Kto je online |
Momentálne je 450 návštevník(ov) a 0 člen(ov) online.
Ste anonymný užívateľ. Môžete sa zdarma zaregistrovať tu
|
|
|
|
Organ Dómu v Grazi (recenzia) |
|
Stanislav Šurin – organ, Slovart 2002 Na veľkom organe Katedrály v rakúskom Grazi vzniklo v októbri 2001 profilové CD slovenského organistu Stanislava Šurina. Obsahuje skladby spektra organových autorov od J.G. Waltera, J.S. Bacha, cez A. Guilmanta až po L. Janáčka.
|
|
|
TRNAVSKÉ ORGANOVÉ DNI 2001 |
|
Pod záštitou prezidenta republiky sa v dňoch 12.8. – 30.8. t.r. konal v Trnave na historickom kráľovskom nástroji Dómu Sv. Mikuláša (op. 1894 fa Rieger z roku 1912) šiesty ročník Medzinárodného hudobného festivalu Trnavské organové dni 2001 (TOD). Usporiadala ho Bachova spoločnosť na Slovensku v spolupráci s mestom Trnava a Západoslovenským múzeom v Trnave.
|
|
|
Niekoľko poznámok k akustickým vlastnostiam organa a k jeho priestorovému umies |
|
Názov nasledovného textu napovedá, že jeho obsah sa nebude zaoberať problematikou tradičnej historicko-organologickej analýzy, s jej typickými atribútmi, východiskami a cieľmi. Potreba kompletnosti i komplexnosti vo význame analytických operácií by mala byť preto druhoradá. Pôjde skôr o výber niektorých, z pohľadu autora zaujímavých a určujúcich aspektov vývoja a estetiky organovej zvukovosti. Tento nesporne interesantný hudobný nástroj s obrovskou tradíciou vlastnej zvukovosti, prešiel totiž vo svojej histórii mnohými esteticko-akustickými, resp. akusticko-estetickými peripetiami. Ich viac-menej marginálne uvedenie a charakterizovanie chce interpretovi, no i poslucháčovi tejto hudby pomôcť pri lepšom orientovaní sa v historických, akustických a estetických danostich kráľovského nástroja.
|
|
|
Takmer reklama na Adoramus Te |
|
V jedno prázdninové sobotné ráno vybrali sme sa na cyklo-turistický výstup. Našim cieľom bol hrad Jelenec v Tríbečskom pohorí. Nedajte sa pomýliť neobvyklým úvodom tohto textu (nazvime ho trebárs reportážny fejtón). Jeho téma s problematikou nášho časopisu zdanlivo nesúvisí – zdanie však občas klame. Myslíme, že ani náš príklad nebude výnimkou zo spomenutého pravidla...
|
|
|
Bachov Orgelbuechlein (recenzia CD) |
|
René Saorgin na organe v Luxeuil. Harmonia Mundi/Divyd 2000
Vydavateľstvo Harmonia Mundi vydalo v jubilejnom roku J.S. Bacha 2000 reedíciu originálnej nahrávky jeho Orgelbüchleinu.
|
|
|
Organy v Bratislave |
|
Vydanie publikácie Organy v Bratislave bolo potrebné a očakávané odbornou i laickou verejnosťou. Skutočnosťou sa stalo 56 rokov po vydaní knihy Pražské varhany od V. Němca (1944). Realizáciu projektu financovali z prostriedkov programu Phare Európskej únie. Autori - PhDr. Marián Alojz Mayer a Mgr.Art. Stanislav Šurin - sú znalcami problematiky (nielen) bratislavských organov. Prvý z nich viaceré odborne reštauroval a druhý na viacerých liturgicky i koncertne účinkoval. Obaja sa podieľajú na výskume, evidencii a záchrane cenných historických organov Slovenska.
|
|
|
Cirkevná hudba a organový koncert |
|
Od počiatkov stredoveku patrí organová hudba k liturgii západnej Cirkvi. Svedčia o tom mnohé diela organovej literatúry, ktoré sú zároveň hodnotami a pokladom hudby cirkevnej. I keď viaceré z predmetných skladieb sa v liturgii bezprostredne nevyužívajú (podobný osud majú aj mnohé hodnotné diela pôvodne určené pre liturgiu), ich sakrálna proveniencia je sotva spochybniteľná. Konkrétne aj mnohé koncerty pre organ s orchestrom označujeme ako sakrálne inšpirované (napr. duchovnou piesňou, chorálom).
|
|
|
Prelúdiá pre organ M. Sch. Trnavského |
|
Mikuláš Schneider-Trnavský ako organista, resp. skladateľ organových diel, vstúpil do análov slovenskej hudby troma prácami. Sú nimi zbierky Prelúdiá pre organ (1920), Kytica prelúdií pre organ (1930, rkp.) a Malé interlúdiá, op. 92. Autorský zámer predpokladá ich využitie predovšetkým v rámcoch liturgickej praxe. Skladby je zväčša možné hrať počas bohoslužby ako krátke predohry, medzihry a dohry. Výber z nich je však tiež vhodný na zaujímavé obohatenie dramaturgie organového koncertu. Podľa všetkého najviac kompozičných vlastností predznačujúcich koncertné uvedenie majú práve Prelúdiá z roku 1920 - najmä vďaka svojej bohatšej nástrojovej faktúre. I keď aj v tomto prípade, hoci ide o inštrumentálnu hudbu, sa dá len ťažko ubrániť dojmom, či úvahám o silnej inšpirácii, ktorou bol pre skladateľa ľudský hlas a vokálna umelecká interpretácia. Prelúdiá pre organ (1920) po prvýkrát vydal Spolok sv. Vojtecha Trnava v Cirkevnom nakladateľstve Bratislava v roku 1954. Niekoľkodesaťročná nútená pauza vo vydávaní hudobnej literatúry tohto zamerania spôsobila, že napriek nepochybnému záujmu Prelúdiá znova vyšli až v roku 1998. Stalo sa tak v edícii Národného hudobného centra Bratislava. Editorom druhého vydania zbierky bol Stanislav Šurin.
|
|
|
Vybrané chorálové fantázie pre organ M. Regera |
|
Organové dielo nemeckého neskororomantického majstra Maxa Regera (1873 Brand – 1916 Lipsko) je už od svojho vzniku predmetom mnohých diskusií a polemík. Cieľom tejto štúdie nie je ich iluzórne ukončenie apodiktickým stanovením téz a definitívnym zodpovedaním otázok. Ide v nej skôr o jeden z možných pohľadov na vývoj komponistovho hudobného myslenia a jazyka cez vybrané diela rozličných tvorivých období. Fakt, že sú nimi práve chorálové fantázie pre organ by mohol napomôcť celkovému videniu v smere autorovej previazanosti na (najmä evanjelickú) duchovnú hudbu. V súčinnosti s Regerovým variačným cítením a myslením je totiž práve táto previazanosť spolu s vedomým nasledovaním Bacha a jeho štýlu (s ktorým evidentne súvisí), jednou z najpodstatnejších determinánt formovania skladateľovho kompozičného jazyka.
|
|
|
Príspevky: Modálna harmónia v liturgickej hudbe - dotazník |
|
|
21 článkov (3 stránok, 10 článkov na stránku) [ 1 | 2 | 3 ]
|
|
|
|
|
| |