rastop nám odoslal(a) nasledujúci článok:
"
Z iniciatívy členov Hudobnej sekcie Liturgickej komisie KBS vznikol
súpis vhodného repertoára na tzv. procesiové spevy omše, t.j. na úvodný spev, na
prípravu obetných darov a na prijímanie. Bol zostavený na základe analýzy
liturgických textov a nahrádza doterajšiu tabuľku odporúčaných piesní na konci
direktória, ktoré každoročne vydáva SSV.
Súpis je určený osobám zodpovedným za
výber spevov do liturgie, teda kantorom a vedúcim chrámových zborov, na
mnohých miestach tiež organistom a kňazom. Bol publikovaný v časopise Adoramus
Te (č. 1-4/2011) pod názvom Direktórium
pre kantorov (DPK). V súčasnosti je v rozšírenej a kompletnej podobe dostupný
na internetovej stránke www.spevnik.sk. DPK je otvorený systém, ktorého obsah
možno rozširovať, spresňovať a vylepšovať. Preto je internetová forma vhodnejšia
oproti tlačenej, ktorá by si vyžadovala stále nové, doplnené vydania.
Dôvodom vzniku DPK bola skutočnosť, že aj tzv.
procesiové spevy omše majú svoje pravidlá, hoci o nich kantori
a zbormajstri možno nie sú dostatočne poučení. Pravidlá sú formulované vo Všeobecných
smerniciach Rímskeho misála; pritom ponúkajú dostatočnú možnosť variability a
tvorivosti. V praxi však prevažuje opak: buď jednotvárnosť, alebo ak tvorivosť,
tak v podobe bezbrehého výberu spevov založeného na náhodilosti alebo obľúbenosti.
Spomínaná doterajšia tabuľka na konci direktória sa stala veľmi užitočnou
a rešpektovanou pomôckou v liturgickej službe kantorov, mnohí ju dokonca
považovali za záväznú. Jej obsah však zďaleka nevyužíval bohatstvo piesní JKS a väčšinou
sa obmedzoval na výber jednej piesne k jednému liturgickému úkonu, bez
ponúknutia alternatív. Analýza textov misála, lekcionára a JKS navyše odhalila existenciu
mnohých vhodnejších piesní než uvádzala tabuľka na konci direktória.
Obsah DPK tvorí najmä repertoár:
a) klasických latinských antifón (s príslušnými
žalmami) zo spevníkov gregoriánskeho chorálu,
b) slovenských antifón z existujúcich spevníkov i
doposiaľ nepublikovaných,
c) piesní a hymnov – takisto starých i nových,
d) zborových spevov – viachlasných motet, chorálov,
kánonov, – aby sa využilo čo najviac z bohatstva posvätnej hudby v úzkom súvise
s liturgickými textami.
DPK zatiaľ zahŕňa nedele Adventného, Vianočného,
Pôstneho a Veľkonočného obdobia, slávnosti Pána a svätých. Plánuje sa
rozšíriť o cezročné nedele. Zámerom do budúcnosti je pridať do internetového
DPK možnosti vyhľadávania, filtrov a pod., aby jeho prehľadnosť a využiteľnosť
boli pre užívateľov čo najefektívnejšie.
Prínos DPK možno zhrnúť do štyroch bodov:
1) Ponúka praktický a pritom dôsledný návod na uskutočnenie liturgických
smerníc v otázke omšových spevov na úvod, obetovanie a prijímanie.
2) Je výsledkom podrobnej analýzy a konfrontácie textov piesní, antifón a
zborových skladieb s textami v liturgických knihách.
3) V duchu misálových smerníc sa neobmedzuje na pieseň, ale otvára sa voči
variabilite foriem a druhov liturgickej hudby.
4) Pri výbere piesní ponúka viac možností, teda nevnucuje na každú
príležitosť len jednu pieseň. Šírkou svojho záberu a kvalitou spracovania tak
DPK ďaleko prevyšuje doterajšiu tabuľku na konci direktória.
DPK stráži súvis spievaných textov s textami
liturgie. Môže sa stať, že v návrhu repertoára kantor nenájde obľúbenú pieseň,
na ktorú je spoločenstvo zvyknuté, ale iné piesne, ktoré možno nepoužíva. Výber
sa totiž neriadil prieskumami obľúbenosti, ale požiadavkami liturgie. V tejto
situácii sú možné dve cesty. Prvou je zotrvať v stagnácii, menšej či
väčšej ignorancii k liturgickým textom a DPK zavrhnúť ako prakticky
nerealizovateľné. Druhou cestou je prijať a pochopiť skutočnú úlohu spevu v
liturgii a jeho spätosť s liturgickým úkonom. V tomto zmysle možno DPK
pochopiť aj ako výzvu pre kantorov či zbory oživiť spevy, ktoré sú menej známe
a liturgicky vhodnejšie, a postupne sa zbavovať liturgicky nevhodných.
Hudobná sekcia LK KBS
"