Vyšiel druhý zborník štúdií o liturgickej hudbe v rámci výskumného projektu
"Nová paradigma kresťanskej liturgickej hudby v slovenskom sociálnom
prostredí" s názvom Vývinové osobitosti
pestovania liturgickej hudby na Slovensku.
Editor: Mgr. Rastislav Podpera,
PhD.
Vydavateľ: Ústav hudobnej vedy SAV
Miesto a rok vydania: Bratislava, 2007
ISBN 978-80-89135-18-9
Formát:
B5, mäkká väzba, 252 strán, obrazový materiál
Predhovor
Slovenská liturgická hudba je na nových cestách. Zborníkom s podobným
názvom, ktorý vyšiel roku
2000 (rukopis bol pripravený už roku 1994), sa začal rozvíjať seriózny záujem
slovenskej muzikológie o vedecké zachytenie tohto mohutného žánru našej súčasnej
hudobnej kultúry a pokračuje dodnes. O
„nových cestách“ dnes možno hovoriť v súvislosti s novou paradigmou
zmýšľania o liturgickej hudbe v slovenskom prostredí. Tá sa
presadzuje v národe, po desaťročia navyknutom na oklieštené a ochudobnené
hudobné prejavy v bohoslužbe, len pozvoľna, no zdá sa byť nevyhnutnou. Nielen
vtedy, keď sledujeme poslednú fázu slovenskej implementácie liturgickej
reformy, ktorá začala v 2. polovici 20. storočia, ale aj pod vplyvom novej
socio-kultúrnej situácie, zmien hudobného
vedomia obvyteľstva a prístupu k hudbe ako takej. Ak hovoríme
o mohutnosti tohto žánru, máme na mysli jednak narastajúci rozmach, ktorý
bol po skončení obdobia neslobody evidentný, a najmä skutočnosť, že o „nálepku“
liturgická hudba sa dnes uchádzajú hudobné prejavy od gregoriánskeho spevu až po
štýly modernej populárnej hudby.
Čitateľovi
sa dostáva do rúk druhý zborník trojročného projektu „Nová paradigma kresťanskej liturgickej hudby v slovenskom sociálnom
prostredí“ (2005 – 2007), na ktorom sa podieľal kolektív pracovníkov
Ústavu hudobnej vedy SAV a Katolíckej univerzity v Ružomberku.
Publikácia
zahŕňa široké spektrum tém. Problematické okruhy, reflektované v jednotlivých
príspevkoch súvisia s odborným zameraním a špecializáciou autorov: G.
Ragan – dejiny liturgie a liturgickej hudby na Slovensku, R. Podpera – sociológia
liturgickej hudby, J. Bednáriková – gregoriánsky chorál, S. Grich – štýlová
analýza, N. Adamov – hudobná estetika, S. Šurin – píšťalový organ. Spoločným
menovateľom predkladaných textov je výskum súčasnosti (na rozdiel od
historického aspektu bádania, dominujúceho v minulosti a vo väčšine
okolitých krajín dodnes). Osobitný význam
majú príspevky J. Laitlausa a R. Adamka: prvý uvažuje o hudbe
v súčasnej liturgii cez prizmu antropologických teórií, druhý rozoberá aktuálne
veľmi silný fenomén polyžánrovosti a polyštýlovosti liturgickej hudby.
Autori
štúdií sa venujú bádaniu z pohľadu jednotlivých disciplín, prípadne
konkrétnych tém hudobnej vedy a teológie dlhodobo. V tomto zmysle je možné
očakávať v budúcnosti ďalšie výstupy,
aj vzhľadom na množstvo zhromaždených výsledkov výskumu, ktoré ešte neboli spracované
a publikované.
november 2007
editor
Obsah
Antropologické
východiská kresťanskej liturgickej hudby
Ján Laitlaus 5
Encyklika
Mediator Dei a uskutočňovanie obnovy liturgie po Druhom vatikánskom koncile na Slovensku
Gabriel Ragan 15
Liturgická
hudba z pohľadu kňazov: otázky liturgickej výchovy, priestoru pre hudbu v liturgii a činnej účasti ľudu
Rastislav Podpera 19
Aktuálne
liturgické a spoločenské postavenie gregoriánskeho
chorálu na Slovensku
Janka Bednáriková 87
Spevy s latinským
textom na mládežníckých omšiach
Stanislav Grich 107
Polyštýlovosť
a polyžánrovosť v liturgickej hudbe
Rastislav Adamko 113
Fenomén
súrodencov Jendruchovcov
Norbert Adamov 123
Píšťalový
organ a jeho liturgické a spoločenské postavenie
Stanislav Šurin 127