|
Vivaldi: Gloria, Magnifikat |
|
Osvedčené komerčné pravidlo hovorí, že obal a sprievodný text tovar predávajú. Pri novom slovenskom vivaldiovskom CD (Slovart Records 1998) je tento fakt prinajmenšom rešpektovaný. Titulná reprodukcia skvelého „Klaňania sa pastierov“ od Lorenza di Crediho na obale, spolu s erudovaným sprievodným slovom Stanislava Šurina vo vnútri, pritiahnu pozornosť potencionálneho záujemcu vskutku na prvý pohľad. Nakoniec je však predsa len podstatný predovšetkým samotný produkt a kvalita jeho realizácie. V našom prípade ide o dve reprezentatívne diela duchovnej hudby od spomínaného majstra Antonia Vivaldiho (1678-1741) – Gloria, RV 589 a Magnificat, RV 610. Ich predvedenie je výsledkom práce súboru Musica Vocalis.
Vivaldi sa s hudbou od detstva zoznamoval prostredníctvom huslí, na ktorých hral už jeho otec v orchestri benátskeho chrámu San Marco. Ovplyvnila ho teda popri koncertantnej i chrámová hudba. A hoci progresívny smer hudobného vývoja udal predovšetkým svojimi sláčikovými „concerti grossi“, či husľovými koncertami a sonátovými skladbami, hodnoty v oblasti duchovnej tvorby za nimi nezaostávajú. Jeho hudba sa bez rozdielu formy, inštrumentálneho, alebo vokálneho obsadenia, vyznačuje invenciou, vzdušnosťou a voľnosťou, prekrývajúcou formové putá a nanovo ich napĺňajúcou. Paradoxne, či azda príznačne, sa tieto vlastnosti objavujú v tvorbe skladateľa, ktorý predznačil novú cestu koncertantnej formy. Vtedajšie koncerty, opery i duchovná hudba (nielen Vivaldiho) uzreli svetlo sveta najmä vďaka podpore šľachty a duchovenstva. Práve oni totiž podobné projekty finančne zabezpečovali a de facto reálne uvádzali vo svojich sídlach, divadlách a kostoloch. Vivaldimu mnohé opery uviedli v rodných Benátkach, kde prežil väčšinu života. Absolvoval však aj krátky pobyt na miestodržiteľskom dvore v Mantue, a koncertné cesty v Padue, Ríme, Holandsku a Nemecku. Po návrate do Benátok zostal na čele orchestra v kostole S. Marco a konzervatória Ospedale della Pietá. Táto jeho činnosť bola zrejme dôležitým impulzom pre vznik diel na liturgické texty, ku ktorým patria aj dve skladby z našej nahrávky. Interpretované sú na úrovni porovnateľnej so súčasným inšpiratívnym dianím v oblasti oživovania starej hudby. Je to najmä komorná, takpovediac sólistická zostava inštrumentov (podobne ako v nahrávkach Hickoxa, Parrota, Pinnocka atď.), no zároveň i kvalitné vokálne sólové obsadenie, ktoré prízvukujú snahu priblížiť sa dobovému zneniu v symbióze s vysokým umeleckým účinkom. V prípade tohto zvukového nosiča je teda zaiste oprávnené tvrdenie, že nielen obal, ale aj jeho obsah predáva...
Mário SEDLÁR (AT 1/99, s.30)
|
Publikované: Wednesday, 18.07. 2012 - 14:11:43 Od: admin
|
|
| |
Hodnotenie článku |
Priemerné hodnotenie: 0 Hlasov: 0
|
|
|