Farnosť: Ruskov
Kostol: Mena Panny Márie
Organár: Choralion, Berlin (Aeolian Company, USA) / Štefan Gábor
Rok postavenia: 1912/1967
Traktúra: elektrická
Vzdušnice: kuželkové
Počet manuálov: 2
Počet registrov: 19
Dispozícia:
I. manuál (C-c4):
Principál 8'
Kryt 8' (Gedeckt)
Salicional 8'
Flétna minor 4' (Flaut minor)
Kvinta 2 2/3'
Roh nočný 2' (Nachthorn)
Mixtúra 3x 2'
Trompéta 8'
II/I
II. manuál (C-c4):
Flétna krytá 8' *
Kvintadéna 8' (Quintade)
Roh kamzík 8' (Gemshorn)
Salicional 8' *
Principál 4'
Flétna minor 4' * (Flaut minor)
Fugara 4'
Kvinta 2 2/3' *
Roh nočný 2' * (Nachthorn)
Oktavino 1' **
Mixtúra 3x 1 1/3' *
Trumpeta 8' *
Vox humana 4'
Pedál (C-f3):
Subbas 16'
Oktávbas 8' (v prospekte / Im Prospekt)
Klarina 4' (transmisia z/aus Vox humana 4')
I/P
II/P
Pomocné zariadenia/Spielhilfen:
Tremolo A
Tremolo B
Vox coelestis 8' (pravdepodobne zapína Salicional a ďalší sláčikový register)
Vypínač crescenda / Walze ab
* spoločné registre s I. manuálom / gemeinsame Register mit Hautpwerk
** extenzia z Roh nočný 2' / Extension aus Nachthorn 2
Redakčná poznámka / Redaktionelle Anmerkung: Jedná sa pravdepodobne o prvý známy zachovaný domáci organ s hracím automatom na území Slovenska. Pôvodne bol nástroj postavený firmou Choralion, Berlin, nemeckou pobočkou americkej firmy Aeolian Organ Company, ktorá bola najväčším výrobcom domácich organov na svete. Okrem Aeolian Organ Company, ktorá ku svojim nástrojom ponúkala Duo Art mechanizmus, ktorý dokázal prehrávať skladby zaznamenané na perforovaných papierových rolkách, takéto nástroje s čítačmi roliek ponúkali aj nemecké firmy M. Welte & Söhne (Welte-Philharmonie), Walcker (Organola), Weilge (Organiston), Laukhuff (Organista) či americké firmy Möller (Möller Artiste), Estey, Austin, Würlitzer a Ernest Skinner. Aeolian Organ Company vyrábala takéto domáce organy od roku 1895 až do tridsiatych rokov 20. storočia, kedy vplyvom hospodárskej krízy, ale aj rozšírením rádia a gramofónu, upadli domáce organy do zabudnutia. Takéto nástroje fungovali väčšinou pomocou pneumatickej resp. elektro-pneumatickej traktúry a mali vzdušnice s registrovými kancelami. Časté boli extenzie a transmisie, dispozične reflektovali neskoromantický orchestrálny štýl a ekválne dispozície s pridaním rôznych zvukových efektov, ako napr. harfa, zvonkohra, či xylofón. Aeolian organy boli preslávené prierazným jazykovým registrom Klarinet.
Od kino-organov sa domáce organy líšili hlavne účelom, ktorý mali plniť - reprodukovať vážnu aj populárnu hudbu doby v domácom prostredí, kým kino-organy mali zvukovo doprevádzať dianie na plátne v kinosále. Kino-organy boli zväčša intonované na veľmi vysoké tlaky, zväčša boli postavené na unit vzdušniciach a obsahovali zvukové hračky ako napr. klaksón či zvonček. Kým kino-organy boli takmer vždy vstavané do zvonku neviditeľných organových "komôr", domáce organy mali niekedy priznanú voľne stojacu skriňu v priestore, ale tiež bolo bežné ich už počas stavby domu zabudovať do miestnosti na to určenej (niekedy aj na povale či v pivnici) a do obytných priestorov sa ozývali cez rôzne prieduchy či mriežky.
Nástroj, ktorý dnes stojí v Ruskove si objednal v roku 1912 gróf Štefan (István) Forgách pre svoj kaštieľ v Slanci, kde ho mal nainštalovaný v troch miestnostiach. Cez druhú svetovú vojnu bol kaštieľ vyrabovaný a v roku 1947 bol zbúraný. Z vnútorného zariadenia sa podarilo zachrániť len organ a harmónium. V roku 1967 tento nástroj pre účely r.k. kostola v Ruskove prestaval a zmenšil organár Štefan Gábor z Košíc. Organ bol zmenšený, aby sa zmestil na chór ruskovského kostola, pričom vyvstávajúci píšťalový fond bol použitý v nástroji v kostole v Kokošovciach. Organ pravdepodobne na pôvodnom mieste v kaštieli nemal skriňu (bol rozmiestnený v troch miestnostiach), dnešná skriňa evidentne pochádza z Gáborovej prestavby. Pri tej príležitosti asi aj upravil dispozíciu - kvinty a nočné rohy pravdepodobne získal zrezaním 8-stopových sláčikových píšťal - Aeolian domáce organy mali sláčikový zbor veľmi dobre zastúpený.
Literatúra / Literatur:
Dobový inzerát firmy Choralion z roku 1903. Zdroj: Zeitschrift für Instrumentenbau, Bd.: 24. 1903/04, Leipzig, 1904: