Vyšiel zborník štúdií o liturgickej hudbe v rámci výskumného projektu "Nová paradigma kresťanskej liturgickej hudby v slovenskom sociálnom prostredí".
Názov:
Hudba v súčasnej liturgii
Edícia
Musicologica Slovaca et Europaea XXIV
Editor: Rastislav Podpera
Vydavateľ:
Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied
Miesto
a rok vydania: Bratislava, 2006
ISBN
80-89135-07-2
Formát:
B5, mäkká väzba, 252 strán, obrazový materiál, anotácie a kľúčové slová v
slovenčine a angličtine
Info o
predaji: Ústav hudobnej vedy SAV, Dúbravská cesta 9, 841 04 Bratislava 4, tel.
02-54773589
Obsah:
Hudba v súčasnej liturgii ako predmet výskumu:
stratifikácia, determinanty rozvoja
(Rastislav Podpera)
7
Liturgické slávenie ako základné východisko pre
chápanie rituálnej hudby
(Vlastimil Dufka)
59
Spor o miesto piesne v liturgii
(Ireneusz Pawlak)
71
Využitie tradičných hudobných foriem v súčasnej
liturgii na Slovensku
(Rastislav Adamko)
85
Teologické odôvodnenie novej tvorby liturgických
spevov antifón, kvázi-antifón a výberu verzikulov
(Anton Konečný)
111
Nová paradigma liturgickej hudby: globálne versus
lokálne
(Yvetta Kajanová)
137
Staré versus nové: konfrontácia na poli slovenskej
liturgickej hudby v 90. rokoch 20. storočia
(Norbert Adamov)
159
Gospelová hudba: terminologické otázky a vývoj tohto
žánru na Slovensku
(Jana Jakubíková)
165
Premeny gospelovej hudby na Slovensku
(Stanislav Grich)
187
Problematika prekladov bohoslužobných textov v
Katolíckej cirkvi byzantského obradu na Slovensku z hudobného hľadiska
(Šimon Marinčák)
197
Ikonicita hudby v liturgii
(Jaroslava Zeleiová)
213
Celoživotné dielo Jána Jaloveckého a jeho vplyv na
koncilovú reformu na Slovensku
(Gabriel Ragan)
219
Druhý dokument Universa Laus jako cesta k podstatě
nového chápání liturgické hudby
(Barbora Mráčková)
227
Predslov
Po vyše sto rokoch od týchto slov sa zamýšľame nad novou
paradigmou liturgickej hudby, pozostávajúcou z napätí i inšpirácií medzi starým
a novým, historickým a postmoderným, lokálnym a globálnym,
posvätným a tým, čo prináša „okamžitý úspech“. Kresťanské cirkvi reagujú
na kultúrne a spoločenské zmeny. Veď trvalá viera si nachádza v jednotlivcoch
a jednotlivých epochách vždy novú podobu, aby ukázala svoju dynamiku,
a zároveň aby zostala starou. Jednoducho aby pretrvala. Sme uprostred kryštalizácie
a udomácňovania sa nových spôsobov „fungovania“ liturgie i celej kultúry,
ktoré sú charakteristické pre obdobie po Druhom vatikánskom ekumenickom koncile
(1962 – 1965). Závan nového zmýšľania v tejto oblasti ide ruka
v ruke s prechodom k postmodernému chápaniu sveta.
Bádateľský záujem o historické korene foriem liturgickej
hudby však neslabne. Špeciálna pozornosť sa venuje napríklad adaptáciám
gregoriánu do súčasného slovenského liturgického jazyka. Ich hlbšie štúdium je
mimoriadne užitočné pre ich správnu aplikáciu v súčasnej bohoslužbe. Veľmi
aktuálna je u nás problematika antifón a žalmov, ako starých foriem,
typických pre liturgiu rímskeho obradu. Tieto sú v našom prostredí, ktoré
je poznačené stáročnou piesňovou tradíciou a brzdeným rozbehom liturgickej
reformy v čase neslobody, novým prvkom. Proces ich akademického včleňovania
do súčasnej liturgie vyvoláva otázky ich všeobecného prijatia u účastníkov
liturgie, ktoré je zaujímavé sledovať z aspektu hudobnoestetického,
sociologického, ale i pastoračného a pod.
Úsilie o rozvoj chrámovej hudby v oblasti tvorby a najmä praxe
je na Slovensku silné. Charakter jej pestovania síce zodpovedá dominancii
duchovnej piesne, no stále zreteľnejšia je otvorenosť aj k iným žánrom
a vyššie spomínaným formám. Ich koexistencia už zrejme nebude spôsobovať
takú generačnú polarizáciu a vyostrenosť postojov ako začiatkom 90.
rokov. Je to dôsledkom jednak samotnej kryštalizácie jednotlivých žánrov, a
jednak možností vzdelávania a formovania chrámových hudobníkov
i bežných účastníkov liturgie. Vedeckému záujmu neuniká ani kresťanská
moderná populárna hudba, ktorá má za sebou už niekoľkodesaťročný pozoruhodný vývoj.
Výskumný projekt "Nová
paradigma kresťanskej liturgickej hudby v slovenskom sociálnom prostredí" prebieha v čase
prípravy pokoncilového slovenského liturgického spevníka. Niektorým riešiteľom,
zapojeným
aj do tohto celonárodného diela, to jedinečným spôsobom umožní aplikovať nové
poznatky muzikológie a liturgickej vedy pri práci na ňom.
Odbornej verejnosti ponúkame zborník štúdií a úvah riešiteľov
projektu i externých spolupracovníkov, ktorí dopĺňajú medziobradový,
medzikofesijný a medzinárodný rozmer problematiky. Obsah zborníka svedčí
o chápaní liturgickej hudby ako fenoménu živého, rozvíjajúceho sa
a zaujímavého z pohľadu viacerých vedeckých disciplín. Vedomé
úsilie nezužovať vedecký prístup k cirkevnej hudbe len na optiku historickú
nesie minimálne v stredoeurópskom regióne znaky originálnosti.
november 2006
editor