Kto je online |
Momentálne je 137 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.
Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu
|
|
|
|
Piate soirée bratislavských organistov |
|
|
|
Interpretačný kurz pre organistov |
|
Interpretačný kurz pre organistov Vážení pedagógovia, milí študenti, dovoľujeme si Vás pozvať na interpretačný kurz pre organistov, ktorý sa bude konať dňa 4. septembra 2014, v Katedrálnom chráme sv. Františka Xaverského v Banskej Bystrici. Kurzy bude viesť renomovaný koncertný organista David Di Fiore (USA). V rámci kurzov sa budeme špecializovať na interpretáciu diel francúzskej organovej literatúry. Podmienkou pre aktívnu účasť na organových kurzoch je interpretácia voľne vybranej organovej skladby od baroka až po súčasnosť, z diel francúzskej organovej školy. Pozvaní sú aj účastníci, ktorí sa aktívne do kurzov nezapoja. Pre nich budú vytvorené podmienky na sledovanie priebehu kurzov z hľadiska.
|
|
|
Pán organista, prečo hráte tak nahlas? |
|
Alebo „zavedieme tiché omše, a potom z nich urobíme gitarovky!“
Bolo svätých Cyrila a Metoda a plný radosti som zavítal do nášho kostola. Oslava vierozvestcov bola pre mňa tento rok aj mojou oslavou - už je to skutočne nejaký čas, kedy som hral svoju prvú bohoslužbu práve na tento sviatok. Preto som sa tešil, ako všetko zdarne prebehne. Po vstupe do sakristie ma ale prekvapilo niekoľko nejasností: kňaz oznámil, že pred sv. omšou sa ruší spev „Anjel Pána“. Na jednej strane by som pochopil, že významné sviatky budú začínať klasicky cinknutím na zvonček, sprievodom…, hoci je tento spev pred každou sv. omšou v našom kostole obnovenou tradíciou a ako je známe, tradície by sa mali uchovávať. Tým viac, že zaznieva aj pieseň Celá krásna si, Mária od Otta Alberta Tichého.
|
|
|
Tí druhí |
|
Tento rok je úplne v znamení hudby Wolfganga Amadea Mozarta. Do pozadia tak ustupujú skladatelia, ktorí zanechali omnoho rozsiahlejšie dielo pre organ, než tento geniálny Rakúšan. I oni v tomto roku majú na konci jedného letopočtu šestku.
|
|
|
Ján Levoslav Bella: Skladby pre organ |
|
Ján Vladimír Michalko – organ Jozef Benci – bas Hudobné centrum 2006 HC 10011
Po vydaní notového materiálu s kompletným organovým dielom Jána Levoslava Bellu, prikročilo bratislavské Hudobné centrum k vydaniu cd-nosiča s podobným zámerom. Názov J. L. Bella/ Skladby pre organ tomu napovedá hneď na obale. Interpretom je jeden z odborných konzultantov novej notovej edície Ján Vladimír Michalko. Do dramaturgie je však zaradený aj vokálno-inštrumentálny titul, a to Bellova Missa brevis pre bas a organ, v ktorej je basovým sólistom predstaviteľ mladej speváckej generácie Jozef Benci. Nahrávka vznikla v roku 2006 na významnom bratislavskom romantickom nástroji firmy Rieger vo Veľkom evanjelickom kostole.
|
|
|
Ernest Zavarský |
|
1913-1995 (10. výročie)
Významný slovenský muzikológ. V rokoch 1933 – 1940
študoval hudobné vedy, kompozíciu, psychológiu a estetiku v Nemecku,
Poľsku, Rakúsku, Taliansku, v Brne a v Bratislave. Pôsobil
v bratislavskom rozhlase, Hudobnej komore a v ZSS. Venoval sa najmä
štúdiu dejín hudby na Slovensku. Vytvoril riešenia zvukových
a výtvarných dispozícií mnohých cirkevných organov na Slovensku.
Publikoval početné práce v zahraničí. Z jeho monografií: Súčasná
slovenská hudba (1947), Ján Levoslav Bella (1955), Eugen Suchoň (1957),
Maurice Ravel (1963), Johann Sebastian Bach (1979, 627 strán, preložená
do niekoľkých cudzích jazykov).
ms
|
|
|
Odišiel dobrý človek... |
|
Prof. Ivan Sokol 15.6. 1937 – 2.8. 2005
Vždy ochotný pomôcť, poradiť, požičať knihy, noty, nahrávky. Každému, bez rozdielov, bez výhrad – kolegovi, študentovi. A študent sa skutočne cítil ako mladší kolega. Aký potrebný je tento pocit... Organista – Profesor Ivan Sokol. Veľký umelec, reprezentant Slovenska v tom naozaj kultúrne vyspelom svete. Vzdelaný človek so širokým rozhľadom. Napriek prirodzenej dôstojnosti, umeleckej, pedagogickej autorite pôsobil skromne, na študentov až otcovsky. Veľmi dôležitá, ťažko dosiahnuteľná méta učiteľa Hudby...
|
|
|
Ferdinand Klinda sedemdesiatpäťročný |
|
Prvý interpret veľkej duchovnej hudby Oliviéra Messiaena vo východnej Európe Ferdinand Klinda, sa v tomto roku dožíva, počas nepretržitej úspešnej koncertnej i pedagogickej aktivity významného životného jubilea. Táto výrazná osobnosť interpretačného umenia podstatne sformovala smerovanie slovenskej organovej školy.
|
|
|
Oliviér Messiaen |
|
*1908 +1992 (10. výročie)
Podrobne sa zamýšľať na krátkej ploche tohto príspevku nad životom a tvorbou Oliviéra Messiaena (1908-1992) nie je relevantné. Napriek tomu bude iste užitočné aspoň v náznakoch poukázať na prelomovú rolu tohto hudobného skladateľa 20. storočia. Jeho jedinečnosť občas prirovnávajú k Bachovi (1685-1750). Je tu však zdanlivo malý, no podstatný rozdiel: kým Bach syntetizuje – Messiaen – inovuje. K stále ešte nedocenenému Messiaenovi by som prirovnal skôr jeho generačného druha, nášho Eugena Suchoňa (1908-1993). Napriek všetkým afinitám však mám pocit, že v prípade týchto dvoch pánov práve Suchoň vystupuje v roli syntetika a Messiaen je už spomenutým inovátorom.
|
|
|
Uplatnenie a soc. perspektívy absolventa organovej hry HTF VŠMU na Slovensku |
|
Názov nasledovného textu napovedá mnohé z vlastného obsahu. Pôjde tu skutočne o pokus nastolenia základných možností praktického pôsobenia absolventa organového alebo cirkevnohudobného odboru z Hudobnej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave.
|
|
21 článkov (3 stránok, 10 článkov na stránku) [ 1 | 2 | 3 ]
|
|
|
|
|
| |