Otázky štýlu súčasnej liturgickej
hudby
Druhý vatikánsky koncil (1962 – 1965) so svojou
liturgickou reformou zastihol vývin európskej umelej hudby v období kultu
postwebernovskej „Novej hudby” s jej príznačnou atonalitou, ametriou,
dodekafonickými alebo seriálnymi technikami, momentovou formou, dôrazom na
zvukovosť a pod. Pestoval sa avantgardný prístup k hudobnej tvorbe. Čoskoro,
určite už v sedemdesiatych rokoch, sa rozvinula hudobná postmoderna s
rozličnými návratmi k starej hudbe, poslucháčskej nenáročnosti, zdôrazňovanej
hudobnej emocionalite, „objavu” nedávno odmietanej estetiky hudby neskorého
romantizmu a návratom k nej ako „Retrowelle”. Simultánne prebiehal intenzívny
vývin v oblasti džezu a modernej populárnej hudby: Džez bol povýšený z úrovne zábavnej
hudby na vážne umenie par excellence, vývin rocku a folku prebiehal v mohutných
štýlovo široko rozvinutých prúdoch. Školení skladatelia, ktorí sa podieľali na
budovaní pokoncilovej liturgickej hudby, to nemali v tomto avantgardou
poznačenom prostredí ľahké. Museli pripraviť hudobné riešenia mimoriadne prosté
pre ľud, ale nie „školácke”. Považovali si za povinnosť vymyslieť nevšednú,
umelecky hodnotnú hudbu, založenú na najstarších tradíciách duchovnej hudby,
pritom dôstojnú, líšiacu sa od populárnej svetskej hudby. Museli si dávať
pozor, aby požadovaná technická jednoduchosť neviedla k banálnym riešeniam.[1]
Pokoncilová liturgická hudba je polyštýlová. Uplatňujú
sa tu hudobné formy, ktorých pôvod siaha do rozličných období dejín v rozpätí
tisícročí. Zaujímavé je, že štýlové kontrasty v rámci bohoslužby sotvakto
vníma. Spev kňaza na starobylé nápevy s odpoveďami veriacich, chrámové piesne z
rozličných storočí, prednes tradičných liturgických textov v básnickej próze na
nové nápevy – to všetko splýva na jednej úrovni zapájania sa veriacich do spevu
so sprievodom organa, ktorého harmonizácie vychádzajú v ústrety hudobnému
mysleniu a chápaniu typu klasickej harmónie. Striedanie hudobných prvkov
rozličného pôvodu dnes vôbec nevadí. Šokujúcu žánrovo-štýlovú zmenu v praxi
predstavuje skôr, keď sa pri bohoslužbe ozve zvuk iného hudobného nástroja než
organa, modernejšie frázovaný spev mládeže a pod.