NEODPORÚČAM používať tento starý spevník!!!!!!!!!!!!!!!!!
Milí kolega,
základné spevy čo ste zavesili na www.ulozto.sk nám slúžili po nežnej, keď sme sa nemohli dostať k inej literatúre a pomáhali keď sme nič iné nemali. V súčasnosti odporúčam z tejto príručky len spev pred prefáciou a zvolanie po premenení.
Nápevy na žalmy a veľkonočné Kyrie sú už prekonané aj organovú harmóniu pre Otče náš zoženiete lepšiu.
Diskutabilný je ešte SANCTUS pôvodne missa mundi ja navrhujem spievať z LSI a tento nápev nechať pre omšu v latinčine.
Akordové značky sú napísané nepresne a zišli by sa prerobiť.
Nahadzovať tón pred spevom kňaza je rušivé a lepšie je spracovať spevy vo všetkých tóninách a nacvičiť.
Ďakujem, súhlasím, ale niečo sa z neho predsa len zíde. Tieto spevy som dostal v B. Bystrici tak pred 5 rokmi.
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 16 05, 2011, 6:51 Predmet: Súhlasím,
Ten materiál je dávno prekonaný a nepotrebný. V porovnaní s dnešnými štandardmi aj nekvalitne urobený. _________________ doc. PaedDr. Rastislav Podpera, PhD., muzikológ, pedagóg, člen Hudobnej sekcie Liturgickej komisie KBS.
K čomu sa zíde?! Keď máme liturgický spevník s prehľadnejším notovým zápisom, ktorý je oveľa komplexnejší aj na výber nápevov. Ešte koľko je takých organistov, ktorí musia mať posledné slovo a pravdu, aj za cenu, že povedia úplnú blbosť, bez toho, aby si navyše uvedomili, komu to hovoria?! _________________ Michael Augustín, organista v kostole sv. Juraja v Podolí
Nahadzovať tón pred spevom kňaza je rušivé a lepšie je spracovať spevy vo všetkých tóninách a nacvičiť.
Osobne si nemyslím, že je to rušivé, práve naopak. Nahodiť tón pred spevom podľa mňa lepšie, ako chytať sa počas spevu (osobne to takto robím, nakoľko nemám absolútny hudobný sluch). Lebo ak napríklad spievam na úvod pieseň, ktorá končí na c2 tak je mi jasné, že kňaz nebude spievať z c a preto mu udám tón. ak končí napr. aleluja na g1 tak tón neudávam, nakoľko sa kňaz chytí. Totižto aspoň u nás je to tak, že náš farár vždy spieva z iného tónu, napr. ráno z D, Es, večer alebo v nedeľu z E, F a G. _________________ Maximilián Lamanec, organista vo farskom kostole sv. Michala archanjela v Osikove
Osobne si nemyslím, že je to rušivé, práve naopak. Nahodiť tón pred spevom podľa mňa lepšie, ako chytať sa počas spevu
Vopred sa ospravedlňujem za príspevok mimo hlavnej témy.
Dovolím si tvrdiť, že je naozaj lepšie nacvičiť viacero tónin (ak už nie všetky) a chytať na tichom registri (skúsený organista trafí na 1-2 pokusy), ako "nadiktovať" kňazovi, od čoho má spievať. Je pravda, že pre niektorých kňazov to môže byť aj pomoc, no predstava, že povedzme v Dóme sv. Alžbety bude organista ťukať tón do toho veľkého priestoru je takmer komická a organista potom vyzerá ako amatér. Tým sa nechcem nikoho dotknúť.
Na chytanie tónu určite netreba absolútny sluch. Ak si nie sme istí tónom, môže nám pomôcť ťuknutie kvinty pod tónom. Povedzme, ak si nie sme istí, či kňaz spieva v F alebo Fis, ťukneme si C a Cis a podľa toho prirodzene vycítime. Ak by ani to nepomohlo, platí pravidlo, že treba použiť nižší tón. Ďalej, ak povedzme kňaz spieva od Fis a ja som si ťukol E, mal by som mať tak vycvičený sluch, že ten interval rozpoznám, a teda mi stačí toto jediné ťuknutie (nemusím ťuka E, F, Fis kým sa netrafím). Znova, nejde tu o absolútny sluch, len o relatívne rozpoznávanie intervalov. _________________ Jozef Timuľák
Na chytanie tónu určite netreba absolútny sluch. Ak si nie sme istí tónom, môže nám pomôcť ťuknutie kvinty pod tónom. Povedzme, ak si nie sme istí, či kňaz spieva v F alebo Fis, ťukneme si C a Cis a podľa toho prirodzene vycítime. Ak by ani to nepomohlo, platí pravidlo, že treba použiť nižší tón. Ďalej, ak povedzme kňaz spieva od Fis a ja som si ťukol E, mal by som mať tak vycvičený sluch, že ten interval rozpoznám, a teda mi stačí toto jediné ťuknutie (nemusím ťuka E, F, Fis kým sa netrafím). Znova, nejde tu o absolútny sluch, len o relatívne rozpoznávanie intervalov.
... a nie je oveľa jednoduchšie "ťuknúť" ten isty tón namiesto kvinty? Teda napr. spieva od G, tak ťuknem G...
... a nie je oveľa jednoduchšie "ťuknúť" ten isty tón namiesto kvinty? Teda napr. spieva od G, tak ťuknem G...
Samozrejme, že je . Ale niekedy spieva kňaz tak, že to nie je ani Fis ani G, ale čosi medzitým, prípadne osciluje. Inokedy môže byť akustika v kostole taká, že ťuknutý tón jednoducho nepočujem. Platí to najmä ak organista sedí ďaleko od píšťaly, ktorá daný tón zahrá (môže byť na opačnej strane chóru). Vtedy si môžem zapnúť buď silnejší register alebo ťuknúť kvintu.
Ťukanie kvinty som - mimochodom - odkukal práve v Dóme sv. Alžbety a kým som to neskúsil, prišlo mi to divné. No v praxi sa mi to veľmi osvedčilo . _________________ Jozef Timuľák
Ja používam kvartu nadol a niekedy aj veľkú terciu nad, ak som dezorientovaný, ale ako si správne podotkol, Jožko, treba si najprv napočúvať a zvyknúť si na tichý súzvuk takto vzdialených dvoch tónov. Prajem všetkým veľmi pekný deň.
Asi som myslel to isté, teda že kvarta nadol je kvinta nahor posunutá o oktavu dole . Čiže k F to je C. Skúšal som aj terciu nadol, teda sextu nahor posunutú o oktavu dole a to je tiež veľmi dobré. Čiže k F je to D. _________________ Jozef Timuľák
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre