivý

Šalmaj

II / I
III / I
IV / I

II. Manual – Hlavný stroj:
Principál Bas 16´ (C – h)
Principál Diskant 16´ (c1 – c4)

Burdon 16´

Principál

Flauta dutá

Roh kamzíkový

Oktáva medená

Flauta rúrková

Kvinta špicatá 2 2/3´
Superoktáva

Kornet 3 – 5x
Mixtúra 5x
Trúbka
Clairon
V / II
IV / II
III / II
I / II

III. Manuál – Predný stroj:
Kvintadéna 16´
Principál
Burdon
Flauta harmonická
Gamba

Oktáva

Flauta lesná
Nazard 2 2/3´
Superoktáva
Tercián 2x
Septima 1 1/7´
Roh nočný
Mixtúra 5x
Trúbka harmonická
IV / III
Tremolo

IV. Sólový stroj:
Burdon 16´
Principál
Kryt
Dulcián flauta
Chvenie 2x 8´ 4´
Principál
Flauta koncertná
Nazard 2 2/3´
Flauta zobcová
Tercia 1 3/5´
Mixtúra 6x

Cimbál 3x

Dulcián 16´
Hoboj
Vox humanná
Cink
V / IV
Tremolo lento
Tremolo vivo

V. Chórový stroj:
Principál
Kryt
Silvestrína 8
Vox angelika 8´ 4´
Suaviál
Flauta rúrková
Kvinta(déna?) 2 2/3´
Nočný roh
Sesquiealtera 2x
Mixtúra 3 – 4x
Vox humanná
Tremolo

Pedál C – g ´
Podstávbas 32´
Bas principálový 16´
Kontrabas 16´
Subbas 16´
Burdonbas 16´ (trsm.)
Nazard veľký 10 2/3´

Principál

Bas krytý
Flauta chorálová
Kvinta 5 1/3´
Bas chorálový
Kvintadéna
Flauta plochá
Flauta šumivá 5x
Pozón 16´
Dulcián 16´ (trsm.)

Trúbka basová

Clairon 4´ (trsm.)

Cornettino

I/P
II/P
III/P
IV/P
V/P
IV/P

Pedál pre Chórový organ C - f ´:
Subbas 16´

Echobas 16´
Fugara


Hracie pomôcky:
4 voľné kombinácie
Nastaviteľný Anulátor Pedálu

Automatický Anulátor Pedálu
Vypínače jednotlivých jazykov;
Generálny vypínač jazykov
Crescendo (valec),Sweller III, IV, V, Ped, Manual
PP, P, MF, F, FF, PL, TT,

Zariadenia nad pedálom: Voľné kombinácie, spojky, Tutti, Crescendo, Sweller

Tri hracie stoly:

A, Dvojmanuálový hrací stôl (pneumatický) na západnej empore za Rückpozitiv-om. Pri poslednej
oprave bol demontovaný. Ovládal registre Pozitívu (na separátnom hracom stole
I. Manuál). Tieto sú rozdelené na dve vzdušnice, jedna sa nachádza priamo v Rückpozitiv-e
(na pneumatickom hracom stole I. Manual), a časť je umiestnená pod
vzdušnicami hlavného stroja, čiže sa jedná quasi o „Brustwerk“ (na
pneumatickom hracom stole II. Manuál). Pedál je v žalúziovej skrini!

B, Dvojmanuálový hrací stôl (elektrický) sa nachádza na rozhnaní presbytéria a
lode. Ovláda Chórový organ (na separátnom hracom stole V. Manual). Registre sú
rozdelené medzi Hauptwerk (na hracom stole chórového organa I. Manuál)
a Swellwerk (na hracom stole chórového organa II. Manual. Pedál sa
nachádza v žalúziovej skrini Swellwerk-u.

C, Päťmanuálový hrací stôl na západnej empore. Je orientovaný kolmo na prospekt organa, stojí
vedľa Rückpozitiv-u. Organista sedí tvárou k ľavej bočnej stene Rückpozitiv-u
(pri čelnom pohlade).

Poznámky:
Nový „národný“ organ pre Šaštínsku baziliku sa rozhodli Saleziáni postaviť už pred druhou svetovou vojnou. No kvôli vojnovým udalostiam k stavbe prišlo až v rokoch 1949 – 1951. Dispozíciu a menzúry navrhol prof. Ernest Zavarský.
Nový organ však bol silnou dezilúziou pre všetkých zainteresovaných. Po barbarskej noci de facto prestal existovať objednávateľ stavby.Navyše zmenené personálne – hospodárske podmienky vo firme Rieger jednoznačne poukazovali na to, že závod nieje v stave takúto náročnú stavbu zvládnuť. Chýbali skúsenosti i materiál.
Už na samotnej kolaudácii odzneli voči organu vážne pripomienky. Celkom kuriózne to zhrnul M. Sch. Trnavský: „No to ste mohli Panenke Márii aj niečo lepšie postaviť“. Podľa správy od vtedajšieho organistu baziliky, starý síce iba 23 registrový organ od Jána Xavera Výmolu z roku 1771, naplnil rozsiahli priestor kostola podstatne lepšie ako súčasný 92 registrový nástroj!.
Tento 5 – manuálový (neznejúci) organ stojí dodnes, ako pamätník svojej, nie práve najšťastnejšej doby. Po dokončení nasledovali mnohé nechutné (a dokonca aj súdne) spory. Zavarský obviňoval fabriku že nezvládla stavbu, fabrika zas tvrdila, že Zavaský navrhol zlý organ. Pravda bude zrejme kdesi uprostred. Posledná oprava (v roku 2003) dopadla neúspechom.
Jediným možným riešením je organ (teda nástrojovú časť) zbúrať a postaviť tu nový nastroj. Kedy však bude v Šaštíne pre takéto riešenie pochopenie je naozaj otázne. Žiaľ „na Slovensku je to tak“.

Martin Bako

Pridané: 21. May 2007
Recenzent: Martin Bako

Súvisiaci odkaz: Keď doznie národný organ
Kliknutí: 6340

  

[ Návrat na zoznam organov | Poslať komentár ]

Šaštín - Stráže
Autor: DominikOndrias - 2. 08. 2010, 14:02:02
Moje hodnotenie technického stavu organ:


Dvojmanuálový organ (podľa mňa 9 bodov) je v lepšom stave ako päťmanuálový hlavný organ

Šaštín - Stráže
Autor: Filip - 22. 06. 2010, 14:45:45
Moje hodnotenie technického stavu organ:



Šaštín - Stráže
Autor: tuka339 - 21. 02. 2010, 10:00:00
Moje hodnotenie technického stavu organ:


Vzhľad je síce krásny aj zvuk ,ale asi tie pištaly ,ktoré z vonka nevidno bú v úbohom, zúfalom stave.

Šaštín - Stráže
Autor: Zjuraj - 3. 04. 2008, 22:47:47
Moje hodnotenie technického stavu organ:


Clairon v pedáli nie je transmisia.

Šaštín - Stráže
Autor: Viliam - 19. 06. 2007, 14:04:04
Moje hodnotenie technického stavu organ:


Môžem potvrdiť Petrov názor, hral som na tom nástroji počas púte v r. 1988 a tú ôsmu bolesť som cítil....

Šaštín - Stráže
Autor: Peter Vymazal - 22. 05. 2007, 15:53:53
Moje hodnotenie technického stavu organ:


TENTO ORGAN SI ZASLUZI TITUL "OSMA BOLEST PANNY MARIE".

organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.06 sekúnd