Dávame do pozornosti ocenenie, ktoré získala rekonštrukcia historického chórového organu Valentina Arnolda v presbytériu Dóme sv. Mikuláša v Trnave.
Bližšie informácie o ocenení možno nájsť na oficiálnych stránkach mesta Trnava.
Vlastník pamiatky a prijímateľ daru sa zaviazal odmenu 8300,- € použiť na reštaurátorské práce v rámci ďalšej etapy reštaurovania veľkého organa Trnavskej baziliky.
nformácie o chórovom organe a jeho rekonštrukcii si nájsť v texte nižšie, ktorý pochádza z banneru k výstave Fénix.
CHÓROVÝ ORGANOVÝ POZITÍV WALENTINA ARNOLDA Z ROKU 1783
V BAZILIKE SV. MIKULÁŠA V TRNAVE
Reštaurovanie v roku 2012:
Peter Gregvorek – organová skriňa
Ján Valovič – nástrojová časť
Chórový organový pozitív Walenina Arnolda (*1742 Mainz, +1812 Trnava) z roku 1783 je najstarším píšťalovým organom v Trnave a patrí k najvýznamnejším zvukovo-výtvarným pamiatkam svojho druhu na Slovensku. Organová skriňa nesie znaky štýlu Louise-seize. Charakter registrovej dispozície a zvuku radí tento hudobný nástroj medzi barokové organy. Z pomedzi organových pozitívov patrí Arnoldov nástroj k najväčším svojho druhu na Slovensku. Tento typ bezpedálových organov sa staval ako hlavný organ v menších, predovšetkým vidieckych kostoloch alebo ako druhý, chórový organ vo veľkých a významných chrámoch.
Aj v Dóme (terajšej bazilike) sv. Mikuláša v Trnave postavil Walentin Arnold pozitív ako druhý, menší organ. Veľký organ, ktorého nástrojová časť sa nezachovala umiestnil na západnom chóre. Organový pozitív sa nachádza v lodi chrámu pri vstupe do presbytéria. Nástroje tohto typu sa síce zvykli vo veľkých chrámoch umiestňovať v blízkosti oltára, avšak väčšinou na malej empore. Pozitív v Trnavskej bazilike je však položený na podlahe chrámu. Aby sa tento handicap zmiernil, má nástroj vysoký podstavec a až nad ním umiestnené píšťalové polia.
Organové pozitívy v období baroka mali na Slovensku cca 4 – 6 registrov a rozsah C – c3. V Trnavskom dóme, ktorý bol v tej dobe katedrálou Ostrihomskej kapituly boli však hudobné nároky väčšie, a preto sa aj dispozícia trnavského pozitívu vymyká bežným trendom. Nástroj má 8 registrov. Zvukový základ tvoria dve osemstopové flauty. Základná zvuková poloha je obohatená o sláčikový register, v tomto nástroji označený ako Solinicinal. Výnimočnosťou organa je samostatne stojaci hrací stôl, prvý na území Slovenska.
Nástroj sa zachoval takmer v pôvodnom stave. V priebehu 19. storočia organ opravovali a pri tejto príležitosti boli vymenené mechy a vzduchové rozvody. Žiaľ, moderným trendom romantizmu bolo zrezaním všetkých píšťal prispôsobené aj ladenie. Pri reštaurovaní v roku 2012 sa stav organa s mechom z 19. storočia považoval za tzv. „Gewachsener Zustand“ a magazínový mech z 19. storočia sa ponechal. Vzhľadom k snahe o priblíženie sa k zvukovej autenticite však bola náročným naddĺžením píšťal prinavrátená do pôvodného stavu výška ladenia z roku 1783, a to na 420 Hz pri 21° C. Organová skriňa mala pred reštaurovaním nepôvodný náter tmavohnedej farby, vyrezávané ozdoby z lipového dreva boli sekundárne pretreté bronzovou práškovou farbou, navyše boli silne napadnuté červotočom. Stena za organom bola poškodená a do organa padala omietka. V čase pred reštaurovaním sa nástroj dlhodobo nepoužíval a bol v nehrateľnom stave. Vzhľadom k tomu, že pri bohoslužbách sa používal veľký organ, nebolo reštaurovanie tohto nástroja prioritou vlastníka. K reštaurovanie v roku 2012 sa pristúpilo vďaka potomkom Walentina Arnolda (predovšetkým Pavla Arnolda), ktorí prispeli na tento projekt nadpolovičnou časťou sumy. Zvyšok nákladov uhradil vlastník, Rímskokatolícka cirkev – farnosť sv. Mikuláša v Trnave.
Proces reštaurovania, ktorý prebiehal pod dohľadom Krajského pamiatkového úradu v Trnave bol dôsledne zdokumentovaný a je súčasťou reštaurátorskej dokumentácie. Výsledok vykonaných reštaurátorských prác zodpovedá stanoveným výtvarným a zvukovým kritériám. Organ bol zreštaurovaný podľa najmodernejších reštaurátorských postupov, čím bol dosiahnutý mimoriadne pozitívny výsledok. Pravidelne sa využíva nielen na koncertné a liturgické účely, ale aj na nahrávky organovej a duchovnej hudby 17. a 18. storočia.
Stanislav Šurin, 27. 10. 2013
DISPOZÍCIA
MANUÁL, C – d3 (47 tónov)
Flaut amabilis 8´
Copel 8´
Solinicinal 8´
Principal 4´
Flaut 4´
Quint 2 2/3´
Octav 2´
Mixtur 3 fach 1 1/3´