Zaslal: 25 04, 2015, 14:57 Predmet: mládežnícke zbory versus ľud
bol som v jednej nemenovanej farnosti na sv.omši.podotýkam bola to missa solemnitas.
tešil som sa na krásny zvuk ich trojmanuálu,ale zostal som sklamaný.
introit...1.verš z JKS
offertórium...mládežníci
sv.príjmanie..horkoťažko 1 verš z JKS,zvyšok príjmania mládežníci
záver sv.omše..zase mládežníci
je toto normálne??? ak je toto podľa liturgických pravidiel..zožerem kefu.
a potom že nikto nespieva z JKS...keď nedostane priestor...
Žiaden problém nie je taký jednostranný ako sa zdá...
Neviem presne posúdiť danú omšu, avšak liturgickým pravidlám sú na základe mojich skúseností podobné udalosti dosť vzdialené.
Tendencia je všeobecne tolerovať mladým na bohoslužbe všetko, hlavne že prišli. Namiesto toho, aby sa investovalo do pastorácie (tá sa nerobí na omši, ale mimo nej) rodičov a cez nich deti, používajú sa v danom okamihu síce účinné avšak krátkodobé riešenia.
Argumenty sú rôzne, zvyčajne že mladí majú iní vyjadrovací jazyk.
Podobenstvá v evanjeliu našťastie na iný vyjadrovací jazyk nikto neprerobil a tak je potrebné stále vysvetľovať čo znamená napríklad "prejsť uchom ihly".
A presne to isté treba robiť aj s textami, ktoré spievame - vysvetľovať ich. Ten, kto sa tým zaoberá, nájde len v samotnej JKS kopu textových (a hudobných) pokladov, rovnako s ďalšími žánrami liturgickej hudby.
Ak to kňaz sám nezvláda alebo nechce robiť, má túto úlohu prebrať cirkevný hudobník. Lenže takých, ktorí majú nielen v hlave ale aj v srdci (alebo naopak) je u nás ako šafranu a tí, ktorí sú, zďaleka nie sú vítaní s otvorenou náručou.
Avšak popol treba nasypať na hlavu aj nám, organistom.
Proti "tradičným" liturgickým spevom mnohí mladí broja. Nie preto, že by tie spevy boli zlé - mnohí však ešte nikdy nepočuli JKS alebo inú klasickú liturgickú hudbu zahratú tak, že osloví a chytí za srdce.
Mnohí majú spev z JKS zafixovaný ako nudný pohrebný spev pre staré babky. Tým netvrdím, že sa všetko má hrať rýchlo a hlasno - ide najmä o odstránenie základných chýb (nelogické nádychy, zlá harmonizácia, nudné predohry - na internete je kopa odstrašujúcich príkladov).
Samozrejme na to, aby sa niečo vo farnosti pohlo, sám organista alebo sám kňaz nestačí. Obaja musia spolupracovať - kňaz dávať dobrý príklad (napr. zapájať sa do spevu používaním spevníka, podľa vhodnosti odspievať aj viac strof piesne, podporiť organizovanie duchovných koncertov...), organista musí liturgickú hudbu patrične pripraviť a interpretovať.
A to už sa pomaly dostávame k otázke financovania organistov a začarovaný kruh zväčšuje a zväčšuje...
f poriadku...ale ak je na omši fundovaný organista,znalý liturgiky...má kňaz právo miešať sa organistovi do hrania? nad rámec svojich "vedomostí" ?
lebo aj to sa stáva že...pán farárko nakázali....
má kňaz právo miešať sa organistovi do hrania? nad rámec svojich "vedomostí" ?
lebo aj to sa stáva že...pán farárko nakázali....
Keď si do bytu zavolám elektrikára, aby mi namontoval vypínač rovno do sprchového kúta, tak v prvom rade ma musí upozorniť, že je to proti normám, proti zdravému rozumu a raz na to veľmi zle doplatím. Mám ja právo ho nútiť, aby mi ho tam namontoval? Len si poťuká po čele a pôjde kade ľahšie. Strápnim sa ja.
Ale sú aj takí, ktorí za istý príplatok alebo fľašku ten vypínač namontujú. _________________ Jozef Timuľák
Ak pri zaraďovaní JKS boli nevôle na začiatku 20. storočia, to isté sa deje teraz.
Prečo potom neurobiť niečo ako direktórium pre mládežnícke piesne - to mi príde ako vhodný krok.
Osobne som za miešať JKS + MDP (mládežnícka duchovné pieseň). Dnešná omša by mala byť takýmto kompromisom.
Nejaké direktórium pre mládežnícke piesne si viem len ťažko predstaviť. Tie worshipové piesne k nám tiahnu väčšinou zo západu a neviem si predstaviť, kto by stále sledoval a aktualizoval zoznam. A ďalej, ako rýchlo by sa to zbory dokázali a chceli učiť.
Problém týchto piesni je aj ten, že sa väčšinou preložia z angličtiny dosť nešťastne, nesedia prízvučné doby, vznikajú čudesné rytmické ale aj vetné tvary. Máme aj niečo slovenské, kde postupne kvalita narastá, ale tieto piesne nie sú určené do liturgie, skôr na chválové stretnutia alebo koncerty. _________________ Jozef Timuľák
Niečo ako Direktórium slúžil obsah Spievatka...
Žiaľ, Spievatko zaniklo.
O chválových veciach zo západu viem svoje. Pár prekladov sme spáchali s kolegyňou ale s prihliadnutím na dĺžky slabík a význam. Hádam sa raz ujmú
A s tvrdením že sú chválové a nehodia sa do liturgie súhlasím. Prípadne sa hodia pri nejakej príležitosti ale nemajú také flexibilné využitie ako jks...
Niečo ako Direktórium slúžil obsah Spievatka...
Žiaľ, Spievatko zaniklo.
Možno to zas taká škoda nie je. Kedysi sme ho používali, ale citlivejšiemu uchu bolo jasné, že harmónie tam boli veľmi jednoduché, takže ho robili buď slabší hudobníci alebo bolo robené so zreteľom na slabších hudobníkov. _________________ Jozef Timuľák
Problém je ten, že väčšina mládežníkov sú "slabší" hudobníci, najmä tí gitaristi, čo si myslia, že zahrať 4 akordy je "enough"...
Ale najhoršie na tom všetkom je to, že tým "hudobníkom" to tak vyhovuje. Oni sa nechcú učiť ďalej, gitaristi sa nechcú učiť akordy, intervaly, stupnice, postupnosti... Im tie 4 akordy totiž úplne stačia a to je na tom všetkom najhoršie... _________________ "I'm back and don't feat neither death nor pain"
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre