Home
Úvodná stránka
Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Forums
Fórum
Your Account
Váš účet
Navigačné menu



Kto je online
Momentálne je 361 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.

Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu


Vivaldi: Gloria, Magnifikat
Koncerty sakrálnej a organovej hudby Osvedčené komerčné pravidlo hovorí, že obal a sprievodný text tovar predávajú. Pri novom slovenskom vivaldiovskom CD (Slovart Records 1998) je tento fakt prinajmenšom rešpektovaný. Titulná reprodukcia skvelého „Klaňania sa pastierov“ od Lorenza di Crediho na obale, spolu s erudovaným sprievodným slovom Stanislava Šurina vo vnútri, pritiahnu pozornosť potencionálneho záujemcu vskutku na prvý pohľad.
Nakoniec je však predsa len podstatný predovšetkým samotný produkt a kvalita jeho realizácie. V našom prípade ide o dve reprezentatívne diela duchovnej hudby od spomínaného majstra Antonia Vivaldiho (1678-1741) – Gloria, RV 589 a Magnificat, RV 610. Ich predvedenie je výsledkom práce súboru Musica Vocalis.


Vivaldi sa s hudbou od detstva zoznamoval prostredníctvom huslí, na ktorých hral už jeho otec v orchestri benátskeho chrámu San Marco. Ovplyvnila ho teda popri koncertantnej i chrámová hudba. A hoci progresívny smer hudobného vývoja udal predovšetkým svojimi sláčikovými „concerti grossi“, či husľovými koncertami a sonátovými skladbami, hodnoty v oblasti duchovnej tvorby za nimi nezaostávajú. Jeho hudba sa bez rozdielu formy, inštrumentálneho, alebo vokálneho obsadenia, vyznačuje invenciou, vzdušnosťou a voľnosťou, prekrývajúcou formové putá a nanovo ich napĺňajúcou. Paradoxne, či azda príznačne, sa tieto vlastnosti objavujú v tvorbe skladateľa, ktorý predznačil novú cestu koncertantnej formy.
Vtedajšie koncerty, opery i duchovná hudba (nielen Vivaldiho) uzreli svetlo sveta najmä vďaka podpore šľachty a duchovenstva. Práve oni totiž podobné projekty finančne zabezpečovali a de facto reálne uvádzali vo svojich sídlach, divadlách a kostoloch. Vivaldimu mnohé opery uviedli v rodných Benátkach, kde prežil väčšinu života.  Absolvoval však aj krátky pobyt na miestodržiteľskom dvore v Mantue, a koncertné cesty v Padue, Ríme, Holandsku a Nemecku. Po návrate do Benátok zostal na čele orchestra v kostole S. Marco a konzervatória Ospedale della Pietá. Táto jeho činnosť bola zrejme dôležitým impulzom pre vznik diel na liturgické texty, ku ktorým patria aj dve skladby z našej nahrávky.
Interpretované sú na úrovni porovnateľnej so súčasným inšpiratívnym dianím v oblasti oživovania starej hudby. Je to najmä komorná, takpovediac sólistická zostava inštrumentov (podobne ako  v nahrávkach Hickoxa, Parrota, Pinnocka atď.), no zároveň i kvalitné vokálne sólové obsadenie, ktoré prízvukujú snahu priblížiť sa dobovému zneniu v symbióze s vysokým umeleckým účinkom.
V prípade tohto zvukového nosiča je teda zaiste oprávnené tvrdenie, že nielen obal, ale aj jeho obsah predáva...

Mário SEDLÁR
(AT 1/99, s.30)
Publikované: Wednesday, 18.07. 2012 - 14:11:43 Od: admin

 
Súvisiace odkazy
· Viac o Koncerty sakrálnej a organovej hudby
· Ďalšie články od autora: admin


Najčítanejší článok na tému Koncerty sakrálnej a organovej hudby:
Hudba v kostole



Hodnotenie článku
Priemerné hodnotenie: 0
Hlasov: 0

Zvoľte počet hviezdičiek:

Vynikajúci
Veľmi dobrý
Dobrý
Priemerný
Zlý



Možnosti

 Vytlačiť článok Vytlačiť článok



Súvisiaca téma

Hudba v liturgii

"Vivaldi: Gloria, Magnifikat" | Prihlásiť/Registrovať | 0 komentárov
Za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.

Ako anonymný užívateľ nemôžete posielať komentáre, prosím zaregistrujte sa
organisti.sk
administrátori: Martin Bako - organy/organológia, Martin Puhovich - Spoločnosť priateľov organov, Rastislav Podpera - teória liturgickej hudby, Marek Klein, Matej Kubeš - technická správa serveru © 2005-2013.

Ad maiorem Dei gloriam!
Odber článkov: rss-091.xml, rss-092.xml, rss-20.xml or atom.xml
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.07 sekúnd