Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 616 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Návrh štatútu titulárneho organistu
Hudba v liturgii Návrh Štatútu katedrálneho a titulárneho organistu rímsko-katolíckej cirkvi na Slovensku:
Funkcia organistu, na ktorú sa vzťahuje tento štatút, je umelecky autonómnou službou v rímsko-katolíckej liturgii. Jej legislatívne ustanovenie ako normatív nadväzuje a dovršuje bohaté slovenské tradície v tejto oblasti počnúc príchodom organa do katolíckeho kostola. Zároveň čerpá z aktuálneho a historicky podmieneného stavu v kultúrne vyspelých demokratických krajinách s kresťanskou tradíciou. Hoci sú vrámci nich menšie rozdiely, predsa podstata - systemizované miesto organistu vo významných chrámoch - je totožná. 


Napr. vo Francúzsku, Nemecku a ďalších krajinách sú miesta organistov nielen v katedrálach ale vo všetkých významných kostoloch obsadzované konkurzom. Výberové komisie konkurzu bývajú zostavené z hudobných odborníkov - najmä koncertných a chrámových organistov, cirkevných hudobníkov a pedagógov.
Napr. súčasný predseda celonemeckého zväzu cirkevnej zborovej hudby (Allgemeiner Cäcilienverband f. Deutschland) - katolícky kňaz a organista, pedagóg významných univerzít - v nedeľu na jednej omši účinkuje ako organista a druhú vysluhuje, pričom na ňu vyberá vhodnú klasickú hudbu. Napr. súčasný člen kolégia Novej Bachovej spoločnosti - katolícky kňaz - je katedrálnym organistom vo významnom rakúskom dóme a prednáša hru na organe a cirkevnú hudbu na rakúskych univerzitách. Titulárnymi organistami francúzskych katedrál sú spravidla významné osobnosti národnej hudobnej a organovej kultúry. Význam chrámového organistu v Španielsku dosvedčuje skutočnosť, že na bohoslužbe v katedrále ako organista účinkuje spravidla svätený kňaz. Podobne na vysokej úrovni je cirkevná hudba katolíckou cirkvou zabezpečovaná prakticky v celom vyspelom svete vrátane Európy, USA, Kanady atď.
V západoeurópskej oblasti sú však vyššie spomenuté príklady aktívneho kňaza - organistu skôr výnimkou. Túto úlohu plnili a plnia vo významných chrámoch najmä renomované hudobné a organové osobnosti (interpreti i skladatelia - napr. Frescobaldi, Bruckner, Franck, Messiaen, Dupré, Vierne, Planyavsky, Guillou, Roth a pod.) V škandinávskych krajinách je už storočia funkcia chrámového organistu v mestách na rovnakej platovej i spoločenskej úrovni ako funkcia učiteľa. Viac než dvesto rokov týchto umelcov platí štát (keďže pri organovej chrámovej hudbe nejde o tzv. „l´artpourartizmus“ - viď nižšie), čo je platne legislatívne ustanovené. Podiel cirkvi a štátu na udržiavaní hudobného a výtvarného umenia v chrámoch závisí aj od aktuálnej úpravy vzájomných vzťahov - napr. cirkevná daň a pod.
V skutočnosti naozaj v prípade chrámového organistu nejde o žiadne samoúčelné umenie pre umenie. Tento umelec napomáha svojim umením spoločenstvu v upriamení sa na modlitbu a značným spôsobom ovplyvňuje hudobný vkus účastníkov bohoslužby. O tomto významnom postavení organistu v západnej cirkvi svedčí množstvo starších i aktuálnych dokumentov lokálnych i univerzálnej Cirkvi. (Napr. Sacrosanctum Concilium, Divini Cultus Sanctitatem, ale napr. aj Ján Pavol II., kardinál Jozef Ratzinger atď.) Na Slovensku je žiaľ doteraz jedinou náboženskou spoločnosťou, ktorej zo zákona vyplýva možnosť štátom plateného hudobníka na bohoslužbe, židovská náboženská obec.
Aj v u nás najpočetnejšej katolíckej cirkvi vývoj priniesol aktuálnu potrebu zavedenia poriadku a systému do tejto oblasti. Základné a stredné hudobné školy i Vysoká škola múzických umení vychovali viacero absolventov, ktorí by v prípade nefalšovaného záujmu cirkvi mohli pozdvihnúť úroveň hudby v katolíckych kostoloch.
Základným predpokladom je systemizované miesto organistu spočiatku aspoň v katedrálnych a vo významných mestských a pútnických chrámoch s garantovanou mzdou – či už štátom alebo cirkvou resp. spoločne. Tieto konkurzmi vybraté osobnosti a ich potenciálni asistenti – žiaci – ako aj ďalšie okolie vytvoria podhubie pre zlepšenie povedomia o organe z cieľom stavby nových liturgicky a koncertne vhodných nástrojov. Zatiaľ na Slovensku takýto organ, porovnateľný s európskou a svetovou úrovňou, neexistuje v katolíckych kostoloch žiaľ ani jeden.
Z tohto vyplývajúcou úlohou bude zvýšenie úrovne cirkevnej chrámovej hudby, ktorá je azda jedinou hudobnou oblasťou už viac než desaťročie nepochopiteľne u nás stagnujúcou. Prejavuje sa to v prístupe mladšej generácie k dianiu v kostole.
Aj veriaci ľudia sú totiž min. po technickej stránke obklopení kvalitnou hudobnou produkciou zo všetkých strán. So zlou hudbou sa stretajú paradoxne nechtiac len v kostole, čo sa najmä z dlhodobého hľadiska prejaví v návštevnosti bohoslužieb. Paradox je to u nás dvojnásobný najmä v súvislosti s faktom, že Cirkev garantovala a v kultúrnom svete aj garantuje úroveň svojej hudby v chrámoch významných centier - cirkevných i spoločenských - produkciou najrenomovanejších osobností hudobného umenia. V tomto kontexte sa žiada dodať, že estetický zážitok je bezpochyby najzákladnejším predpokladom náboženského zážitku nielen v oblasti výtvarnej a literárnej ale aj hudobnej. Fakt existencie troch umení je teda dôsledne potrebné rešpektovať aj v úrovni bohoslužieb katolíckej cirkvi na Slovensku.
Posttotalitný amaterizmus môžu novovyškolení slovenskí ľudia po desiatich rokoch postupne odstrániť a zmeniť situáciu k lepšiemu. Bez financií garantujúcich životnú úroveň týchto ľudí to v trhovej ekonomike nie je reálne.
Dôležitou podmienkou funkčnej existencie cirkevnej hudby je popri uplatňovaní Štatútu katedrálneho organistu aj vypracovanie, schválenie a uplatnenie Štatútu katedrálneho zbormajstra a dirigenta tvoriaceho integrálnu súčasť cirkevnohudobnej produkcie v spolupráci s organistom. (Jeho štruktúra nech koncepčne súvisí s týmto štatútom.)
Š T A T Ú T
Katedrálneho a titulárneho organistu Rímsko-katolíckej cirkvi na Slovensku
Funkcia katedrálneho organistu je umelecky autonómnou službou v rímsko-katolíckej liturgii. Spolu s dirigentom (zbormajstrom) je zodpovedný za živú - hudobnú – kvalitu bohoslužby v nedeľu a v prikázaný sviatok (viď nižšie).
Miesto organistu katedrály sa obsadzuje konkurzom.
Konkurzná komisia je zložená z piatich členov. Tvoria ju: pedagóg organovej hry VŠMU, pedagóg organovej hry a organovej improvizácie patričného konzervatória regiónu, vedúci oddelenia cirkevnej hudby patričného konzervatória regiónu, dirigent (zbormajster) katedrály, miestny biskup alebo ním poverený kňaz
4. Hudobní odborníci – členovia konkurznej komisie – sú honorovaní príslušným biskupským (farským) úradom.
Konkurzu na katedrálneho organistu resp. organistu iného významného kostola sa môže zúčastniť každý absolvent VŠMU resp. zahraničnej hudobnej univerzity v odbore cirkevná hudba alebo hra na organe.
6. Podmienky konkurzu: 1. Jedno veľké dielo J.S. Bacha. 2. Veľká romantická skladba. 3. Závažná kompozícia moderného umenia. 4. Improvizácia na danú tému.
7. Povinnosťou organistu katedrály je hrať na organe počas nedeľných a sviatočných sv. omší, alebo takéto účinkovanie v prípade svojej neprítomnosti zabezpečiť. Svoju prácu koordinuje s dirigentom. Vo všedné dni môže funkciu organistu vykonávať asistent titulárneho organistu. Organista je zodpovedný: a) za umeleckú úroveň liturgickej organovej hudby – uvedenie, sprievod a ukončenie spevu zhromaždenia, improvizácia b) za umeleckú úroveň hudobného organového života katedrály – vlastné organové koncerty, organové festivaly
c) spoluúčinkuje na uvádzaní vokálno-inštrumentálnych cirkevnohudobných diel klasickej literatúry v katedrále  
d) ako odborník sa zúčastňuje kolaudácií novopostavených organov ako aj zreštaurovaných nástrojov.
Nadriadeným katedrálneho organistu je správca katedrály. Bližšie ustanovenie pracovno-právneho vzťahu bude definované v pracovnej zmluve.
Ekonomické podmienky: a) zmluvne garantovaný mesačný príjem vo výške aktuálneho odmeňovania vysokoškolského pedagóga – profesora alebo docenta - s prihliadnutím na význam katedrály (napr. sídlo metropolitu, kapituly a pod.), umelecké renomé organistu, jeho vzdelanie, prax a iné hudobné aktivity b) byt organistu počas vykonávania jeho služby.
10. Tento štatút nadobúda účinnosť dňom jeho schválenia KBS resp. MK SR, MŠ SR a zverejnenia.
Príloha č. 1. Štatútu katedrálneho organistu
Odporúčaná štruktúra odmeňovania chrámového organistu v Rímsko-katolíckej cirkvi na Slovensku:
stupeň – aboslvent I. alebo II. cyklu ZUŠ v odbore cirkevná hudba alebo hra na organe
2. stupeň – diplom konzervatória v odbore cirkevná hudba alebo hra na organe
3. stupeň – diplom VŠMU v odbore cirkevná hudba alebo hra na organe.

Mário Sedlár  (In: AT 1/02, s.23)
Publikované: Thursday, 19.07. 2012 - 13:06:13 Od: admin

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Hudba v liturgii
· Ďalšie články od autora: admin


Najčítanejší článok na tému Hudba v liturgii:
Notový materiál na internete



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



Súvisiaca téma

Koncerty sakrálnej a organovej hudby

"Návrh štatútu titulárneho organistu" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.08 sekúnd