Farnosť: Sielnica
Kostol: Kostol Ducha Svätého
Organár: R & M Muška, Organárske dielne Žilina
Rok postavenia: 2014
Traktúra: kombinovaná
Vzdušnice: zásuvkové
Počet manuálov: 2
Počet registrov: 31
Dispozícia:
Grand orgue (C-c4):
Bourdon 16´
Montre 8´
Flûte harmonique 8´
Cor de chamois 8´
Prestant 4´
Flûte douce 4´
Doublette 2´
Fourniture IV-V
Cornet III-V
Trompette 8´
II – I 8´
II – I 16´
II – I 4´
Récit :
Diapason 8´
Bourdon 8´
Viole de Gambe 8´
Voix céleste 8´
Flûte octaviante 4´
Nasard 2 2/3´
Octavin 2´
Tierce 1 3/5´
Plein jeu II-V
Hautbois 8´
Trompette harmonique 8´
Tremblant II
II – II 4´
Pédal (C-f1) :
Contrebasse 16´
Soubasse 16´
Quinte grave 10 2/3´
Octavbasse 8´ (ext.)
Bourdon 8´ (ext.)
Quinte 5 1/3´ (ext.)
Choralbasse 4´ (ext.)
Bombarde 16´
Trombone 8´ (ext.)
I – P 8´
II – P 8´
II – P 4´
Aditif (I., II., P.) :
Chamades 8´
Pomocné zariadenia / Spielhilfen:
Pamäťový setzerový systém: 8x8x2=128 kombinácií 1 - 8 A - F I/II
Pevné kombinácie/Feste Kombinationen: GTT TT PL
presvetľovacie tlačidlá pod I.man. a pistóny nad pedálom posuv vpred a vzad
Crescendo Žalúzie Vypínače crescenda, jazykov, chamades
Počet píšťal: 2127 (labiálnych kovových 1633, labiálnych drevených 228, jazykových 266)
Dĺžka najväčšej píšťaly: 5,1 m (zapustená v podlahe)
Dĺžka najkratšej píšťaly: 13 mm (bez nohy)
Použité drevo: dub, rezonančný smrek, bor, čerešňa, jaseň, orech, hrab, palisander, eben, javor
Použitý kov: u píšťal 50%, 70%, 75% leštený cín a 52% cín- natur
u registrových a žalúziových prevodov antikor
Hmotnosť nástroja: cca 5.500 kg
Rozmery: 5,5 m šírka 2,7 m hĺbka 4,8 m výška
Poznámky:
Bol objednaný v decembri 2012, akustické skúšky v kostole prebehli vo februári 2013, práce oficiálne začali v apríli 2013. Oslovená bola firma R&M. Muška, Organárske dielne Žilina. Architekt Roman Muška predtým robil architektonický návrh obnovy interiéru kostola (oltár so svietnikmi a krížom, ambóna, sedes, sedadlá miništrantov, podlaha, lavice, zábradlie chóru, mrežové dvere a spovedné miestnosti). Farnosť preto chcela v tomto štýle aj nový organ, kvôli jednotnému tvarosloviu a materiálu. Vzniklo tak jedinečné zladenie nových častí, ktoré sa v liturgii aktuálne
používajú. Starý štýl budovy kostola, drevených oltárov, kazateľnice a krstiteľnice ostal historizujúcou kulisou.
Nový organ bol zamýšľaný ako liturgický nástroj, zároveň umožňujúci koncertné využitie. Po zvukovej stránke vychádza z francúzskeho romantického ideálu, zosobneného v organoch A.Cavaille-Colla. Tomu zodpovedá rozdelenie strojov na Grand orgue (Hlavný stroj) ako I.man., Récit (Žalúziový stroj) ako II.man. a Pédal (Pedál), rovnako i registrová dispozícia s názvami registrov vo francúzštine a širšie menzúry píšťal, najmä v basových polohách. V poslednej etape pribudol ešte osobitný stroj, tzv. Aditív, v zábradlí chóru s registrom Chamades 8´, známy aj ako „španielska trúbka“, pripájateľný ku ktorejkoľvek klaviatúre či pedálu. Zvuk nástroja charakterizuje plnosť, nosnosť, ale aj jemnosť, rozmanitosť, farebnosť, razancia i majestát.
Organ má 31 znejúcich registrov (pozri reg. dispozíciu), z dôvodu nedostatku miesta sú v pedáli oktávové extenzie. Charakter nástroja umocňuje 10 rôznorodých osemstopových registrov v manuáloch, ako i 6 jazykových hlasov. Značný počet registrov je z dreva (cca pätina), z rôznych typov drevín. Zvukový fond vytvára 2127 píšťal rôznych typov, materiálov a veľkostí. Na konštrukciu organa boli použité najkvalitnejšie dostupné materiály a komponenty. U zásuvkových vzdušníc, aj ventilových v pedáli, je základom dub a stabilné veľkoplošné materiály, píšťalnice sú dubové (stred z boru), podobne lavičky či vešiaky. Časť komponentov a vzdušníc je od nemeckej firmy A.Laukhuff. Nástroj má v manuáloch mechanickú tónovú traktúru, v pedáli elektrickú. Hrací stôl a časti traktúry sú od nemeckej renomovanej firmy O. Heuss. K dispozícii je 128 nastaviteľných kombinácií registrov (ako setzery), 3 pevné kombinácie Pleno, Tutti
a General Tutti, o i. vypínače jazykov aj chamades, crescendo a žalúziový ovládač.
Cínové píšťaly dodal Michal Kenis z ČR, jazykové registre nemecké firmy Killinger a Laukhuff.
V žilinských dielňach pracovali a organárske práce realizovali Martin Talapka a Jozef Šuška, ako aj ďalší spolupracovníci či partneri: M. Štukovský, J. Baumann (elektromontážne práce), J. Špalek (špeciálne zámočnícke práce), nábytkárska firma M. Rosina (hlavná organová skriňa) a P. Hrtusa (skriňa pre Chamades). Umeleckú intonáciu
organa vykonal Jan Kostera, intonér z Krnova, ktorý v spolupráci s M. Muškom realizoval výsledný zvukový obraz nástroja. Celý organ, vrátane výrobnej dokumentácie, projektoval Roman Muška. Manažment stavby, objednávky komponentov a materiálov zabezpečoval Marián Muška. Organ bol dokončený dňa 28. októbra 2014, kedy
v montážnej hale firmy bola verejná prezentácia organa spojená s koncertom, za prítomnosti hudobnej verejnosti, televízie a iných médií. Následne bol nástroj demontovaný, prevezený a od 11. novembra 2014 stavaný na chóre kostola v Sielnici. V decembri prebiehala intonácia a ladenie.