V otázkach hudby v kostole (mimo liturgie) panujú časté nejasnosti. Diskutuje
sa, ktoré druhy hudby sú zlučiteľné so svätosťou miesta, a nakoľko možno
kostolný priestor využívať aj pre svetských hudobných usporiadateľov.
Nemecká biskupská konferencia
publikáciou Hudba v kostole
mimo liturgie chce pomôcť radou a pomocou (Arbeitshilfe 194, Bonn, 2005). Kardinál K. Lehmann to v Predhovore
označuje ako „pastorálnu šancu“ dneška.
Kostolný priestor a hudba sú dve
historicky úzko späté veličiny. Prianie, aby to tak ostalo aj v budúcnosti,
záväzne vyjadrila liturgická komisia Druhého Vatikánskeho koncilu. Dávna tradícia
mimoliturgických hudobných podujatí v kostolných priestoroch sa hodnotí
ako „kultúrna služba blížnym“ a súčasne
naplnenie úlohy „byť misionárskou cirkvou“. Toto osobitné spojenie kultúrnej
diakonie a kresťanského zvestovania sa považuje za jedinečný atribút
európskej kultúrnosti.
V kapitole o tradičnej viachlasej
kostolnej hudbe sa konštatuje, že jej obmedzenie v rámci liturgického
použitia (napr. upúšťanie od tzv. figurálnych omší na veľké sviatky), nemožno
zamieňať s jej vyhostením, a nesmie viesť k jej zániku. Keďže tieto
diela (napr. figurálne omše, oratóriá, veľké organové skladby, atď.) sú často
kultúrnymi pokladmi vysokej hodnoty, nesmú upadnúť do zabudnutia. Bolo by
škoda, prenechať ich predvádzanie iba „svetským“ usporiadateľom a pódiám. Ak
dnes nenachádzajú primerané uplatnenie v rámci liturgie, treba nájsť
možnosti, aby svoju úlohu duchovného povznesenia nachádzali mimo bohoslužieb, vo
svojich originálnych priestoroch – v kostoloch. Sakrálna architektúra
a sakrálna hudba tu vytvárajú šťastnú syntézu a celostne vplývajú na
poslucháča. Že súhra hudby a bohoslužobného priestoru vyvolávajú osobitne
silné emócie, prežívajú mnohí ľudia bez ohľadu na svoje svetonázorové založenie.
V tomto rámci „koncerty duchovnej hudby“ či „kostolné koncerty“ pôsobia
ako prostriedok zvestovania: hudba ako forma proroctva a božského zjavenia
– ako reč srdca, ktorá začína tam, kde končí reč slov.
V prostredí koncertných siení (mnohí sme
toho boli svedkami hlavne v období protináboženských zásahov), oslovuje
táto hudba aj nábožensky neutrálnych či menej orientovaných ľudí. V západnom svete, pri súčasnom poľutovaniahodnom
odlive návštevnosti bohoslužieb, koncerty v kostoloch, ako aj projekty
„Citypastoral“ , napr. „Poludňajšia hudba v kostole“, „Sviatočné organové
meditácie“, „Dlhé noci otvoreného kostola s hudbou“, atď. sú prostriedkom,
ktorý inovatívne a podprahovo prináša dotyky návštevníkov i náhodných
pasantov s kostolom a s vierou. Osobitne v čase, keď treba
pestovať duchovný protipól k morálnej prázdnote, ktorú zhubne napĺňa všadeprítomná
vtieravá, agresívna, komerčná a gýčovitá hudba s vulgárnymi textami, sú
takéto podujatia priam žiadúce, predstavujú aj u nás skutočnú šancu (ako to výstižne vyjadril kardinál Lehmann).
V mnohých obciach či mestách chýbajú vhodné
siene pre koncerty. Práve tu je veľký dopyt po kostolných priestoroch, pretože
predstavujú jedinú možnosť pre hodnotné podujatia a pre zaznenie pokladov
svetovej hudby. Kostoly pritom majú vysokú kultúrnu identifikačnú hodnotu: ich
oslovujúce vyžarovanie, ich dobrá akustika a centrálna poloha v mieste,
prispievajú k ich obľube pre cirkevných, ale aj „svetských“ hudobníkov a ensembly,
i pre poslucháčov. Tým sa koncerty v kostoloch môžu stať prostriedkom
kresťanskej kultúrnej diakonie. Predstavujú nepodceniteľný prínos pre
stretnutie širšieho okruhu ľudí s hodnotnou hudbou, ľudí, ktorí inak
nemajú možnosti poznať ju, prežiť živý kontakt s ňou, či už z dôvodu
vzdialenosti alebo finančnej náročnosti.
V publikácii sa vymedzujú pojmy
liturgickej, duchovnej a náboženskej (religióznej) hudby. Dôležité je konštatovanie,
že za „náboženskú“ (ako nadradený pojem) možno považovať všetku hudbu, ktorú
jej autori, interpreti alebo poslucháči subjektívne vnímajú ako takú,
a ktorá je zo svojej vnútornej intencie a pôsobivosti zameraná na
transcendentnosť a duchovno. Otázka religióznosti v hudbe často
podlieha subjektívnemu vnímaniu ľudí. Objektívne kritériá tu nejestvujú. Bolo
by teda krátkozraké za religióznu považovať len hudbu podľa jej názvu či obsahu
zhudobneného textu. Religiozita hudby spočíva hlavne v jej najvnútornejšej
ídei, ktorá sa účinne prejaví v jej vnímaní poslucháčom.
V ďalších statiach sa rozoberajú
predpoklady a požiadavky na interpretov, poslucháčov a usporiadateľov.
Hudobník v kostolnom priestore nesie
zodpovednosť voči dielu, poslucháčovi i kostolu. To vyžaduje určité schopnosti,
ako aj intelektuálne uchopenie.obsahu. Preto je starostlivá príprava
a snaha o zvukovú krásu požiadavkou nielen pre profesionála, ale
práve aj pre amatéra. Posvätnosť priestoru vyžaduje najvyššiu kvalitu tak
liturgických ako mimoliturgických výrazových foriem a obsahov, ako uvádza
inštrukcia „Musicam sacram“ (1967).
Hudba je schopná vyjadriť obsahový základ
modlitby, vďaky, chvály, uctievania, vyznania, radosti, prosby i žiaľu
svojim nonverbálnym pôsobením. Vnímanie vlastných duševných hnutí cez hudbu
môže byť veľkou duchovnou pomocou pre poslucháča. Hlavne v situáciách, pri
ktorých človek stráca reč, smie svoju radosť, smútok, osamelosť, túžbu
a vďaku vnímať ako zahalenú do zvukov hudby, ako obetu Bohu. Hodnotná
hudba vyžaduje aktívne počúvanie, lebo nemá za úlohu len vyvolávať chvíľkovú zvukovú
pohodu, ale hlboko zaujať, strhnúť,
dotknúť sa, vyburcovať, sprostredkovať posolstvo, ktoré zanechá
u poslucháča niečo trvácne. Cituje
sa apoštol Pavol : „Viera je z počutia, a počutie skrze slovo
Kristovo“ (Rim. 10, 17). To vyžaduje od poslucháča s celou silou srdca sa
koncentrovať na „neslýchané“ a nechať sa naplniť posolstvom hudby.
Dôležitým faktorom je stvárnenie a vhodnosť
programov koncertov pre rozličné účely aj poslucháčov. Ohľady na poslucháčstvo však
neznamená upúšťanie od náročnosti, nadbiehanie nevkusu, preneseného
z lokálnych a súčasných zvyklostí. Druhý Vatikánsky koncil pripomína:
„Aj umenie našej doby a všetkých národov a krajín má dostať
v kostole slobodu zaznenia... (Lit. konštitúcia č. 123)“. Mnoho diel
súčasnej hudby vskutku prináša svedectvo hlbokej duchovnej inšpirácie. Čaro
novoty, hoci na prvý krát možno ešte nepochopené, vzbudzuje aj údiv a zvýšenú
pozornosť – čo je ideálnym predpokladom pre otvorenie sa novým duševným
horizontom. Usporiadatelia, organizátori a farskí činitelia môžu rozličným
spôsobom prispieť k úspešnosti takýchto podujatí.
Kto vstúpi do kostola a dá sa uchvátiť
jeho atmosférou – kresťan či nekresťan, veriaci alebo hľadajúci, hudobník
i poslucháč sa stávajú v priestore a v čase blízkymi Bohu.
Nemeckí biskupi napísali: „ Kostolný priestor sa stáva domom Božím a domovom
človeka. Máme úlohu otvoriť ho a tak uspôsobiť, aby ľudia jednak v
tichosti zmĺkli pred Nepochopiteľným, na druhej strane musíme v pravý čas
prehovoriť o človeku, ktorý sa stal Bohom. Kde sa podarí táto vyváženosť,
stane sa duchovným pozvaním a obohatením prítomných“
V publikácii sa zdôrazňuje osobitný
význam kostolných koncertov v európskom priestore. Ako starodávny nositeľ
kultúry sa katolícka cirkev cíti povolaná k tomu, aby v
prostredí svetonázorovo neutrálneho spoločenského zriadenia (štátu)
a popri súkromných sekulárnych aktivitách ponúkala vlastné kultúrne
hodnoty a tým doplnila súčasnú ponuku duchovne orientovanými podujatiami.
Tieto práve svojou spirituálnou symbolikou, morálnou citlivosťou a sociálnou
blízkosťou získavajú osobitný a nezameniteľný význam a účinnosť.
Koncerty v kostoloch teda presahujú
vnútrocirkevné dimenzie a prinášajú hodnoty pre celú spoločnosť.
Umožňujú prístup k všeľudským kultúrnym pokladom a v určitých
regiónoch sú často jedinými hodnotnými kultúrnymi podujatiami vôbec. Tým slúži kostol
zároveň šľachetnému cieľu celospoločenského kultúrneho povznesenia, na ktorom
sa podieľala cez mnohé storočia.
Publikácia sa venuje aj praktickým
otázkam pri usporiadaní koncertov. Vyzdvihuje sa užitočnosť písaných alebo
čítaných úvodných textov, ktoré by mali presiahnuť čisto vecné informácie,
a poukázať aj na duchovné rozmery hranej hudby.
Konštatuje sa vysoká úroveň pestovania hudby
v nemeckých kostoloch a kvalifikácia kostolných hudobníkov, čo
zabraňuje zaznieť hudbe s triviálnym obsahom, a celkom automaticky vylučuje
z produkcií pochybné žánre, aj bez vrchnostenskej cenzúry. Nie všetko
momentálne páčivé, a populárne patrí aj do kostola, lebo predstavuje len
podenkové hodnoty. Tzv. Sacro-pop a Sacro-rock nepatria do kostola, tak
ako napr. bulvárne obsahy a vyjadrovanie sa nepatrí do homílií. Môžu sa
uplatniť v iných mládežníckych podujatiach, zhromaždeniach, táboroch, atď.
Cirkev je popri štáte vlastne najväčším
nositeľom kultúry, čo znamená, že úroveň
cirkevnohudobných produkcií je meraná štandardom verejného kultúrneho sektora.
Otváraniu kostolných priestorov pre iných
usporiadateľov sa v zmysle vyššie uvedených zásad nekladú prekážky. Poukazuje
sa však na občasné nekalé praktiky usporiadateľov, sledujúcich hlavne
materiálny prospech. Nie každý koncert, ktorý sa deklaruje ako benefícia, tento
cieľ skutočne splní. Varuje sa pred neserióznosťou mnohých pseudoreligióznych názvov
súborov (ako All Saints Gospelchoir, Schola monastica, Originálny ortodoxný
zbor Kozákov, Academia Santa Catarina, atď.), ktoré sledujú iba komerčný
charakter.
Vzhľadom na nutné výdavky, spojené
s akciami, sa pripúšťa vyberanie vstupného ako podieľanie sa poslucháčov
na nákladoch. Vyslovene obchodná prax sa, pravdaže, odmieta.
Cantus firmus celej publikácie Nemeckej
biskupskej konferencie je posmeliť a podporiť pestovanie tradičných hodnôt
hudby v kostoloch, a ich otváranie sa nielen pre lokalitu miestnych
veriacich. Prezentovaním duchovných horizontov majú vytvárať protiváhu k upadajúcim
duchovným hodnotám. Majú pôsobiť ako kontrast voči všeobecne upadajúcemu vkusu,
stúpajúcemu násiliu a ponižovaniu morálky, i proti rozličným škodlivým výstrelkom.
Aj pre naše pomery je text Nemeckej biskupskej
konferencie poučný a aplikovateľný, lebo vychádza zo skúseností so súčasnými
trendmi spoločenského života, ktoré nie sú naklonené duchovnosti. Je žiaduce
poskytnúť póly pokoja a stálosti, príležitosti na stretnutie s darmi
Ducha. Potom bude mať pozitívny účinok aj neverbálna komunikácia s ľuďmi prostredníctvom
mimoliturgickej kostolnej hudby, a mnohým prinesie naplnenie Izaiášových
slov „...našli ma tí, ktorí ma nehľadali“
(Iz. 65, 1).
Ferdinand Klinda