www.organisti.sk

Naozaj bude premiestnenie zločinom?
Publikované: Sunday, 04.02. 2007 - 16:22:39
Vec: Organy na Slovensku a vo svete


Organ v Dóme sv. Martina v Bratislave je najväčším nástrojom Vincenta Možného – žiaka Martina Šaška. Kvôli jeho stavbe si dokonca premiestnil dielňu z Nitry do Bratislavy (horný koniec Štefánikovej ulice). Určite má svoju historickú hodnotu a treba ho v každom prípade zachovať. Otázkou je, či je vhodné zachovať Možného nástroj na terajšom mieste, alebo ho premiestniť na iné, pre tento organ vhodnejšie miesto. Túto otázku by mali zodpovedať odborníci na danú problematiku - organológovia, organári, kunsthistorici, pamiatkari, či architekti sakrálnych priestorov. Prečo k týmto otázkam vyjadrujú svoje „odborné stanovisko“ najviac dirigenti SND či poslanci NRSR mi nie je celkom jasné.

Ako teda vnímajú Možného organ v Dóme sv. Martina odborníci?

Určite sa jedná o historický – Možného najväčší nástroj, nie však nutne o organ vysokých kvalít. Jeho výstavbu i inauguráciu sprevádzalo množstvo problémov - „Možnému chýbali skúsenosti so stavbou takého veľkého nástroja. K tomu sa pridružil aj nedostatok prostriedkov na jeho stavbu, čo sa prejavilo okrem iného aj tým, že staviteľ bol nútený použiť okolo päťdesiat percent píšťalového materiálu z nejakého staršieho, v tom čase likvidovaného organa,“ vyjadril sa známy slovenský organológ Dr. Marian Mayer pre Život („Premiestnenie bude zločin“, Život 5/2007).

Ďalšou ranou pre Možného organ bola požiadavka zadávateľa zachovať gotické okno v západnej stene Dómu. Vyriešil to umiestnením nástroja do podvežia do dvoch paralelných, proti sebe hrajúcich skríň. Tým sa zvuk nástroja doslova “zadusil”, čo si môže overiť i laik návštevou bohoslužby v Dóme.

Ako sa ďalej uvádza v odborných publikáciách „Martin Šaško a jeho organárska škola“ i „Organy v Bratislave“, už pri inaugurácii (1880) bola dómskemu organu vytýkaná absolútna absencia jazykových registrov.

Spĺňa teda tento nástroj úlohu hlavného organu v Konkatedrále sv. Martina v hlavnom meste Slovenska adekvátne a dôstojne?

Už v dvadsiatich rokoch 20. storočia sa objavili snahy o výstavbu nového nástroja s nástupom dómskeho organistu Š. Németha-Šamorínskeho. Tieto snahy neustali ani neskôr, kým neboli potlačené komunistickou diktatúrou. Jeho dnešný technický stav (odhliadnuc od nevhodného umiestnenia) je zlý.

Dekan Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU v Bratislave, známy slovenský organista, zakladateľ festivalu Historické organy na Slovensku - Ján Vladimír Michalko sa o dómskom organe pre Život vyjadril nasledovne:

Majster Možný bol významný staviteľ a tento organ je jeho najväčšie dielo. Ide jednoznačne o významnú kultúrnu pamiatku, ktorú treba zachovať. Tento nástroj však vzhľadom na svoje nevhodné umiestnenie a čiastočne aj zvukové a technické parametre nespĺňa požiadavky na kvalitnú interpretáciu liturgickej hudby ani organovej literatúry v priestore, ako je bratislavský Dóm.” („Premiestnenie bude zločin“, Život 5/2007)

Čo teda s nástrojom, ktorý má svoju historickú hodnotu, nie je však adekvátny pre priestor, v ktorom stojí? Logické riešenie, preferované aj koordinátorom stavby nového organu je dôkladná oprava a premiestnenie starého nástroja do vhodnejších priestorov – tam kde píšťalový organ nemajú a kde by jeho zvuk lepšie vynikol a pravidelne by sprevádzal bohoslužby. Dr. Mayer verí, že „pri správnom umiestnení vzdušníc by dokázali vyniknúť jeho niektoré zvukové kvality, spočívajúce najmä v bohatstve zvukových farieb registrov v základnej polohe.“ („Premiestnenie bude zločin“, Život 5/2007) V žiadnom prípade by sa nejednalo o prvý presun historického organu v histórii… Alebo je snáď lepšie ponechať nástroj na terajšom mieste - kde nikdy nebude znieť dobre – nevyužitý, len ako muzeálny kus nábytku, ktorý bude zapadať prachom?

Prirovnanie dirigenta Pavla Seleckého, že „je to, ako keby sme Levočský oltár Majstra Pavla premiestnili niekam do Vrakune,“ mi v danom kontexte pripadá prinajmenšom neadekvátne ak nie až zavádzajúce. Takisto zaujímavé sú tvrdenia pána Seleckého o Franzovi Lisztovi ako údajnom architektovi dómskeho chóru či dokonca samotného organu. Takéto tvrdenia by bolo férové podložiť citáciami z hodnovernej literatúry. Doteraz sa tak nestalo. Mimochodom, o Lisztovi sa vie, že bol geniálny virtuóz a skladateľ, ale že by vynikal aj v oblasti architektúry či organárstva, o tom sa odborná literatúra naozaj nezmieňuje.

Pomyslenou čerešničkou na torte sú tvrdenia pána Seleckého, že „nový nástroj môže svojou hmotnosťou narušiť statiku Dómu a silnejším zvukom vzácne fresky.” Nuž toto sú istotne otázky hodné odpovede pre kunsthistorika či statika, ale dirigent SND? To mi už naozaj zaváňa sentimentom za nástrojom, na ktorom otec Petra i Pavla Seleckého hrával celý život...

Matej Kubeš

Literatúra:

M. A. Mayer: Martin Šaško a jeho organárska škola, Hudobné centrum, 2003.

M. A. Mayer, S. Šurin: Organy v Bratislave, Bachova spoločnosť, 2001.

„Premiestnenie bude zločin“, Život 5/2007







Tento článok si môžete prečítať na webe www.organisti.sk
http://www.organisti.sk

Tento článok nájdete na adrese:
http://www.organisti.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=37