Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 234 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Francúzska duchovná hudba v bratislavskej Filharmónii
Koncerty sakrálnej a organovej hudby Po Tridentskom koncile zostáva z veľkého počtu sekvencií v katolíckej liturgii len päť. Jednou z nich je stredoveká duchovná báseň Stabat Mater dolorosa (Stála Matka bolestná - dosl. preklad), ktorej autorstvo býva pripisované Jacoponemu da Podi (+1306). Poetický text získal modlitbe popularitu už v 13. storočí – v čase jej vzniku – a inšpiroval mnohých skladateľov.
Nebolo tomu inak ani v nedávnej minulosti. K slávnym menám autorov kongeniálnych zhudobnení básne, akými boli Palestrina, Pergolesi, Haydn, Schubert, Liszt, Verdi, Rossini, či Dvořák, tak pribudli napríklad Poulenc, Szymanowski, Penderecki a ďalší.
Jedným z najznámejších francúzskych zhudobnení textu Stabat Mater je práve kompozícia Francisa Poulenca (*1899  +1963). Dnes už bezpochyby hudobný klasik 20. storočia zvládol náročnú úlohu, ktorej riziko zväčšovala i početnosť a kvalita predošlých pokusov naozaj majstrovsky. Zachovaním vlastného hudobného jazyka a súčasným potvrdením, ba umocnením obsahu textu dosiahol skvelý umelecký účinok.



V hudbe je zreteľná práca skúseného majstra, vynikajúco orientovaného v problematike vokálnej kompozície a znalca obrovských výrazových možností ľudského hlasu. Napriek prípadným očakávaniam však Poulenc neexperimentuje za každú cenu. Jeho Stabat Mater naopak zaujme vedomým nadviazaním na bohaté tradície francúzskej hudby, počnúc Rameauom až po moderný šanzón. Veľkorysý, no viac ako vyvážene použitý vokálno-orchestrálny aparát je v diele rovnocenným pendantom odľahčenej tematickej práci.    
Úvod francúzskeho večera  v bratislavskej Filharmónii patril skladbe mladého Georgesa Bizeta – Symfónii C dur. Už pri počúvaní tohto raného diela iba sedemnásťročného autora bolo jasné, že filharmonici sú vedení a inšpirovaní skutočným majstrom. Jean-Claude Casadesus – francúzsky dirigent z Lille svojimi gestami a osobnosťou však oslovil rovnako orchester ako poslucháčov. Mladistvé dielo vyznelo v ponímaní Casadesusa haydnovsky vyvážene.   
Bratislavské publikom nemá často možnosť počuť známe diela novšej duchovnej hudby francúzskej proveniencie. Skladby typu Honnegerovej Vianočnej kantáty, posledného oratórneho diela jedného z najväčších majstrov oratória v 20. storočí, u nás zatiaľ zelenú nedostávajú. Tento stav trvá i napriek takmer desaťročnej priaznivej situácii v tejto oblasti. Skutočnosť, že napríklad v Prahe sa obdobné diela uvádzali už v osemdesiatych rokoch, je príznačná. Poučenie do budúcnosti: šablónovitosť dramaturgie, ktorá často odrádza i „tvrdé jadro“ poslucháčov od návštevy koncertov, nie je dobrým riešením. Predvedenie Poulencovho Stabat Mater však rozhodne patrí medzi chvályhodné dramaturgické počiny. Poslucháči koncertu sa o tom presvedčili aj vďaka interpretom. Ich výkony vedené dirigentským majstrom Casadesusom ukázali, že v Bratislave je možné počuť dobrý koncert sakrálnej hudby. A nemusí tomu brániť ani fakt, že vznikla na opačnej strane alpských masívov.


Mário Sedlár
(AT 1/1999, s. 32)


































 



 
Publikované: Wednesday, 18.07. 2012 - 13:58:31 Od: admin

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Koncerty sakrálnej a organovej hudby
· Ďalšie články od autora: admin


Najčítanejší článok na tému Koncerty sakrálnej a organovej hudby:
Hudba v kostole



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 5
Hlasov: 1

Vynikajúci

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



Súvisiaca téma

Koncerty sakrálnej a organovej hudby

"Francúzska duchovná hudba v bratislavskej Filharmónii" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.08 sekúnd