Farnosť: sv.Gorazda
Kostol: sv.Gorazda
Organár: Otokár Važanský
Rok postavenia: 1947
Traktúra: pneumatická
Vzdušnice: kuželkové
Počet manuálov: 2
Počet registrov: 27
Dispozícia:
I. Manuál (C-g3):
Bourdon 16´
Principál 8´
Flauta 8´
Gamba 8´
Salicional 8´
Klarinet lab. 8´
Oktáva 4´
Spitzflöte 4´
Kvinta 2 2/3´
Piccolo 2´
Mixtura 3rad 2´
I:I 4´II:I 8´
II:I 16´
II:I 4´
II. Manuál (C-g3):
Kvintatön 16´
Huslový principal 8´ (Geigenprinzipal)
Kryt 8´ (Gedeckt)
Aeoline 8´
Vox coelestis 8´
Prestant 4´
Flauta 4´
Nasard 2 2/3´
Superoktáva 2´
Tercia 1 1/3´
Cymbal 2rad 2´
II:II 16´II:II 4´
Pedal (C-f1):
Principalbas 16´
Subbas 16´
Echobas 16 ´ (zoslabením/aus Subbas 16´)
Oktavbas 8´
Violoncello 8´
Kvintbas 5 1/3´
I:P
II:P
Hracie pomôcky / Spielhilfen:
Pevné kombinácie / Feste Kombinationen: Piano , Mezzoforte, Forte, Fortissimo
voľné kombinácie / Freie Kombinationen
automatický anulátor pedálu / Piano Pedal
Tutti (pistón / Fusspiston)
Crescendo, decrescendo
Tremolo
Poznámky:
Organ bol postavený v roku 1947 Otokárom Važanským z Nitry. Bol koncipovaný pre plánovanú novostavbu farského kostola, ktorá však nakoniec nebola v tom čase zrealizovaná a tak bol nástroj dočasne umiestnený na dlažbe lode v starom farskom kostole sv. Martina, kde však nakoniec pobudol 50 rokov.
V roku 1997, po dokončení stavby nového kostola sv Gorazda, bol tento nástroj demontovaný a presunutý do novostavby kostola Dr. Hamerlíkom. Organ stojí na chóre bez organovej skrine a je vystavený priamemu slnečnému svetlu z okien na chóre, čo negatívne pôsobí na jeho technický stav. Vďaka umiestneniu hracieho stola pod organom, pneumatickej traktúre, veľkosti kostola a dozvuku v priestore kostola, zvuk organa mešká kým dorazí k hraciemu stolu. V kostole je tiež nevhodná klíma - nízka vlhkosť vzduchu.
Organ by už potreboval generálnu opravu, ale je hrateľný. Niektoré tóny a registre už nehrajú alebo sú rozladené.
Redakčná poznámka:
Organ v kostole sv. Gorazda vo Vrbovom je ukážkou toho, ako problematické je premiestňovať staršie nástroje do novostavieb kostolov. Kým staršie kostoly majú vyššiu relatívnu vlhkosť vzduchu a rozptýlené, nepriame svetlo, novostavby kostolov trpia suchým vzduchom a prehrievaním priestoru cez veľkoryso koncipované okná, či strešné svetlíky. Nástroje, ktoré boli desaťročia adaptované na úplne odlišnú klímu, sa tak začnú nadmerne rozsušovať, čo následne spôsobuje nestabilitu ladenia či nespoľahlivosť traktúry. Priame slnečné žiarenie nielen nadmerne vysušuje drevo a poškodzuje ho UV žiarením, ale pôsobí aj na rozťažnosť kovových píšťaľ, čím nadmerne trpí ich ladenie. Ideálne by bolo takýto nástroj premiestniť do staršieho kostola s vhodnejšou klímou, alebo aspoň zabezpečiť zatemnenie okien, ktoré priamo susedia s nástrojom a zabezpečiť kontinuálne zvlhčovanie vzduchu v celom nástroji. Nástroj bol v 80. rokoch 20. storočia dispozične pozmenený Pavlom Baxom a bratmi Odkládalovcami.


