Zdravím,
opäť je tu pôst a s ním aj opäť sa opakujúci problém jeho rozdelenia, resp. rozdelenia pôstnych pesní. Správne by sa do 5. pôstnej nedele nemali spievať žiadne piesne o Kristovom utrpení a smrti, pretože téma tejto časti pôstu je iná (podobne aj v advente). Aká je však prax? Dodržiavate to pri výbere piesní? Alebo to jednoducho ignorujete a advent a pôst nerozdeľujete?
U nás sa už pár rokov hrajú väčšinou piesne tak, ako sa majú hrať, ale je to skutočne náročné. Odhliadnuc od toho, že pôstnych a adventných piesní vyhovujúcich téme prvej časti týcho období je málo (a ľud nepozná ani 20% z nich), je tu ešte veľký problém s veriacimi. V mestách je to možno iné, ale na dedinách má organista s ľudmi väčší kontakt a niekedy sa temperamentný dedinský ľud vie "uraziť" do takých rozmerov, že jednoducho skoro úplne prestane na omši spievať, čo sa neraz aj u nás stalo. Čo robiť v takomto prípade? Tvrdohlavo spievať antifóny z nového LS, alebo neznáme, no vhovujúce piesne z JKS? Áno, poviete že treba postupne ľudí učiť nové piesne a antifóny. To je síce pekné, ale čo ak je ľud trvodhlavý a nové piesne sa učiť nechce? Niektoré sa u nás hrajú aj 5 rokov, a aj po tomto čase ich spieva len malá časť zhormaždenia. Niežeby sa ich nenaučili, jednoducho nechcú.
A tak sa stále opakuje tragikomický výjav, bežný v našich chrámoch. Organista spieva vhodnú, ale novú pieseň, prípadne antifónu z LS a 80% veriacich ani neotvorí spevník, či nezdvihne papierik z lavice. O otvorení úst sa ani nedá hovoriť. A čo robiť teraz? Nezabudá sa v tomto prípade na aktívnu účasť veriacich na litrugii, o ktorú sa II. Vat. koncil tak zúfalo snaží?
Podpora od kňaza nie je žiadna, drvivá väčšina pravdepodobne ani netuší, že pôstne piesne by sa mali rozdeľovať. Ok, môžem to ľuďom vysvetliť sám, poviem im, že takto sa to má hrať správne a že tak to je na celom Slovensku. Ale ako reagovať v prípade, že mi povedia, že minule boli na sv. omši s arcibiskupom v katedrále a tam sa hrali všetky pôstne piesne. Tak keď tam už môžu, tak prečo u nás nie? Ako mám na toto odpovedať, keď viem, že majú úplnú pravdu?
Myslím si, že stav liturgickej hudby na Slovensku je katastrofálny a je najvyšší čas niečo urobiť, nie len o tom rozprávať.
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 14 03, 2011, 8:59 Predmet:
Problemy, ktore opisujete, ma mrzia. Vyskytuju sa zrejme v mnohych kostoloch. Hudobnik je znaly, pripraveny sluzit liturgii tak, ako si to ona vyzaduje, ale...
Ak narazate na veci ako je tvrdohlavost, urazanie sa veriacich, dokonca umyselne nechcenie, je namieste otazka, ci ucastnici bohosluzieb vedia, o com liturgia je a na co sluzi liturgicky spev. Co je horsie, podla Vasich slov problem moze byt v prvom rade u samotneho knaza... Ten ma veriacich liturgicky formovat a zrejme to nerobi.
Uplatnenie neznamych piesni a novej tvorby bez dostatocneho poucenia veriacich, pripadne nacviku s nimi, je naozaj proti myslienke aktivnej ucasti. Knaz je vsak POVINNY LITURGICKY VYCHOVAVAT veriacich. Ak to bude robit, potom Vase zavadzanie "spravnej" hudby nebude take bolestive.
Nech Vas neodradza, ze spravne aplikovanie postnych spevov nepraktizuju ani v katedrale. Vieme, ze kosicka katedrala, zial, nie je vo svojej arcidieceze prikladom. Jednoducho ste v poznani liturgie predbehli tamojsich kantorov. To nie je problem Vas, ale ich.
Prajem Vam a vsetkym odvahu najst v takychto propadoch aspon vhodny kompromis, aby sa liturgia slavila s uzitkom a spevy neboli len hitparadou postnych piesni. _________________ doc. PaedDr. Rastislav Podpera, PhD., muzikológ, pedagóg, člen Hudobnej sekcie Liturgickej komisie KBS.
Pán Podpera, poprosil by som Vás o vysvetlenie, pretože Vaše tvrdenie, že hudba v košickej katedrále nie je príkladom je zavádzajúce. Viem si predstaviť kam siaha Vaša predstava o príkladnom katedrálnom hudobníkovi, ale vysvetlite to, prosím kvôli ostatným čitateľom a návštevníkom tejto "vašej" stránky. Sme, podľa Vás, vo všetkom zlým príkladom, alebo...?
Mimochodom, prečo ste neodpovedali na otázku kolegu Filipa, ktorá je v názve - Rozdelenie pôstneho obdobia.
Košická katedrála ma neodrádza, použil som ju len ako príklad, pretože nemôžem ľuďom tvrdiť, že sa to takto hrá všade, keď to nie je pravda, pretože sa to nehrá skoro nikde.
Či účastníci liturgie vedia o čom je liturgia a liturgický spev? Opäť môžem objetvívne hovoriť len o svojej dedine, pretože tu žijem a viem, aká je tu situácia. Prestavme si nedeľnú svätú omšu u nás. Pri priaznivých meteorologických podmienkach a veľkom šťastí sa v obci s 1200 obyvateľmi v chráme zíde 250 ľudí. 150 z nich sú predkoncilové babky a dedkovia. Väčšina z nich príde do kostola, lebo ich to naučili ich rodičia pred 50-90 rokmi a lebo sa to tak patrí, veď čo by iní povedali, keby neprišli v nedeľu do kostola? Prídu sa pomodliť ruženec, zaspievať pár hitoviek z JKS, poohovárať od organistu cez lektorov, kurátorov, kostolníčku až po kňaza všetkých naokolo, prehodia zopár klebiet so spolubratmi a spolusestrami a odoberú sa domov. Liturgiu a litugické úkony väčšinou nechápu a pod litrugickým spevom rozumejú hity z JKS, ktorými sa vypĺňajú "trápne chvíle ticha vo svätej omši", napr. cez prijímanie. Keď im vysvetlím, že ako čo a prečo sa má spievať, tak povedia, že takto sme predsa spievali vždy a bolo to dobré. Áno, môžem im povedať že Druhým Vatikánskym koncilom sa niektoré veci zmenili, lenže najsmutnejšie na tom je, že babky väčšinou nemyslia na predkoncilové obdobie, ale na obdobie po koncile. Teda opäť majú úplnú pravdu, pretože aj pol storočia po koncile spievali to isté.
Druhú časť veriacich tvoria mladí od 6-18 rokov. Buďme optimisti a povedzme, že je ich cca 30. Do kostola prišli preto, lebo im to kázali ich rodičia. Ak aj nesedia na chóre za organom, prípadne stoja pred kostolom, tak svätá omša ich absolútne nezaujíma a už vôbec nie nejaké liturgicky vhodné piesne.
Zvyšnú časť tvoria malé deti a dospelí vo veku 18-50. Niektorí si prídu taktiež iba odsedieť "svoju hodinku" v kostole, iní to aj berú vážne.
Možno si poviete, že nemám právo iných súdiť a nepoznám ich vieru a presvedčenie, ale povedzme si narovinu a buďme realisti, väčšinou je to presne tak, ako som napísal. Len malé percento ľudí z eucharistického zhromaždenia je tam preto lebo chce, len to malé percento možno rozumie liturgii a zaujíma sa o ňu a ešte oveľa menšie percento chápe zmysel a podstatu liturgickej hudby. Ako mám pracovať s cca desiatimi ľuďmi???
Možno je naozaj problém v kňazovi, ale s tým ja nezmôžem nič, toto musia zmeniť iní ľudia. A možno som pesimista, ale myslím si, že táto situácia na Slovensku je momentálne neriešiteľná. O pár rokov, možno 10, možno 20, vymrú posledné predkoncilové babky a dedkovia. Potom bude na sväté omše chodiť pár ľudí, avšak pravdepodobne všetci z vlastného presvedčenia. S touto hŕstkou ozajstných veriacich sa možno bude dať pracovať a liturgicky ich formovať. Otázkou je, či vôbec niekto v tej dobe bude v chrámoch spievať a ak aj áno, tak myslím si, že organová hudba začne ustupovať a v kostoloch ostanú väčšinou gitary, bongá a podobné nástroje. Čo iné sa dá očakávať od generácie, ktorú umelecky formujú "umelci" ako Rytmus a spol.?
Ja hrávam v 1. časti pôstneho obdobia tieto (možno nie všetky spĺňajú podmienky 1. časti)
133/1,2
134/1,5
143
144/1,2,5
149/6
151
152/1,2
156/1,2
160/1 (GR)
165/1,5
167/1,4 (IN,OF)
167/6,7 (COM)
167/5,8 (GR)
168/4,5
173/1,5 (IN,OF)
173/6 (COM)
174/2,3
- iné z JKS, ktoré nie sú v časti pôstne:
500/1,2 (COM)
494/1 (CON)
509/1,3 (CON)
510/1 (CON)
277/1,2 (COM)
293 (COM)
116/1,3 (CON)
118 (CON)
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 14 03, 2011, 16:08 Predmet:
Ospravedlujem sa p. Gurbalovi, ze som priamo neodpovedal p. Baltesovi na jeho prvorade otazky (zrejme tie z 1. odseku). Odpovedam postupne na opytovacie vety:
1) Neviem, aka je prax. Prieskum sa nerobil, len si domyslam, ze absolutna vacsina kantorov nepozna spiritualitu postnych nediel, alebo z inych dovodov nevybera vhodne spevy.
2) Na bohosluzbach, ktorych sa zucastnujem, nielen ze dodrziavame rozdelenie Postneho obdobia, ale spevy aj koresponduju s bohosluzbou slova prislusnej nedele alebo priamo s misalovymi ci gradualovymi textami.
3) Nemam dovod ignorovat delenie Adventu a Postu. To je to najmenej, co liturgicky hudobnik moze z hladiska vyberu spevov urobit, ak nechce byt uplnym ignorantom.
Odpoved p. Gurbalovi -
Voci Vasej praci alebo kosickej katedrale nie som zaujaty a pravdaze som nemyslel, ze ste zlym prikladom vo vsetkom. Pisal som o vybere vhodnej hudby. _________________ doc. PaedDr. Rastislav Podpera, PhD., muzikológ, pedagóg, člen Hudobnej sekcie Liturgickej komisie KBS.
Nemohol by niekto z vás - kompetentných vypísať to rozdelenie pôstnych JKS piesní, príp. aj s časťami omše, kedy ich použiť? _________________ Ľubomír Zelenák
Nechcem zakladať novú tému: V minulosti sa tu písalo, že k veršom pred evanjeliom je priradený zlý nápev ,,medziveršia" - mohol by mi niekto poradiť, kde nájdem ten správny? Ďakujem _________________ Ľubomír Zelenák
Ďakujem p. Dr. R. Podperovi za jeho zmierlivejšiu reakciu.
Tešil by som sa však takémuto postupu.
Vo veci tvorby nových spevov sa osloví sa viac zdatných hudobníkov na vypracovanie spevov.
Skupina vybraných a zodpovedných hudobníkov a liturgov ich kriticky posúdi, vydá sa spevník, alebo aj viac spevníkov, za toto vydanie sa postaví Konferencia biskupov. Ak bude kvalita hudby takto garantovaná, nielen ja, ale nepochybne bude násobne viac organistov, ako doposiaľ, ktorí si budú pravidelne listovať v spevníku a hľadať spevy na spestrenie hudby v rámci liturgie. Prečo to nefunguje takto? Prečo, prečo, prečo??? Lebo hudba u dôležitých liturgov pravdepodobne nie je vo všeobecnosti uznávaná ako problém a tiež ako dôležitá súčasť prípravy liturgie. V niektorých farských radách je niekde v oddelení "kvetinová výzdoba a iné..."
Žiaľ, niektorí hudobníci, ktorí pracujú na zhudobňovaní nových spevov si nevšimli talent nášho národa a záľubu spievať. Ľudia na Slovensku sú totižto - podľa mňa - zväčša na tom tak, že buď spievajú od srdca, alebo nijako! Nie je to z ich strany teda prejav čistej ignorancie, ale neschopnosť nadviazať na niečo, čo je v nich, na ich akési ľudový cit, ktorý je v JKS ešte rešpektovaný. Ak budeme ignorovať túto záľubu národa, je nevyhnutné ponúknuť im ako náhradu inú ozajstnú hudobnú kvalitu.
Ešte niečo na margo mojej osoby. V poslednom čase žijem v stave veľkého rozčarovania z celkového prístupu ku chrámovým hudobníkom, ktorí sa rozhodli takpovediac svoj život zasvätiť liturgickej hudbe, či už organu, alebo formou nejakého pestovania zborového spevu. Na Slovensku je nás zrejme veľmi málo. Do Dómu sv. Alžbety som prišiel v r. 1989 (21r.) a ako nezrelý hudobník som zažil množstvo krásnych prístupov a motivácií. Preto som sa rozhodol aj zostať v tomto povolaní, aj keď som vyštudoval elektrotechniku. Celkom ma pohltila práca so zborom, ktorý mnohí poznáte. V poslednom čase je to jediná záľuba, ktorá ma drží, resp. ktorá mi pomáha vydržať v zamestnaní. Miesto, ktoré v ktorom ma väčšina z Vás vidí, prvého organistu a zbormajstra arcibiskupstva (v katedrále) neexistuje. Ja som zamestnancom farnosti Dómu sv. Alžbety. Pripúšťam, že niečo robím podľa svojho gusta, najmä preto, lebo v našej katedrále bola tradícia uvádzania diel W. A. Mozarta a J. Haydna už počas ich života (ako v iných väčších mestách monarchie) a jednak preto, lebo tiež mám svoje umelecké vzory (ktoré, žiaľ nie sú zo Slovenska).
Na záver dodávam, že nie som si vedomý, aby som niečo uvádzal proti vôli svojho arcibiskupa. Z tohto dôvodu je taktiež u nás problematické uvádzanie tzv. nových liturgických spevov.
Ďakujem p. Dr. R. Podperovi za jeho zmierlivejšiu reakciu.
Tešil by som sa však takémuto postupu.
Vo veci tvorby nových spevov sa osloví sa viac zdatných hudobníkov na vypracovanie spevov.
Skupina vybraných a zodpovedných hudobníkov a liturgov ich kriticky posúdi, vydá sa spevník, alebo aj viac spevníkov, za toto vydanie sa postaví Konferencia biskupov. Ak bude kvalita hudby takto garantovaná, nielen ja, ale nepochybne bude násobne viac organistov, ako doposiaľ, ktorí si budú pravidelne listovať v spevníku a hľadať spevy na spestrenie hudby v rámci liturgie. Prečo to nefunguje takto? Prečo, prečo, prečo??? Lebo hudba u dôležitých liturgov pravdepodobne nie je vo všeobecnosti uznávaná ako problém a tiež ako dôležitá súčasť prípravy liturgie. V niektorých farských radách je niekde v oddelení "kvetinová výzdoba a iné..."
Žiaľ, niektorí hudobníci, ktorí pracujú na zhudobňovaní nových spevov si nevšimli talent nášho národa a záľubu spievať. Ľudia na Slovensku sú totižto - podľa mňa - zväčša na tom tak, že buď spievajú od srdca, alebo nijako! Nie je to z ich strany teda prejav čistej ignorancie, ale neschopnosť nadviazať na niečo, čo je v nich, na ich akési ľudový cit, ktorý je v JKS ešte rešpektovaný. Ak budeme ignorovať túto záľubu národa, je nevyhnutné ponúknuť im ako náhradu inú ozajstnú hudobnú kvalitu.
Z hlbky hudobného srdca sa podpisujem pod tieto slová p.Gurbaľa.
Už som o tom viackrát hovoril v tom zmysle. Som rád že prehovorili ťažké kalibre.
Lenže pokiaľ v každej vydanej note nových nápevov bude mať prsty zopár tých istých
ľudí (nemenovaných) z miesta sa nepohneme. Je to ako na páse vytváranie a krvopotne
hore dole spájanie tónov nie blízkych cíteniu ľudu.
Chýba konkurenčné prostredie. Vládne monopol (nemenovaných tvorcov.)
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 15 03, 2011, 13:25 Predmet:
Vazeni,
po prve, temou je rozdelenie Postu. Bez ohladu na to, co sa tu neskor popisalo, je potrebne, aby chramovy hudobnik poznal texty postnej liturgie a vedel spravne na nu aplikovat spevy. Vas vztah k novej tvorbe, alebo podmienky na jej uvadzanie, su pritom irelevantne. Problemy s vyberom vhodnych textov na spev su v praxi najma pri piesnach JKS.
Po druhe, netvarme sa, ze z piesni JKS sa v 1. casti Postu neda vyuzit takmer nic. Nie je to pravda. Nie sme na novu tvorbu odkazani uplne, hoci mnohe temy v JKS skutocne chybaju a nova tvorba ich vynikajuco doplna. Spravne vyuzitie JKS na jednotlive slavenia nenajdete tu na fore, ale v Adoramus Te, ktore prave od c.1/2011 ponuka na pokracovanie DIREKTORIUM PRE KANTOROV.
Po tretie, komentarom k udajnemu autorskemu "monopolu" v novej tvorbe nerozumiem a povazujem ich za zbytocne. Treba sa zamerat na hudbu a nie pretriasat mena. Naopak, zda sa mi prezierave a - vzhladom na usilie pristupovat k tvorbe objektivne - priam uzitocne, ak sa autorstvo u novych spevov v stadiu ich overovania v praxi nezverejnuje. Okrem toho su poznamky o "monopole" aj nepravdive. Sam evidujem minimalne 13 autorov hudby, ktori poslali svoje kompozicie do redakcie LS. Nic nebrani ani dalsim, ktori sa citia byt kompozicne zdatni, aby zhudobnovali liturgicke texty.
Po stvrte, namiesto vseobecneho a nicim nepodlozeneho kritizovania novej tvorby ste pozvani obracat sa so svojimi konkretnymi poznamkami na konkretne kompozicie na spravnejsiu adresu nez je toto forum - spevnik@spevnik.sk. Pokial viem, nikto z tu diskutujucich tak neurobil. Ak sa mylim, ospravedlnujem sa.
Bez konstruktivnej spoluprace, ku ktorej HS LK KBS uz pred rokmi odbornikov a chramovych hudobnikov vyzvala (www.spevnik.sk), nema nikto moralne pravo cokolvek na procese tvorby LS kritizovat. _________________ doc. PaedDr. Rastislav Podpera, PhD., muzikológ, pedagóg, člen Hudobnej sekcie Liturgickej komisie KBS.
Dobrým východiskom zo stagnácie by bolo aj riešenie, ktoré sa v zahraničí
(Poľsko, Nemecko, Slovinsko, USA) bežne používa. Totiž, že prislušné liturgické komisie jednotlivých diecéz, alebo biskupstiev, sporadicky vydávajú svoje (svojim biskupom schválené) liturgické spevy. Neprechádza to centrálnym výberom. Až po overení v praxi sa ukáže ich životaschopnosť a zostaví sa spoločný spevník. Dopredu selektovať nie je správne.
Svojho času zostavovatelia istého LS uviedli, že spevy tam uvedené vybrali
bohoslovci seminára (sic) z mnohých návrhov. To ako vedeli (tí mladí seminaristi), ktoré nápevy sú tie najvhodnejšie?
Najlepším vyberateľom je život sám.
A čo sa týka sebavedomej poznámky p.Podperu:
"Bez konstruktivnej spoluprace, ku ktorej HS LK KBS uz pred rokmi odbornikov a chramovych hudobnikov vyzvala (www.spevnik.sk), nema nikto moralne pravo cokolvek na procese tvorby LS kritizovat,"
táto invektíva len potvrdzuje doteraz povedané. "My sme jediní vecí znalí,
čo nás po božom ľude, to sú len kapustné hlavy."
Koho to vlastne vyzýva p.Podpera k spolupráci, keď už vopred hovorí, že oslovený nemá morálne právo do toho hovoriť? Čo je vlastne morálnym právom? Bezducho odohrať nariadené nápevy? To je vlastne dialektický protiklad v jeho výzve,
známy z totalitných časov.
M.Sch. Trnavský bol preto úspešný na veľa rokov svojou tvorbou aj spracovaním JKS, že bol takpovediac na pulze slovenského ľudu, na jeho melodickej invencii.
Ako píše v predhovore k JKS: "koľko ľudí, toľko kantorov". Aká to úcta k slovenskému spevavému stvoreniu. Nikde nespomína kto má morálne právo. Ďalej píše, koľko spevníkov preštudoval, atď. Pritom bol sám pánom skladateľom.
K poznámke, že sa neuvádzajú autori nových spevov:
Ale uvádzajú, len pozrime sa znovu na posledné vydané čísla Adoremus. Tam sú pekne vypísaní.
Načim nám viacej skromnosti a potreby načúvať hlasom zdola. Hlas ľudu, hlas Boží.
Chýba spätná väzba. (Čo tak zriadiť v Kat. novinách a v Adoremus-e okienko pre organistov - nech sa vyhovoria, čo ich tlačí?
Nečakať na chváliteľov, ale ceniť si kritikov, tí nás potlačia dopredu.
Prosím niekoho kto má potrebné informácie, aby napísal ako je to s tým delením pôstu . Ja mám iba informácie, že sa delí na 2 časti , pozeral som na fóre aj na nete ale nič som nenašiel. Teda prosím ak by sa niekto taký našiel, prípadne aj keby napísal nejaký zoznam piesní z JKS, nová tvorba, alebo sem hodil nejaký link. Pán Boh zaplať!
Zaregistrovaný od: 18. 01. 2006 Príspevky: 235 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 16 03, 2011, 2:38 Predmet:
asobek napísal:
Dobrým východiskom zo stagnácie by bolo aj riešenie, ktoré sa v zahraničí (Poľsko, Nemecko, Slovinsko, USA) bežne používa. Totiž, že prislušné liturgické komisie jednotlivých diecéz, alebo biskupstiev, sporadicky vydávajú svoje (svojim biskupom schválené) liturgické spevy. Neprechádza to centrálnym výberom. Až po overení v praxi sa ukáže ich životaschopnosť a zostaví sa spoločný spevník. Dopredu selektovať nie je správne.
Na Slovensku to zväčša nerobia diecézy, ale HS LK KBS v časopise Adoramus Te a na stránke Spevnik.sk: priebežne tam pribúdajú noty z novej tvorby. V časopise má právo výberu prirodzene redakčná rada (v tom snáď nevidíte problém), na webstránke žiadny výber ani cenzúry nikto nerobí. Minimálne zoznam novej tvorby tam má byť kompletný. Sú tam noty od rôznych autorov, ponúknuté na vyskúšanie v praxi, presne ako píšete, aby sa ukázala ich životaschopnosť.
asobek napísal:
Svojho času zostavovatelia istého LS uviedli, že spevy tam uvedené vybrali bohoslovci seminára (sic) z mnohých návrhov. To ako vedeli (tí mladí seminaristi), ktoré nápevy sú tie najvhodnejšie?
Neviem o žiadnom výbere zo strany bohoslovcov. Podľa mojich vedomostí zoznam novej tvorby je úplný a čo sa nové skomponuje, sa doň doplní. (Ak sme sa neporozumeli, upresnite prosím, o ktorých zostavovateľoch píšete, o ktorom LS, o ktorom výbere spevov a kde to bolo uvedené.)
asobek napísal:
A čo sa týka sebavedomej poznámky p.Podperu:
"Bez konstruktivnej spoluprace, ku ktorej HS LK KBS uz pred rokmi odbornikov a chramovych hudobnikov vyzvala (www.spevnik.sk), nema nikto moralne pravo cokolvek na procese tvorby LS kritizovat,"
táto invektíva len potvrdzuje doteraz povedané. "My sme jediní vecí znalí,
čo nás po božom ľude, to sú len kapustné hlavy."
Koho to vlastne vyzýva p.Podpera k spolupráci, keď už vopred hovorí, že oslovený nemá morálne právo do toho hovoriť?
Pán Sobek, s dovolením, zrejme ste nečítali môj text dosť pozorne a potom ste ho tu dezinterpretovali. Prečítajte si môj bod 4. Komisiu zaujímajú hlasy "zdola", od praktických hudobníkov, čo si o jednotlivých spevoch myslia, aké sú na ne reakcie od spevákov, od veriacich atď. Hovorím, že nemá právo potom spevník kritizovať ten, kto túto možnosť spätnej väzby smerom k HS LK KBS nevyužije. Dúfam, že sa vyjadrujem zreteľne. (Prípadne si môžete odpovedať na otázku, ku koľkým spevom dostupným v notovej prílohe Adoramus Te a na stránke Spevnik.sk ste poslali komisii svoje vecné pripomienky.) Skutočnosť je taká, že nie HS LK KBS nemá záujem počúvať hlasy "zdola", ale že hlasy zdola nemajú opravdivý záujem o konštruktívnu spoluprácu. Ak to mám vyjadriť jasnejšie - už dávno som nabádal, aby niektorí namiesto štekania tu na fóre vzali do rúk noty tých nových spevov, poriadne ich vyskúšali, napísali aspoň stručnú reakciu na niektoré skladby a tak urobili pre budúci spevník niečo užitočné... Žiaľ, nič sa v tomto smere nemení. Vykrikovať a znevažovať je prirodzene ľahšie ako sformulovať konštruktívnu vetu.
asobek napísal:
K poznámke, že sa neuvádzajú autori nových spevov:
Ale uvádzajú, len pozrime sa znovu na posledné vydané čísla Adoremus. Tam sú pekne vypísaní.
Otázka zverejňovania autorstva je pri ostatných problémoch druhoradá. Písal som o tom len preto, lebo ste, pán Sobek, hovorili o akomsi monopole. Aby sme nezavádzali diskutujúcich, dovolil som si oponovať, že viem minimálne o 13 autoroch. Medzi nimi sú aj tí, ktorých mená poznáte z AT alebo iných zdrojov, ale aj ďalší, ktorí ostávajú v anonymite. Kto chce svoje meno zverejniť, ten ho zverejňuje. Nepísal som, že autorov treba za každých okolostí utajovať. Písal som, že mám dobre odôvodnený kladný postoj k utajovaniu mien, kým je skladba v procese overovania a hodnotenia.
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2, 3Ďalší
Strana 1 z 3
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre