Otázka ladenia starých slovenských
organov žiaľbohu nie je dostatočne vyriešená. Naši prví skúmatelia
historických organov Dr. Gergelyi a Dr. Wurm, ktorí vydali knihu „Historické
organy na Slovensku“, OPUS 1989, sa tejto otázke nevenovali. Nevie
sa, či pred 50 rokmi, keď začali svoju dokumentačnú činnosť,
vôbec ešte existovali nedotknuté staré organy, z ktorých by bolo
možné zistiť potrebné údaje o ladení. Písomné zmienky o ladení
v archívoch nenašli.
Dr. M. A. Mayer v knihe „Martin Šaško“
HC 2003, uvádza údaj, podľa ktorého je evidentné, že Šaško používal
rovnomerne temperované ladenie.
Jedinou publikáciou nášho autora,
ktorá sa venuje tomto problému, je spis Michala Buľovského, organistu
a polyhistora, Brevis de emendatione organi musici tractatio, Strassburg
1680. Navrhol v ňom posunovateľnú klaviatúru, a zrejme aj spôsob
temperovania. K tejto knihe som sa však nedostal.
V zbierkach tzv. Čaplovičovej knižnice
(Oravské múzeum) sa nachádza kniha Bartholda Fritzena „Anweisung....atď“,
Wien 1799, v ktorej autor odporúča mechanický spôsob na rovnomerné
ladenie klavírov a organov.
Môžeme sa teda iba domnievať, že
naši starí organári ladili (každý inak) v niektorom vtedy aktuálnom
ladení, ktoré poznali a osvojili si ho niekde na vandrovkách.
V 18. storočí už bola zreteľná tendencia
odklonu od starého tzv. strednotónového ladenia, ako svedčia viaceré
zachované písomné pramene o temperovaní od Werckmeistera, Kirnbergera,
Neidhardta, Sorgeho, všetky so snahou, aby sa harmonicky stále sa
rozvíjajúca hudba dala hrať bez príkro znejúcich intervalov.
Silbermann používal viacero vlastných
systémov, a ani v základnej výške ladenia nebol jednotný. Napriklad
ladiaci tón a1 na organe vo Frankensteine bol 414,1 Hz, v dóme vo Freibergu
bol 473,6 (zrejme jeden bol ladený v tzv. komornom tóne, druhý v tzv.
chórovom).
Pred reštaurovaním veľkého organa
v Dóme vo Freibergu sa nepodarilo zistiť pôvodný stav ladenia, teda
po kontroverznej diskusii uplatnili jedno zo Silbermannových (nerovnomerných)
ladení, ktoré možno ani nebolo pre tento nástroj originálne.
Vieme, že Bach si ladil klavichordy
a čembalá sám, nemal rád Silbermannovo (modifikované) bazírovanie
na zastaranom strednotóvom ladení (do 8 čistých tercií). Kirnbergerovi
radil, aby veľké tercie „priostril“, čím sa mal priblížiť
k požiadavke „wohltemperiert“. Pričom termín „wohl“ neznamená
iba „dobrý“, ako sa najčastejšie prekladá, napr. v titule jeho
zbierky „Dobre temperovaný klavír“. Znamená rovnako aj príjemný,
vhodný, užitočný, správny. Nie však rovnomerný!
Rovnomerné, matematicky definované
ladenie sa všeobecne udomácnilo až v 19. storočí, v súlade s využívaním
enharmoniky v skladbách. Toto dnes používané rovnomerne temperované
ladenie sa odlišuje od predchádzajúcich systémov tým, že každý
tón (či poltón) je rovnako vzdialený od predchádzajúceho i nasledujúceho,
čo u starých ladení nebolo. Keď stupnicu 12 poltónov podelíme na
1200 centov, každý poltón bude vzdialený od nasledujúceho o 100
centov. Bližšie vysvetlenie, aj porovnávajúca tabuľka je uvedená
na str. 241 v mojej knihe „Organ v kultúre dvoch tisícročí“, Hudobné
centrum, Bratislava 2000.
Pri starších organoch treba uvažovať
aj s „ľudským faktorom“. Ladilo sa bez elektronickej pomôcky,
iba podľa sluchu. Organár pri temperovaní organa podľa vlastného
zvyku, či uváženia, pridával alebo odoberal intervalom tu trošku
viac, tu trošku menej záchvevov. Staré pramene udávajú iba (rozličné)
návody, ako k určitému systému dospieť, realizovať ho. Výsledok
bol, pravda, individuálny.
Ukázalo sa, že aj meranie základnej
ladiacej výšky z prospektových píšťal je problematické: nepomôže
ani zistenie prípadného dodatočného predĺženia píšťal. Pri
predlžovaní totiž boli nanovo rezané aj okraje ústia píšťal
a ladiace výrezy. Teda aj predošlé (vyššie) ladenie nie je presne
definovateľné. Za smerodajné možno považovať len na svoju výšku
rezané originálne píšťaly. Pri krytých píšťalách sa síce
dá zistiť maximálne možné hlbšie ladenie, avšak originálne
ostáva pritom neznáme. Výnimkou by mohli byť píšťaly s priletovaným
klobúkom.
Nález a výskum starých slovenských
organov, kde dokázateľne v priebehu storočí nebolo menené ladenie
ešte nebol uskutočnený. Podrobným meraním a následnou matematickou
analýzou by sme sa možno dozvedeli viac. Sme síce právom zvedaví,
ako sa u nás vtedy ladilo, ale od výskumov nečakajme objav pravidla,
ani systému. Nepridá to, ani neuberie cene našich historických organov.
Ladením na teoreticko-matematickej úrovni
sa zaoberá Dr. Ján Haluška, pracujúci na ústave SAV v Košiciach, ktorý svoje zistenia aj publikoval (v angličtine).
Bude iste ochotný vyjadriť sa k problému širšie a hlbšie.
Prof. Ferdinand Klinda