Zaslal: 04 11, 2011, 21:16 Predmet: Článok Katolícke noviny č.44/2011 Spev ľudí v kostole...
Milý kolegovia,
zakladám túto tému ohľadom toho, že by som rád poznal Vaše reakcie na článok uverejnený v našom katolíckom periodiku :Katolícke noviny č.44/2011 na strane 14 pod názvom "Spev ľudí v kostole, zborový i sólový spev, vystúpenia".
Je to najmä z dôvodu že je to v prevažnej miere v nesúlade s tým čo aspoň mňa učili na seminároch pre organistoch - mám ich za sebou 4. Všetky moje subjektívne pocity sú napísane šikmým písmom, citácie resp parafrázy z článku sú v "uvodzovkách".
Po prečítaní článku nám dojem, že autor povzbudil ľudí v názore že organista sa má ľuďom viacmenej prispôsobiť, čo je dosť jasne vyjadrené hneď v prvej vete : "prvoradou úlohou organistu je sprevádzať spoločný spev ľudu a nie ho drezúrovať" ...
moja 1 otázka - ako má organista bez seba-menšej "drezúry" dosiahnuť aby ho ľudia rešpektovali
Vážne nedostatky sú v odstavci 1. Frázovanie, kde je viacero protichodných tvrdení:
"V piesňach JKS 1 frázu tvoria zväčša 4 takty..., ktorý majú veriaci v modlitebníkoch naznačený pomlčkami. Organista by mal pomlčky rešpektovať."
moja 2 otázka - Mal autor článku pri písaní do novín modlitebník v ruke:?: (myslím že nie lebo veľká väčšina piesní má pomlčku po 2 a nie 4 taktoch)
"...frázu možno rozdeliť na 2 či viac častí (nadýchnutia). Pri takom spôsobe frázovania je nádych(medzidych) po 1 takte kratší ako po 2."
čomu odporuje hneď ďalšia veta
"....Nádychnutia treba voliť tak, aby nebol narušený celok textu a melódie", lebo niekedy aj nadych po 2 taktoch narúša najme ak je takt 3/4,2/4,3/2 či 2/2..., nie to po každom takte
moja 3 otázka - Z toho pre ľudí vyplýva, že ten organista čo neumožní medzidych po každom takte hrá zle...Ktorý z Vás hrajú resp spievajú správne - nadýchnu sa po každom takte, resp. umožnia prídych ľuďom
Odstavec 2. Agogika - "...organista by ju mal v spoločnom speve počuť a rešpektovať."... no coment
Odstavec 3. Tempo: "treba prispôsobiť... započúvať sa do toho spevu a citlivo ho viesť"
Takže od teraz spev naťahujúce babky neodbehujeme naším spevom a hrov...:
Plne súhlasím najmä s posledným odstavcom týkajúceho sa mládežnických vystúpení ... fakt to to niekedy preháňajú...
MYSLÝM SI ŽE DOBRÝ ORGANISTI SI TAKÚTO PODPORU FAKT OPRÁVNENE ZASLÚŽILI...GRATULUJEM A TÝ ZLÝ čo chcú aby to aspoň ako-tak bolo v kostole na úrovni, SA MAJÚ LUĎOM ČÍM VIAC PRISPôSOBIŤ ABY BOLI AKO TÝ DOBRÝ
Prosím, vážený kolegovia, vyjadrite svoj názor ja som svoj vyjadril, nechcem ho nikomu vnucovať, možno neuvažujem správne, alebo som článok zle pochopil. Týmto diskusným príspevkom som nechcel nikoho uraziť , ak sa stalo tak sa veľmi ospravedlňujem.
S pozdravom
Maríán Fedor
veľmi zlý dedinský organista _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
Zaregistrovaný od: 10. 08. 2009 Príspevky: 77 Bydlisko: Bratislava
Zaslal: 05 11, 2011, 13:38 Predmet:
Vyjadrenie v Katolíckych novinách písané horúcou ihlou.
Poznatky o poetike piesňového textu, jeho výstavbe, jeho interpretácii, vedomosti o piesňovej forme po kompozičnej stránke, jej interpretácia, väzba medzi textom a melódiou dostali poriadne po fraku.
Teraz by mal odborník na tieto javy napísať do Katolíckych novín fundivané vysvetlenie - odpoveď v jazyku zrozumiteľnom širšiemu okruhu čitateľov.
Autor nevyužil možnosť odborne povedať o základnej jednotke duchovnej piesne. Ako ďaleko sme na Slovensku od bratov Čechov!!! Áno, nemá odborníkov ani formátu pánov prof. Strejce, prof. Bohuslava Korejsa, prof. P. Josefa Olejníka, Prof. Petra Ebena a ďalších...
článok nie je zlý, pomedzi riadky sa dá vyčítať toho viac, avšak bežní ľudia to pochopia presne tak, ako kolega Marián. _________________ František Marcin
Áno ináč by to vyznelo, keby tam spomenuli dačo v takom zmysle, že aj ľudia by mali rešpektovať a vážiť si organistu a počúvať ho ako aj ostatných okolo seba. Kantor a on sú tí , ktorý ich majú viesť a nielen "hrať pozadu nich". Pri čítaní som mal dojem že organista resp. kantor je odsunutý do úzadia, aj keď je tam spomenutých pár vecí ktoré sú v poriadku, ako píšeš prečítal som si článok asi 3 krát, určite nebol namierený proti nám, len ho stačilo dotiahnuť do konca a pri tvorbe článku by bolo dobre do toho zapojiť viac kompetentných čím by sa iste predišlo protichodným tvrdeniam, lebo keď si ich odmyslím, tak ten článok vyznie úplne ináč. Musím dať autorovi z časti za pravdu, aj ja som počul pár organistov čo si to jednoducho mechanický odohrajú akoby boli sami v kostole dokonca demotivujú ľudí spievať.
Keď som v nejakom kostole medzi ľuďmi v lavici, zaspievam si "od srdca", tak na mňa všetci naokolo zazerajú, že "taký mladý ako sa opovažuje spievať", dokonca sa mi stáva že ma zastavujú pred kostolom, čo možno odrádza mladých od spevu, aby na nich tí starší nezazerali, možno aj preto veľká väčšina mladých ľudí aj detí sa do sv. omše aktívne nezapája, nielen spevom ale často ani odpoveďami ľudu (Amen, I s duchom...) či modlitbami (napr. keď sa recituje Verim...)
Opýtal som sa mojej babky ako článok pochopila - organista sa ma prispôsobiť ľudom a nechať ich spievať ako chcú. Až po upozornení na ďalšie spomenuté veci sa nad tým zamyslela a zistila že autor chcel poukázať aj na to že pieseň má pozostávať zo spomínaných prvkov (frázovanie, rytmus, tempo), ktoré sa často podceňujú.
Článok je písaný ako odpoveď rozhorčenej čitateľke, myslím že s odpoveďou bude spokojná... _________________ Elektrikár čo fušuje organistom do remesla vo Fekišovciach (okr. Sobrance), a Zavadke (okr. Michalovce)
http://ubrez.fara.sk/
Ja považujem za smutné, že prof. Akimjak nespomenul, že organista má ľud vychovávať. To znamená vykoreňovať zlé návyky a zasievať správne, ako aj ponúkať ľuďom kvalitnú hudbu, mám na mysli napríklad literatúru od Bacha, atď.
Bohužiaľ, aj z toho článku vychádza organista na slovensku ako človek v úzadí, úplne neznámy, bez vlastného ja, a hlavné je, aby si starenky zaspievali "od srdca". Takto sa ale nikam nepohneme, pretože mladých odrádza nekultúrny spev stareniek (česť výnimkám), a keď tieto starenky raz odídu, kto bude spievať, ak si teraz nevychováme mládež a strednú generáciu?
Odporúčam si pozrieť stránky nemeckých farností. Aj stránka maličkej farnosti na dedinke má okrem sekcií Pastorácia, Farská kancelária a Fotogaléria aj sekcie Organ a Organista, kde je uvedená dispozícia organa, vymenovaní členovia zboru a je tam info o organistovi, je tam na neho kontakt. To preto, lebo u nich požíva organista ako aj hudba v kostole veľkú úctu. A neverím, že kdesi v Nemecku sa rozhorčená pani obracia na katolícky týždenník, lebo sa jej nepáči, ako organista hrá.
Žiaľ, ľud, ale aj duchovenstvo na Slovensku prikladá hudbe v chrámoch len okrajovú dôležitosť. Len nasilu sa snažíme udržať hlasitý spev, hoci aj rytmicky nesprávny, len aby spievali čo najhlasnejšie. To isté mnohí kňazi v UPC, ktorí mladých získavajú na lacný dynamizmus a tým v nich nevedome pestujú odpor k tradícii. _________________ Jozef Timuľák
Vaše reakcie ma donútili prečítať si článok v KN ešte dvakrát. Nevyčítajme pánu profesorovi, že to nezobral celé od Adama až po Železo, pretože tento jeho článok nemohol jednoducho pojať celú šírku problematiky sprevádzania a vychovávania spevu zhromaždenia v kostole. Ak si niekto trúfa, nech napíše takúto "paralelnú" odpoveď nespokojnej poslucháčke tu. Som zvedavý akoby si počínal. Zatiaľ sa to tu "skončilo kritikou existujúceho stavu" a ušlo sa svoje (zrejme chtiac) aj p. profesorovi A. Akimjakovi.
Pýtam sa však, koľkí z Vás, nielen tí, ktorí sa tu napokon takto odvážite reagovať (to chce niekedy fakt pozbierať odvahu), teda kto z nás všetkých sa snaží o to, aby sa otvoril pokojný a vecný dialóg, či fórum vo Vašej, opakujem vo Vašej farnosti k tomu, aby sa problémy nežiadúcich javov dôstojne a presne pomenovali, aby sa o nich hovorilo (aby dialóg prirýchlo nekončil rezignáciou organistu, či panovačnosťou kňaza atď...) a aby vôbec došlo k správnemu poučeniu zhromaždenia ako majú spievať. Určite k tomu nebude stačiť čisto mlčanlivé hranie organistu (... však ľudia sa už dovtípia, čo majú robiť). Ďalšia vec je ako efektívne poučiť ctených organistov a organistky (každý z nás má nejaké problémy, či nie? a to nemyslím teraz len na techniku hry ale aj charakter osobnosti...)
Kto nechce/nevie hrať s láskou k spevu (podotýkam k peknému), k harmónii a k tradícii (podotýkam našej, od ktorej sa odvíjala aj práca M. Schneidera-Trnavského) nech jednoducho nehrá. Kto chce zmeniť nešváry, nech to urobí s láskou a ohľaduplnosťou. Čo viac si želať ????
Len, aby nerezignovali na organistov aj tí kňazi, ktorí pred rokmi zakladali spev. zbory, povzbudzovali začínajúcich organistov v najlepšej viere, že budú užitoční farnosti atď (rozhodne tam patrí aj spomínaný profesor A. Akimjak a mnoho ďalších). Moja skúsenosť z farnosti, kde som v uplynulú nedeľu hosťoval bola presne v znamení takejto rezignácie kňaza, ktorý svoje hodnotné predstavy o chrámovej hudbe už nikomu nevnucuje a ani ich nevyžaduje..... (lebo nemá od koho)
mám k tomuto výhradu: "Určite k tomu nebude stačiť čisto mlčanlivé hranie organistu (... však ľudia sa už dovtípia, čo majú robiť)."
tú dávam do pozornosti tento link http://www.youtube.com/watch?v=h4N0rv_K08Y ako je možné že tie prepáčte za výraz obyčajné sedliacke ženy, čo takýto móres počuli prvý krát že organista nespieva, že spievajú jak v západnej Europe? A ako môžme počuť pekne sa dovtípili kedy majú začať . Stačilo 30 minút, 1 sv. omša a tie babky vedia do konca života jak majú spievať
Môj názor som nevyslovil takto, že nemôže fungovať spev zhromaždenia bez spevu organistu. To som naozaj netvrdil. Vážim si našu tradíciu, tradíciu spievania organistu v kostole. To je všetko. Kto mi chce podsúvať, že súhlasím s nešvármi s tými spojenými nemá pravdu. Nesúhlasím, ak spev organistu svojou hlasitosťou vyrušuje (často v tom majú prsty kostolníci a iní "odborníci" než samotný organista)
Som hlboko presvedčený, že by sa dalo nahrať omnoho viac bolestných príkladov spevu zhromaždenia aj keď má organista presne taký istý úmysel ako Vaša predstava a nespieva? Prirovnám to, ak nie ste proti k práci dirigenta: Nestačí, ak sa iba postaví pred spevákov a začne niečo ukazovať. Je nevyhnutné, aby na nácviku ľuďom vysvetlil, čo po nich v ktorom mieste skladby chce, ako má vyznieť celok a pod. To všetko je niekedy potrebné láskavo vysvetliť aj zhromaždeniu. Je to prístup otvorený, korektný a pôsobí aj pedagogicky. Sadnúť a hrať si "svoje a nespievať" je odvaha, ktorá nemusí vždy skončiť dobre. To, že ľudia v iných krajoch spievajú aj bez spevu organistu je vecou ich tradície. Je to obdivuhodné, ale nie až tak, aby som si neuchoval vzťah k našej tradícii. To, že ľudia u nás spievajú nie je preto, lebo práve hrá geniálny( nespievajúci) organista, ale preto lebo sme národ spevavý a spievame si (asi už nie celkom) pri všetkom (niekedy sa spievalo nielen na krstinách, svadbách a pohreboch...., ale i pri pasení, hrabaní, vyšívaní.... však viete).
Problémom organistov bolo, je a bude to, že môžu povzbudzovať, ale aj nepríjemne vyrušovať kňaza, vzdelaného, či hudobne nevzdelaného človeka v lavici. To je dosť podstané! Pre odpoveď na to si netreba chodiť do zahraničia, ale hľadať ju doma. Kto môže, nech to pochopí!
Tvoja reakcia ma taktiež prinútila si článok prečítať ešte raz a je smutné, že človek ktorý má toľko titulov, diplomov a vysokoškolských štúdií ( http://www.osobnosti.sk/index.php?os=zivotopis&ID=1357 ) napíše toľké nezmysli. Ale aby som šiel k podstate veci.
Citácia:
Pýtam sa však, koľkí z Vás, nielen tí, ktorí sa tu napokon takto odvážite reagovať (to chce niekedy fakt pozbierať odvahu), teda kto z nás všetkých sa snaží o to, aby sa otvoril pokojný a vecný dialóg, či fórum vo Vašej, opakujem vo Vašej farnosti k tomu, aby sa problémy nežiadúcich javov dôstojne a presne pomenovali, aby sa o nich hovorilo (aby dialóg prirýchlo nekončil rezignáciou organistu, či panovačnosťou kňaza atď...) a aby vôbec došlo k správnemu poučeniu zhromaždenia ako majú spievať. Určite k tomu nebude stačiť čisto mlčanlivé hranie organistu (... však ľudia sa už dovtípia, čo majú robiť). Ďalšia vec je ako efektívne poučiť ctených organistov a organistky (každý z nás má nejaké problémy, či nie? a to nemyslím teraz len na techniku hry ale aj charakter osobnosti...)
Ak si dobre spomínam, kolega František Beer dňa 3.septembra rozposlal e-mail viacerým organistom a kňazom (okrem iných si medzi nimi bol aj Ty) s pozvánkou na priateľské stretunitie organistov hrajúcich v Košiciach. Žiaľ, pomaly nik (zo 14 pozvaných ľudí sme mu na mail odpovedali traja) sa mu neozval. Tým chcem povedať, snaha o otvorený, pokojný a vecný dialóg bola, ale ochota zo strany ostatných nie.
Citácia:
Kto nechce/nevie hrať s láskou k spevu (podotýkam k peknému), k harmónii a k tradícii (podotýkam našej, od ktorej sa odvíjala aj práca M. Schneidera-Trnavského) nech jednoducho nehrá. Kto chce zmeniť nešváry, nech to urobí s láskou a ohľaduplnosťou. Čo viac si želať ????
Citácia:
Môj názor som nevyslovil takto, že nemôže fungovať spev zhromaždenia bez spevu organistu. To som naozaj netvrdil. Vážim si našu tradíciu, tradíciu spievania organistu v kostole. To je všetko. Kto mi chce podsúvať, že súhlasím s nešvármi s tými spojenými nemá pravdu. Nesúhlasím, ak spev organistu svojou hlasitosťou vyrušuje (často v tom majú prsty kostolníci a iní "odborníci" než samotný organista)
Tradícia spievania organistu je nezmysel. Ak chce organista spievať (čo mu nemôže nik zakázať) nemal by spievať do mikrofónu, ako je to v 90% kostolov na slovensku. Naše tradície siahajú aj ďalej ako len 50 rokov dozadu, kedy prišla "móda" hrať na flautách a spievať do mikrofónov. Aj čo sa týka harmónie. Môžeme poďakovať Schneiderovi-Trnavskému za jedno úžasné dielo, ktoré nám veľmi výrazne uľahčuje hru pri bohoslužbách, no tieto harmonizácie piesní sú iba jednou alternatívov, ako by mohla harmonická stavba danej piesne vyzerať, no nikde nie je napísané, že si danú melódiu šikovný organista, ktorý má znalosti z hudobnej teórie a čiastočne aj znalosti z kompozície, nemôže zharmonizovať sám! (tu je absolútny nezmysel tvrdiť, že ak zharmonizujeme pieseň JKS inak, ako je napísana Trnavským, nemáme úctu k jeho dielu. Ja sa potom môžem oprávnene opýtať, akú úctu mal Schneider-Trnavský, keď piesne z Cantus Catholici, ktoré boli komponované v modálnych tóninach "pretransformoval" do dur-molového systému.)
Viliam, v našej farnosti som odohral 7 rokov. Za účinkovania kaplána Marcela Puškáša, ktorý bol bývalým organistom, sme mali zavedené nácviky spevov pred omšami a bola aj osveta ľudu. Po jeho odchode (v r. 2007) sa už v Čani spievalo výrazne lepšie, no postupne ľudia zabúdali alebo začali ignorovať to, k čomu boli citlivo vedení a upadali do pôvodných zlých návykov. Odvtedy som na spoluprácu vyzýval až prosil kňazov, ktorí u nás pôsobili. Niekedy sa mi dostalo prísľubu ale k skutkom sme sa nedostali, inokedy sa mi dostalo odpovede, že to nie je náplňou ich práce a mám "trpieť", to jest hrať ako je v notách a nepripúšťať si, že veriaci spievajú - s prepáčením - do sveta. To som ale nemohol akceptovať, lebo to je nedôstojné a takéto preteky do kostola nepatria. Zároveň som nemohol ustúpiť ľuďom, ktorí nedokázali vydržať polovú notu alebo vyspievať osminové melizmy. Tak som po 2-3 rokoch a lá Don Quijote nemohol pokračovať a koncom leta tohto roku som tam prestal hrať.
Čo sa týka tradície spevu do mikrofónu. Viem, že sú kostoly, kde je zídené spoločenstvo spevne prakticky mŕtve a organista ich k spevu nevedie, ale svojim spevom len maskuje veľký problém - že ľudia nespievajú. Poznám ale aj kostoly, kde ľudia spievajú aj bez spevu organistu. Takto si ľudí vychovával Ferko Beer u Dominikánov a verím, že ani taký Martin Bako v bratislavskom Dóme nespieva do mikrofónu. Veď ak každý človek v kostole počuje spievať ľudí okolo seba plus počuje dobre naregistrovaný organ, nepotrebuje, aby nad tým velebne trónil hlas organistu. Nemyslím si, že nespievanie organistu je tradícia. Myslím si, že je to len návyk, ktorého sa teraz nevieme zbaviť, hoci tušíme, že by to išlo aj bez toho. Viliam, teraz nechcem tvrdiť, že spev do mikrofónu je vyslovene zlý a že proti nemu brojím. Avšak nespievanie nepovažujem ani za prejav nejakej drzosti alebo arogancie voči ľudu - naopak, považujem to za prejav dôvery ľudu, že sú schopní počúvať organ a cítiť metrum sami.
O tom, aby nehral ten, kto nevie/nechce pekne hrať/spievať nech svedčí ovocie. Opakované napomínanie organistu citlivými (a to zdôrazňujem) a vzdelanými ľuďmi nech je mementom. Taký organista neobstojí ani výhovorkami typu "ja chodím na konzervu". Lebo, Vilo, ako si sám napísal - teória sa dá doučiť, ale talent iba nájsť. A najviac to plati o cite.
Prof. Akimjakovi a ďalším patrí veľká úcta, o tom niet pochýb. Naozaj by som ale považoval za vhodné v onom článku spomenúť o výchovnej úlohe organistu.
Zhrnul by som to takto: Nech si mnohí organisti vstúpia (samozrejme, vrátane mňa) do svedomia a zamýšľajú sa, čo by mohli robiť lepšie, nech hľadajú, kde sú ich slabé stránky a ako by viac mohli vyťažiť z ľudu, teda ako ich viac povzbudiť k spevu. Ak je niekto presvedčený o mikrofóne, nech ho používa. Ak je iný presvedčený o mlčaní, nech mlčí. Len nech na sebe stále pracuje a riadi sa predovšetkým ovocím - a tým je podporovanie nabožnosti ľudu. Zároveň, nech si aj spievajúci ľud vstúpi do svedomia a pripustí, že organista vie, čo robí, nech pripustí, že nikdy nepočul o polových notách a nech si dá povedať, že každá pieseň má svoj rytmus, svoju atmosféru. A nech pripstí, že aj mladý organista môže vedieť hrať správne. Proste aby sme sa všetci vzdali predsudkov a vzájomných výčitiek. Chce to viac dôvery, viac lásky, viac úcty a viac spolupráce. _________________ Jozef Timuľák
Milý Štefan, presne takúto reakciu som čakal, pretože sa nerozumieme. Riešiť veci u susedov nie je dôležitejšie, ako ich riešiť vo svojej farnosti. Na stretnutí s Františkom som bol vtedy, keď sa pokúsil o prvé stretnutie. Prišiel aj časovo vyťaženýkolega Martin Vernarský a nebudem tu dopodrobna rozoberať čo všetko sa tam hovorilo. Prvá veta od Františka bola, že "nebudeme rozoberať štýl hrania nás troch" Na tomto stretnutí zasa absentovali iní kolegovia (možno aj Ty) a preto potom zvolal stretnutie na 15. 9., deň pracovného pokoja, u nás organistov zasa deň pracovnej vyťaženosti.
Je zaujímavé, že organisti, ktorí spievajú sú hneď niektorými označovaní ako hlupáci, ktorí niečo kazia. Nikdy som sa do tejto debaty nechcel nechať zatiahnuť, ale ďalšie mlčanie považujem už za hriešne, najmä čo sa niekoľko jednotlivcov začalo (vystatovať?) nespievaním. Nech si teda títo nespievajú, ale nech nechajú na pokoji tých, ktorí spievať chcú, alebo niekedy aj musia. To je celé. Ak niekto reve do mikrofónu, je to iný problém ako problém spievať, či nespievať. Je to problém hluku ako takého. Často je na hlasitú úroveň nastavený aj spev kňaza, čo je ešte horšie, lebo vtedy je organ celkom ticho.
Nie je to skôr tak, že ľudí naučili spievať tradícia (sústavný spev pri omši) a kantori a to ešte v dávnejšej minulosti, kedy kantor bol aj učiteľov a mal možnosť učiť spievať už aj deti v škole? Načo tu argumentovať príkladmi z NET s pesničkou, ktorú notoricky pozná každý?? Skúste niekedy zahrať JKS č. 250, alebo 261 (sú to tiež hodnotné skladby), či bude burácať ľud počas hrania organistu na pléne? Veď sa dostávame úplne niekde inde v debate o výchove spevu zhromaždenia veriacich.
O tom, že Mikuláš Schneider-Trnavský nezharmonizoval správne (modálne) ani chorál sa netreba hádať, dôkaz je v závere jeho knihy.
A o tom, že ja nehrám všetky noty presne podľa nôt z JKS, ale že si občas dopĺňam a mením (jeho) harmónie sa môžeš, Štefan presvedčiť, ak si vypočuješ prenos r. Lumen, alebo prídeš do košickej katedrály. Nepodsúvajte mi veci, ktoré som nikdy netvrdil a tiež prosím o trochu úcty voči tým, ktorí Vám takpovediac vydlaždili cestu, aby ste mali na čo nadviazať.
O prvom stretnutí som nevedel, preto som na ňom ani nebol. Reagoval som iba na základe snahy o stretnutie, ktoré avizoval Ferko cez mail. Áno navrhoval termín 15. septembra ale nebol fixný a email bol posielaný už pol mesiaca skôr, aby sme sa dohodli a spoločne našli čo najlepší čas. Ale ako som spomínal na opätovné stretnutie spätne cez email reagovali iba 3 osoby. Touto reakciou som nenarážal iba na Teba, ale aj na ostatné osoby, ktoré boli v tom zainteresované.
Citácia:
Je zaujímavé, že organisti, ktorí spievajú sú hneď niektorými označovaní ako hlupáci, ktorí niečo kazia.
Ako som povedal, nehovorím, že organista nesmie spievať (tobôž nie, že by som takýchto organistov označoval ako hlupákov!!). Taktiež si občas s radosťou zaspievam. Ja len tvrdím, že by sa nemalo spievať do mikrofónov. Veď už len samotná akustika v kostole dokáže spevom organistu z chóru (a to bez mikrofónu) zaplniť celý priestor chrámu (ale spievať by nemal organista ale spevák. Organista by sa mal sústrediť na svoju hru). Čo sa týka spievania kňazov, treba ich slušne a taktne upozorniť, aby nespievali do mikrofónu a vysvetliť im aj dôvod, prečo by do mikrofónu spievať nemali.
Citácia:
Nie je to skôr tak, že ľudí naučili spievať tradícia (sústavný spev pri omši) a kantori a to ešte v dávnejšej minulosti, kedy kantor bol aj učiteľov a mal možnosť učiť spievať už aj deti v škole? Načo tu argumentovať príkladmi z NET s pesničkou, ktorú notoricky pozná každý?? Skúste niekedy zahrať JKS č. 250, alebo 261 (sú to tiež hodnotné skladby), či bude burácať ľud počas hrania organistu na pléne? Veď sa dostávame úplne niekde inde v debate o výchove spevu zhromaždenia veriacich.
Existuje celkom jednoduché riešenie tejto situácie (je ich viac ale spomeniem iba jedno). Zakúpiť znotované spevníky. Síce veriaci nebudú pri menej známych piesňach burácať rovnako, ako pri "hitoch", ale časom, by si dokázali uvedomiť, ako notácia "funguje" a je viac ako isté, že by nemali problém spievať aj menej známe piesne. Žiaľ, na spevníky "nie sú peniaze", ako zvyknú tvrdiť ľudia, ktorých sa to týka. Častokrát odrádza od kúpi spevníkov aj domnienka, že sa po pár omšiach "rozkradnú", čiže ich ľudia nenechajú v kostole ale zoberú domov, no na tento problém existuje ešte jednoduchšie riešenie, ktoré je bežné v západných krajinách. Každý kto vojde do kostola, dostane od poverenej osoby do ruky spevník a pri východe z kostola musí tento spevník vrátiť. Je to jednoduché a spevníky sa prestanú tratiť. Dokonca pred časom vyšiel zrevidovaný znotovaný spevník od Pána Podperu. (dôkaz, že to funguje môžeme vidieť opäť v západných krajinách, kde sa ľudia neučia spievať pred omšou, neučia ich kantori spievať v školách, neučia ich organisti svojím spevom do mikrofónu....a ako je potom možné že spievajú a spievajú taktiež menej známe piesne?)
Citácia:
O tom, že Mikuláš Schneider-Trnavský nezharmonizoval správne (modálne) ani chorál sa netreba hádať, dôkaz je v závere jeho knihy.
A o tom, že ja nehrám všetky noty presne podľa nôt z JKS, ale že si občas dopĺňam a mením (jeho) harmónie sa môžeš, Štefan presvedčiť, ak si vypočuješ prenos r. Lumen, alebo prídeš do košickej katedrály. Nepodsúvajte mi veci, ktoré som nikdy netvrdil a tiež prosím o trochu úcty voči tým, ktorí Vám takpovediac vydlaždili cestu, aby ste mali na čo nadviazať.
Viliam, žiaľ, tu sme sa nepochopili. Moja reakcia o možnosti meniť harmonizáciu piesní nebola nasmerovaná na Tvoju osobu, hoc to tak vyznelo. Veľmi sa ospravedlňujem. Ja viem, že meníš harmonizáciu piesní, čo chválim a taktiež obdivujem. Písal som to pre ostatných, ktorí tvrdia že hrať presné noty ako zapísal Trnavský je sväté pravidlo a taktiež pre tých, ktorí ich nehrajú podľa Trnavského zápisu, ale ich vlastné harmonizácie sú absolútne zlé.
Je smutne, ze kritizujete cloveka, ktoreho keby nebolo, tak mame asi len JKS a zalmy by sme doteraz hrali a spievali na 8. tonus.
Na pripomenutie LS I, II, Odpocinutie vecne, daj im, Pane, Vespery atd...Prof. Akimjak napisal vyse 20 knih.
Co sa tyka toho clanku, doteraz som nezistil, cim tolkych pohorsil. Velmi pekne to napisal Viliam Gurbal, ktoreho mimochodom ked som pocul hrat omsu, tak som mal z toho zazitok na 2 tyzdne. Ja by som aj odporucil tej slecne, ked nevie ako ma hrat, aby zasla do Kosic a uvidi. Myslim si, ze teoreticky vysvetlit ako ma organista hrat a sprevadzat lud je takmer nemozne. Ved ani nemozu hrat vsetci rovnako. Na porovnanie (pouzijem ludi, ktori prispievaju do tohto portalu a pocul som ich hrat) F. Beer a V.Gurbal, hraju odlisne, ale vyborne. Jeden spieva, druhy nie..(mne osobne to je jedno) proste spievali ludia a ja som mal zazitok z omse. A myslim, ze o to ide(?) Ci o co ide? Chvalabohu, ze hraju odlisne, myslim si, ze kazdy moze dat do sprevadzania ludu nieco vlastne..zalezi uz na tom, kto ako je muzikalny a ine faktory (technika, kvalita nastroja, hudobne myslenie a i.)
Kolegovia, som presvedčený, že nik z nás si nedovolí kritizovať prof. Akimjaka. Tí, ktorí sme sa tu vyjadrili "kriticky" sme len chceli vyjadriť naše obavy, že článok nebude väčšinou veriacich pochopený správne a že akosi zatláča organistu do úzadia a úplne ho podriaďuje požiadavkám ľudu. Verím tiež, že v rámci časopriestoru, ktorý prof. Akimjak mal, by to nikto nezvládol lepšie. Je to problematika, ktorá si vyžaduje citlivý prístup a otvorenosť duchovenstva, organistov aj ľudu. Kiež by tento článok a debada, ktorú rozpútal, iniciovala ďalšie diskusie, stretnutia, zamyslenia, aby sme nezostali tam, kde sme. Lebo, ako sa ukázalo, ak nebudeme my organisti jednotní a budeme zaujatý jeden voči druhému, ako potom môžeme očakávať jednotu ľudí? Pracujme teda na väčšiu Božiu slávu. _________________ Jozef Timuľák
A čo tak urobiť v Katolíckych novinách okienko o liturgickej hudbe? Keby sa tam napísal taký 4 dielný seriál, myslím, žeby sa veľa vecí vyriešilo. Osveta je tu naozaj potrebná. Aj medzi kňazmi. Istý kňaz mi nedávno povedal, že predsa nemôžem nič od ľudí vyžadovať, lebo on chodí po návštevách a ľudia sa mu sťažujú. Sám sa postaví pred mikrofón a prepáčte za výraz - svojim revom sa snaží motivovať ľud k spevu? Viete, ako to pôsobí? V kostole to možno až také nápadné nie je. Ale až keď som raz počul takýto "duet" môjho kolegu a kňaza pred kostolom, tí ľudia namiesto toho, aby sa aspoň v duchu modlili Krédo, z toho mali ohromnú srandu. A vrchol všetkého je, keď kňaz do mikrofónu začne tercovať... _________________ František Marcin
Časy uvádzané v GMT + 1 hodina Choď na stránku 1, 2, 3Ďalší
Strana 1 z 3
Nemôžete odosielať novú správu do tohto fóra Nemôžete odpovedať na správu v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete hlasovať v tomto fóre