Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 11 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Dispozícia

Častá (Cseszte/Schatmansdorf)

Farnosť: Častá
Kostol: sv. Imricha
Organár: Gebrüder Rieger, opus 3022, viď poznámka dolu
Rok postavenia: 1942-1943
Traktúra: pneumatická
Vzdušnice: kuželkové
Počet manuálov: 2
Počet registrov: 17/15

Dispozícia:
I. Manuál, Hauptwerk (C - g3):
Prinzipál (sic) 8' (v prospekte / im Prospekt)
Kryt 8' (Gedackt, C-H drevo/Holz)
Salicionál 8'
Oktáva 4'
Dutá flauta 4' (Hohlflöte)
Oktavína 2' (Octavin)
Mixtura 4-5x

II. Manuál, Schwellwerk  (C - g3):
Kamzíkový roh 8' (Gemshorn)
Quintadena 8'
Vox coelestis 1-2x
Husl 'ový principál (sic) 4' (Geigenprinzipal)
Priečná flauta (sic) 4' (Traversflöte)
Trubicová flauta 2' (Rohrflöte)
Sesquialtera 2x

Pedál (C - f1):
Subbas 16'
Jemný bas 16' (Zartbass)
Principálflauta 8' (Prinzipalflöte) (v prospekte)

Spojky / Koppeln: 
II-I 8'
I-P
II-P
II-I 4'
II-I 16'
II 4'
II 16'
I 4'

kolektívy / Festkombinationen: P, MF, F, T
tremolo

Poznámky:

Nástroj bol vyrobený podľa dispozície z r. 1938 - už vtedy r.k. farský úrad rokoval s firmou Gebrüder Rieger o stavbe nového organu do čerstvo rozšíreného kostola (1937). K samotnej objednávke zo strany objednávateľa však došlo až v auguste 1942. V tom čase bola firma Rieger už poznačená vojnovými udalosťami - nedostatok farebných kovov, nedostatok pracovníkov kvôli povolávacím rozkazom, nútené preorientovanie výroby na vojenský sortiment (škatuľe na muníciu). Nástroj bol nakoniec dodaný v r. 1943  (údaj z farskej kroniky) a elektrické čerpadlo pre nedostatok elektrickým motorov až po vojne v r. 1946 (farský archív - zložka organ Rieger). Pravdepodobne v r. 1946 pri inštalácii čerpadla Meininger v tlmiacej skrinke po boku skrine Rieger (v tom čase už v národnej správe) dodatočne osadil aj firemnú tabuľku a priradil nástroju opusové číslo 3022.

Prospekt bol na žiadosť Pamiatkového úradu realizovaný ako trojplánové polia voľne stojacich píšťal (takmer identický, pravda proporčne väčší je prospekt organu vo farskom kostole v Piešťanoch tiež z r. 1943). Takýto návrh prospektu bol schválený Dr. Václavom Menclom z Referátu pamiatok na Slovensku. (Maželia Menclovci boli tiež autormi prestavby a rozšírenia kostola z r. 1936-1937).

Kvalitatívne sa nástroj žiaľ nedá porovnávať s nástrojmi Rieger ani Rieger-Kloss z vojnového ale ani tesne povojnového obdobia z viacerých dôvodov:

  • Nástroj bol objednaný v čase tesne pred núteným preorientovaním mnohých podnikov na zbrojársku výrobu, ktoré postihlo aj firmu Rieger v Krnove. Pravdepodobne v záujme dodania objednaného nástroja firma Rieger siahla k pre nich nezvyčajnému riešeniu - celý nástroj získala od externého dodávateľa - pravdepodobne od niektorej z českých organárskych firiem. Je možné, že sa ani nejednalo o úplne nový nástroj. Rieger tento nástroj dispozične upravil, aby korešpondoval s dispozíciou zo zmluvy a taktiež upravil prospekt podľa návrhu schváleného pamiatkovým úradom. V čase inštalácie (leto 1943) však organ neosadili firemnou tabuľkou Rieger ani mu nepridelili opusové čislo, pravdepodobne preto, že sa v skutočnosti nejednalo o ich dielo a išlo o nástroj na úrovni umeleckej aj technickej rádovo nižšej ako bolo u firmy Rieger zvykom.
  • Vzdušnice sú na počet registrov veľkostne poddimenzované, vŕtania sú preto veľmi na husto a píšťaly sa pri hre vzájomne rozľadujú. Do nástroja je veľmi obtiažny prístup, Schwellwerk nemá ladiacu lavičku.
  • Prospektové píšťaly sú zinkové, ladiace zvitky sú však cínové, vletované do píšťal, tak ako mala vo zvyku robiť firma Rieger. Vnútorné kovové píšťaly sú z organového kovu (s výrazným zastúpením olova), určite však nie od firmy Rieger, hoci raznice s udaním tónovej výšky sú od f. Rieger. Vyrazená tónová výška na mnohých píšťalách však nezodpovedá skutočnej tónovej výške. Píšťalový fond sa celkovo podobá na výrobky kutnohorských organárov 30. rokov 20. stor.
  • Schwellwerk, umiestnený vzadu za Hauptwerkom má v organovej skrini a v kostole akusticky tak nevýhodnú pozíciu, že v lodi znie skôr ako Echowerk či Fernwerk. 
  • Hrací stôl je od firmy August Laukhuff, Leipzig. Olovené rúrky pneumatickej traktúry nie sú vzorne vnútri nástroja usporiadané do skupín, ako to mala vo zvyku firma Rieger, ale vedené "krížom-krážom" v priestore sokla nástroja.
  • Prospektové píšťaly museli byť v prospekte nanovo rozvrhnuté, aby zodpovedali predpísanému dizajnu - lábiá niektorých píšťal sa tým však dostali pod úroveň sokla, čo sa vyriešilo vyrezaním neštýlovej diery do sokla, aby sa píšťaly vôbec mohli ozývať.

Nástroj opravil v r 2005 Richard Stehlík z Rohatca, kedy vymenil klaviatúry hracieho stola, vyreguloval traktúru, vymenil prasknuté miešky, ošetril nástroj proti drevokaznému hmyzu, vyčistil, naladil a vyregulova intonáciu nástroja. Taktiež natrel prospektové píšťaly striebornou metalickou farbou.

Stav v r. 2015: Celý nástroj je výrazne napadnutý červotočom; celý nástroj, hlavne hrací stôl sú výrazne presušené. Hracia aj registrová traktúra fungujú nespoľahlivo, kedže membrány pneumatickej traktúry sú po dobe životnosti. Drevené kryté píšťaly nedržia ladenie vzhľadom na stupeň degradácie okoženia klobúkov.

Faksimile návrhu prospektu, ktorý bol nakoniec aj realizovaný:

casta_navrh_prospektu.jpg

Pridané: 24. August 2005
Recenzent: Matej Kubeš

Súvisiaci odkaz: fotogaléria opravy organu (2005)
Kliknutí: 3733

  

[ Návrat na zoznam organov | Poslať komentár ]

Častá (Cseszte/Schatmansdorf)
Autor: - 30. 01. 2006, 14:51:51
Moje hodnotenie technického stavu organ:


Mala poznamka k hraciemu stolu. Hraci stol vobec nie je Riegerov. Jedna sa o stol vyrobeny firmou Aug. Laukhuff - Nemecko. Dokonca aj cely organ by som nezaradil medzi nastroje Ladislava Hausera - organar z Teplic. Tonove listy su vyrobene z tvrdeho dreva. Cely ram vzdusnic tiez. Cely organ je pomerne velmi napadnuty drevokaznym hmyzom.

organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.08 sekúnd