Otázky štýlu súčasnej liturgickej
hudby
Druhý vatikánsky koncil (1962 – 1965) so svojou
liturgickou reformou zastihol vývin európskej umelej hudby v období kultu
postwebernovskej „Novej hudby” s jej príznačnou atonalitou, ametriou,
dodekafonickými alebo seriálnymi technikami, momentovou formou, dôrazom na
zvukovosť a pod. Pestoval sa avantgardný prístup k hudobnej tvorbe. Čoskoro,
určite už v sedemdesiatych rokoch, sa rozvinula hudobná postmoderna s
rozličnými návratmi k starej hudbe, poslucháčskej nenáročnosti, zdôrazňovanej
hudobnej emocionalite, „objavu” nedávno odmietanej estetiky hudby neskorého
romantizmu a návratom k nej ako „Retrowelle”. Simultánne prebiehal intenzívny
vývin v oblasti džezu a modernej populárnej hudby: Džez bol povýšený z úrovne zábavnej
hudby na vážne umenie par excellence, vývin rocku a folku prebiehal v mohutných
štýlovo široko rozvinutých prúdoch. Školení skladatelia, ktorí sa podieľali na
budovaní pokoncilovej liturgickej hudby, to nemali v tomto avantgardou
poznačenom prostredí ľahké. Museli pripraviť hudobné riešenia mimoriadne prosté
pre ľud, ale nie „školácke”. Považovali si za povinnosť vymyslieť nevšednú,
umelecky hodnotnú hudbu, založenú na najstarších tradíciách duchovnej hudby,
pritom dôstojnú, líšiacu sa od populárnej svetskej hudby. Museli si dávať
pozor, aby požadovaná technická jednoduchosť neviedla k banálnym riešeniam.[1]
Pokoncilová liturgická hudba je polyštýlová. Uplatňujú
sa tu hudobné formy, ktorých pôvod siaha do rozličných období dejín v rozpätí
tisícročí. Zaujímavé je, že štýlové kontrasty v rámci bohoslužby sotvakto
vníma. Spev kňaza na starobylé nápevy s odpoveďami veriacich, chrámové piesne z
rozličných storočí, prednes tradičných liturgických textov v básnickej próze na
nové nápevy – to všetko splýva na jednej úrovni zapájania sa veriacich do spevu
so sprievodom organa, ktorého harmonizácie vychádzajú v ústrety hudobnému
mysleniu a chápaniu typu klasickej harmónie. Striedanie hudobných prvkov
rozličného pôvodu dnes vôbec nevadí. Šokujúcu žánrovo-štýlovú zmenu v praxi
predstavuje skôr, keď sa pri bohoslužbe ozve zvuk iného hudobného nástroja než
organa, modernejšie frázovaný spev mládeže a pod.
Archaizujúce tendencie v cirkevnej hudbe na začiatku 20. storočia
Keďže kvantitatívne najspievanejšou zložkou chrámovej
hudby v strednej Európe boli (ba dodnes sú) chrámové piesne zo spevníkov z
prvej polovice 20. storočia, skladatelia podieľajúci sa na rozvoji liturgickej
hudby sa museli v desaťročiach po Koncile (ba i dodnes sa musia) vyrovnávať s
otázkou archaizujúcich a klasicistických tendencií v chrámovej hudbe tých čias
založených na úsilí odmietať všetko, čo by pripomínalo dobovú populárnu hudbu
vychádzajúcu z kompozičných techník neskorého romantizmu. Pestovalo sa úsilie
podávať piesne v štýlovej čistote z čias ich vzniku alebo dobového
rozšírenia, vyzdvihovala sa modálnosť piesní, voľné frázovanie, ktoré sa
zbytočne nevtesnávalo do taktov, napodobňovali sa niektoré prvky gregoriánskeho
chorálu.
Odmietanie neskororomantických estetických princípov
v chrámovej hudbe zodpovedalo ideálu „posvätnosti“ podľa motu proprio pápeža Pia X. O posvätnej hudbe z roku 1903.[2] V čl. 2 sa tu uvádza, že posvätná hudba má byť zbavená všetkého svetského. V čl.
3 sa zdôrazňuje, že chrámová hudba je tým
posvätnejšia a liturgickejšia, čím viac sa blíži svojím rytmom, svojou
inšpiráciou a svojou lahodnosťou gregoriánskej melódii a potom v čl. 4 je
vyzdvihnutá klasická polyfónia, obzvlášť
rímskej školy, ktorá v 16. storočí dosiahla vrchol svojej dokonalosti v diele P. A. Palestrinu.
V súvislosti so súdobou hudbou sa v čl. 5 uvádza, že Cirkev vždy uznávala a podporovala pokrok v umení, pripúšťajúc do bohoslužby všetko dobré a
krásne. Motu proprio nabáda k bedlivosti, keďže moderná hudba sa dala hlavne do svetských služieb, upozorňuje, aby moderné skladby, ktoré sú pripustené do
chrámu, neobsahovali nič svetského, ...a aby neboli vytvorené na spôsob
svetských kusov ani vo svojich vonkajších formách.[3] Ako vidno,
neskororomantický hudobný jazyk vtedy predstavoval zrejme viac svetskú hudbu.
Štýl Jednotného katolíckeho spevníka
Akúsi výnimku v medzinárodnom rozmere predstavuje Jednotný katolícky spevník z roku 1937,
dodnes najspievanejší piesňový súbor na Slovensku. Je vzdialený hymnologickým
tendenciám, ktoré sa pestovali v prvej polovici 20. storočia, je prinajmenej
svojou harmonizáciou vzdialený ideálom vzoru gregoriánskemu chorálu i klasickej
polyfónii, je oveľa bližší slohovým manieram súdobej hudby.
Schneider-Trnavský si vytvoril svojský štýl slovenskej
duchovnej piesne 20. storočia, založený na hudobnom myslení
klasicko-romantickej syntézy s dobovo modernejšími impresionistickými
a archaickými prvkami. V tomto svojom štýle skladateľsky interpretoval
všetky prevzaté piesne z rozpätia najmenej piatich storočí, i svoje
vlastné nové piesne. Jeho hudobné úpravy historických piesní sú vzdialené ich
pôvodne modálnym alebo barokovým alebo klasicistickým charakteristikám.
Melódie JKS sú prosté a zodpovedajú možnostiam spevu
zhromaždených veriacich viacerých generácii na celom Slovensku. Sú takmer
výlučne diatonické bez chromatizmov a sylabické. Pri úpravách starších piesní
skladateľ melódie zjednodušil, „oslobodil” od prílišných meliziem, prípadne
zmenil za účelom hlbšieho umeleckého výrazu. Väčšie intervalové skoky vyplnil
sekundovými krokmi, teda melódie „vyhladil”, aby sa ľahšie spievali.
Organové sprievody sú veľmi osobité. Melódiám, ktoré
majú prosté formové členenie s reprízami (napríklad aaba) pripravil súvislý harmonický plán „v jednom ťahu” (teda
reprízované úseky melódie harmonizoval vždy inak). Výrazovú naliehavosť
organových sprievodov vystupňoval využívaním disonantných útvarov, ktoré
prinášajú silné harmonické napätie: zväčšenými a zmenšenými kvintakordami a
septakordami, alterovanými akordami a pod. V sadzbe organových sprievodov,
ktorá je v zásade homofónna, sú jednotlivé hlasy vedené pomerne samostatne v
protipohybe, paralelných terciach alebo sextách, čo spolu s ostatnými hlasmi miestami
prináša zvukovo veľmi zaujímavé akordické kombinácie.[4]
Štýl hudobného spracovania Jednotného katolíckeho spevníka sa ukázal s odstupom času ako
šťastný, zodpovedá hudobnému vedomiu spoločnosti na sklonku 20. storočia.
Hľadanie nových hudobných foriem
Druhý vatikánsky koncil bol v oblasti duchovnej
hudby medzníkom epochálneho významu. Požiadavka činnej účasti na liturgii núti
vynájsť také hudobné formy, ktoré umožnia širokým vrstvám veriacich spievať to,
čo bolo po stáročia rezervované len školených hudobníkom. Liturgická reforma
predpokladá (viac než kedykoľvek v histórii) mohutnú vlnu novej
skladateľskej tvorby. A v každej jazykovej oblasti svojej tvorby.
Sústavne sa hľadajú ozvláštňujúce prvky, ktoré by novú
liturgickú hudbu odlíšili od populárnej svetskej tvorby. Pre novú liturgickú
hudbu sa hľadajú vzory v dvoch smeroch: v duchovnej hudbe minulosti
a v avantgardnej hudobnej tvorbe zameranej na estetiku budúcnosti.
Nezriedka sa obe protichodné tendencie spájajú do ambivalentných nových
riešení. Okrem toho, pre duchovnú hudbu bola vždy príznačná askéza. Aj dnes skladatelia často vedome
obmedzujú výber výrazových prostriedkov pre svoje skladby pre liturgiu,
napríklad obmedzujú sa len na diatoniku, na veľmi prostú akordiku a pod.
Sylabické melódie gregoriánskeho chorálu sú vzorom
najmä pre zhudobňovanie prekladov úradných liturgických textov do národných
jazykov v básnickej tvorbe. Sú vzorom najmä pre formové členenie textov
a techniky reprízovania.[5] Inšpiratívnym vzorom pre súčasnosť je aj modalita
gregoriánskeho chorálu.
Skladatelia duchovnej hudby sa dnes radi vracajú k
ideálu absolútnej melódie, ktorá nie
je konštrukčne založená na klasickej harmónii a je hudobne samostatná aj
bez harmonického sprievodu. Tvoria síce organové sprievody, ale pre hudobnú
svojbytnosť vedúceho melodického hlasu môžu si dovoliť väčšiu harmonickú
voľnosť sprievodu.
Vzorom pre nové riešenia sú aj zvyklosti harmonizácie
gregoriánskeho chorálu.
Tvorba organových sprievodov gregoriánskeho chorálu má
dnes už istú tradíciu a svoj vlastný slohový vývin. Všeobecne sa však
stále dodržiava niekoľko základných
pravidiel: a) organ zostáva zvukovo v pozadí; b) jednotlivými akordami sa
podkladajú celé skupiny spievaných nôt; pričom harmónia sa mení na iktických
dobách; c) používa sa len tónový materiál príslušného modu (žiadna chromatika),
obchádza sa harmonické pôsobenie citlivých tónov a závery fráz sa harmonizujú
tak, aby sa zdôraznila modálna povaha chorálu, finála sa podkladá kvintakordom
na základnom stupni modu, ale plynulý melodický tok možno podložiť aj akordami
inej stavby než kvintakordami (dokonca to je pre ozvláštnenie žiaduce).
Pre súčasnú liturgickú hudbu sú príznačné najmä tieto
maniery: v oblasti tonality je to najmä oslabovanie tonálne funkčných vzťahov,
využívanie akordov terciovej príbuznosti, kolísanie medzi paralelnými tóninami,
prípadne tonifikácia netónických harmónií, harmonizácia nápevov akoby boli
modálne, teda oslabovanie dur-molových centier. Často sa skladatelia usilujú o
polyfonizáciu hlasov organových sprievodov, najmä tak, aby sa voľnejšie vedené
hlasy stretávali v akordoch neterciovej stavby. Prestáva platiť výhradný
princíp terciovej harmonickej sústavy, skladatelia rozvádzajú hlasy to akordov
kvartovej alebo sekundovej stavby. Často sa využívajú akordické paralelizmy.
Juraj Lexmann
---------------------------
Poznámky:
[1] Budovanie pokoncilovej
liturgickej hudby bolo pre skladateľov nevďačné najmä preto, lebo klérus,
amatérski organisti i veriaci lipli na dovtedajšom stave hudobného slávenia
liturgie, nijakú reformu nepotrebovali. Školení skladatelia nachádzali silnú
konkurenciu v diletantoch, ktorých neumelé skladateľské pokusy zdanlivo lepšie
vyhovovali hudobne neškolenej sociéte s nedostatočne rozvinutým hudobným
vkusom.
[2] Motu proprio Pia X. Tra le sollecitudini o
obnove cirkevnej hudby.
[3] Motu proprio tu uvádza aj negatívny
príklad: ...k sprievodu bohoslužobných
úkonov je najmenej vhodný divadelný sloh, ktorý bol v minulom storočí v
najväčšom rozmachu najmä v Taliansku ... stavba, rytmus a takzvaná konvenčnosť
tohto slohu zodpovedajú len zle požiadavkám pravej liturgickej hudby.
[4] Podrobnejšie: Pokludová-Adamková, J.: Jednotný
katolícky spevník v premenách času. Ústav hudobnej vedy SAV, 1998. Najmä
state Hudobná stránka JKS, Melodická
stránka Spevníka, Charakteristika harmonickej reči M. Schneidra-Trnavského.
[5] Napríklad na základe štúdia stavby
gregoriánskych nápevov na Credo
vytvoril národný umelec Eugen Suchoň nápev 611, Krédo I – pastierske. Pritom gregoriánsky chorál nenapodobňoval –
vytvoril svojský nápev nadväzujúci na slovenskú melodiku. V koncertnom
repertoári je tento hudobný celok súčasťou tzv. Slovenskej jednohlasnej omše.