Farnosť: Dolný Ohaj, r.k.
Kostol: Kostol sv. rodiny
Organár: Gebrüder Rieger, (Budapest), Opus 1118
Rok postavenia: 1904
Traktúra: pneumatická
Vzdušnice: kuželkové
Počet manuálov: 1
Počet registrov: 14/13
Dispozícia:
Manual (C-f3):
Principál 8´
Bourdon 8´
Gamba 8´
Födött 8´ (Gedackt)
Flauta 8´ *
Salicionál 8´
Aolina 8´ *
Vox – coelestis 8´ * (zapína Salicional Aolina: nemá vlastné píšťaly)
Dolce 4´
Octava 4´
Pikolo 2´ *
Mixtura 4 sz.
Pedál (C-d1):
Spojky / Koppeln:
Pedálcopula (I-P 8')
Oktávcopula (I 4')
Hracie pomôcky / Spielhilfen:
Tremolo*
Piano
Mezzoforte
Forte
Kiváltó (kalkant - prerobené na vypínač ventilátora)
Poznámky:
Pôvodná povrchová úprava organovej skrine bola umelecky vyhotovená - fládrovaním vo výraze svetlého dubového dreva. V období vzniku nástroja boli v rovnakom prevedení farebne upravované takmer všetky skrine firmy Rieger. Pravdepodobne pri posednom maľovaní interiéru dolnoohajského kostola bola premaľovaná i organová skriňa, s použitím farieb v kombinácii bielej a svetlého odtieňa slonovej kosti.
Prospektové píšťaly boli po rekvirácii v r. 1917 znovuosadené menej kvalitnými zinkovými náhradami.
Pravdepodobne tesne pred rokom 1948 bola realizovaná štýlová dostavba nástroja. Zadná horná časť skrine bola zväčšená až po západnú stenu chóru a to v rovnakej šírke, ako pôvodná časť skrine. Do štýlovej prístavby organár osadil novú vzdušnicu pre tri manuálové registre (v dispozícii označené *). Za ňou je umiestnená ladiaca lavička. Obdivuhodným spôsobom bolo riešené doplnenie potrebných ovládacích prvkov na hracom stole. S podobnými dodatočnými odborne a štýlovo realizovanými doplnkami so zmyslom pre detail sa stretávame iba výnimočne. Mierne odchýlky v textúre písma na ovládacích prvkoch môžeme s odstupom času vnímať pozitívne – jasne dokumentujú sekundárne riešenia. Súvisiace práce s najväčšou pravdepodobnosťou realizoval nitriansky organár Otokár Vážanský (*1890, †1979). Svedčí o tom nielen technické vypracovanie pridanej vzdušnice, no i proveniencia kovových píšťal v prístavbe. Kovové píšťaly majú vyrazený text: „ VÝR. KOV. PÍŠŤAL // JAN FENIK “ Z tejto menej známej dielne pochádzajú píšťaly vo viacerých organoch Otokára Vážanského. Pravdepodobne pri zväčšení nástroja bola realizovaná i väčšia oprava, pri ktorej boli klinové membrány vymenené za ploché.
Môžeme predpokladať, že súčasťou prestavby bolo i osadenie elektrického čerpadla vzduchu, umiestneného do novej tlmiacej debny v podveží za organom. Toto umiestnenie je však pre rozdielne teploty a vlhkosti vzduchu medzi interiérom kostola a podvežím, pre nástroj tým najhorším riešením.
Podľa stavu nástrojovej časti bola posledná väčšia oprava realizovaná súčasne so zväčšením nástroja pravdepodobne pred r. 1948. Ploché tlakové membrány pochádzajú z tohto obdobia a dnes sú už za hranicou životnosti. Vidno však i zásahy po dodatočnom neodbornom ladení, ladičky kovových píšťal sú z väčšej časti poškodené. Organ je silne znečistený prachom. Skonštruovaný bol bez ladiacej lavičky, čo znemožňuje priamy prístup k píšťalám, najmä v basovej polohe. To znamená, že na nástroji nemožno z priestorových dôvodov zodpovedne vykonať čiastkovú opravu píšťalového fondu.
V súčasnosti sa nástroj používa pri liturgii, no jeho technický stav je neuspokojivý. Nástrojová časť je znečistená, následkom čoho je nástroj rozladený. Malé píšťaly nesprávne nasadzujú, i väčšie píšťaly majú nerovnomernú intonáciu. Najvážnejším problémom nástroja je však opotrebovanosť a nespoľahlivosť plochých tlakových membrán.
Spracované na základe podkladov od organára J. Valoviča, foto: J. Valovič.
Detail firemného štítku na hracom stole: "cisársko-kráľovská dvorná organová fabrika - Bratia Rieger - Budapešť - Opus 1118"

Detail registrových terčíkov - viditeľne odlišné sú terčíky pridané pri pravd. Važanského prestavbe: