Farnosť: Farnosť sv. Mikuláša
Kostol: Konkatedrála sv. Mikuláša
Organár: Dielňa Bies (2020)
Rok postavenia: 2020
Traktúra: mechanická
Vzdušnice: zásuvkové
Počet manuálov: 3
Počet registrov: 38
Dispozícia:
I. Zadný pozitív / Rückpositiv (C-g3):
Coppelflaut 8´
Prestant 8´ (C-Gs spolocné píštaly s Coppelflaut) A-g3 prospekt - 1796 Borowetzky)
Quintadena 8´ (vzor G. Silbermann)
Principal 4´
Rohrflaut 4´
Octav 2´
Quint 1 1/3´
Cymbel 3x 2´
Schalmey 8´
Krummhorn 8´
II. Hlavný stroj / Hauptwerk (C-g3):
Bordun 16´
Principal 8´ C-ds2 prospekt (1640)
Flauten 8´
Viola di Gamba 8´ (C-F spolocné píštaly s Flauten)
Unda maris 8´
Octav 4´
Quint 2 2/3´
Superoctav 2´
Cornet 3x 2 2/3´
Mixtur 4-5x 2´
Trompete 8´
III. Dolný stroj / Unterwerk (C-g3):
Hohlflaut 8´ (vzor J. Gabler)
Rohrflaut 8´
Salicional 8´ (C-H spolocné píštaly s Rohrflaut)
Viola 4´
Flaut douce 4´
Nasat 2 2/3´
Spitzflaut 2´
Terz 1 3/5´
Mixtur 3x 1 1/3´
Hautbois 8´
Vox humana 8´
Pedál (C-f1):
Contrabas 16´ F,Fs,G,GS,A,B,H prospekt (1640)
Subbas 16´
Quintbas 12´
Octavbas 8´ (1640)
Superbas 4´
Posaune 16´
Pomocné zariadenia / Spielhilfen:Tremulant I.M, III.M.
Nachtigall (Slávik), Cuculus (Kukučka), Maristella (Zvonkohra)
Spojky / Koppeln:
I/P, II/P, III/P, III/I, III/II, I/II (všetky mechanické / alle Koppeln sind mechanisch)
Poznámky / Anmerkungen:
Prešovský organ sa skladá z dvoch organových skríň, ktoré boli postavené v rozličných obdobiach. Pôvodný organ pochádza z roku 1640, bol postavený na prelome renesancie a baroka, to naznačuje aj umelecké stvárnenie organovej skrine. Postavil ho organár Mertinus Neugebauer. Z tohto organu sa dnes zachovala len organová skriňa a bohato zdobené prospektové píšťaly, ktoré sú súčasťou registra Principál 8‘ v hlavnom stroji (píšťaly C-dis2). Zachovali sa aj pôvodné 16‘ píšťaly, ktoré sú umiestnené v strednom poli organovej skrine. Tie dnes znejú v pedálovom registri Contrabas 16‘ (píšťaly F-H). A posledným dochovaným registrom z tohto neskoro-renesančného nástroja je register Octavbas 8‘.
V roku 1794 bol organ prvýkrát prestavaný Jozefom Boroveckým. Išlo o veľmi rozsiahlu a drahú prestavbu. Organ bol doplnený o zadný pozitív, v ktorom sa vtedy nachádzalo 5 registrov, dodnes sa nám zachoval len jeden z nich – Prestant 8‘ čiže principál. Veľkou zaujímavosťou je, že rozsah tohto registra je po g3. Taký istý musel byť aj rozsah manuálu. Nemáme žiadne zmienky o tom, že by v tom období bol niekde inde organ s takýmto veľkým rozsahom. Skriňa pozitívu zodpovedá svojim výtvarným prevedením obdobiu baroka. Jozef Borovecký vymenil aj takmer celú nástrojovú časť pôvodného nástroja od Neugebauera, ponechal len prospektové píšťaly. Tento nástroj bol v tom období druhým najväčším nástrojom v Rakúsko-Uhorsku.
Škoda, že sa ani nástroj od Boroveckého nezachoval. Celá nástrojová časť bola okrem prospektových píšťal v roku 1925 kompletne vymenená Jánom Tučekom. Došlo bohužiaľ aj k necitlivému zásahu na organovej skrini. Boli v nej vyrezané viaceré otvory, napríklad kvôli vedeniu pneumatickej traktúry, dokonca zrezaná časť z nosného trámu. Na niektorých miestach bola skriňa uzavretá doskami z preglejky. Jan Tuček zopár pôvodných prospektových píšťal zrezal na takú dĺžku, aká mu vyhovovala, podľa toho, aký tón potreboval. Pristaval k organu aj žalúziový stroj ako osobitnú skriňu, umiestnenú v bočnej časti chóru. Z Principálu 8‘ v pozitíve urobil Principál 4‘. Bola to prestavba, ktorá organ značne poškodila.
V roku 2018-2020 prebehla ďalšia rekonštrukcia tohto nástroja. Organová skriňa bola rozobratá priam v poslednej chvíli, pretože hrozilo, že sa čoskoro niektoré jej časti zrútia. Následne bola spolu s pozitívom zreštaurovaná. Pri jej reštaurovaní sa zistilo veľa nových, doteraz nepoznaných faktov.
Dnešnú nástrojovú časť vyhotovila dielňa Bies z Hranovnice. Prikláňali sa pritom k štýlovosti nástroja od Jozefa Boroveckého. Šťastím bolo, že intonácia všetkých prospektových píšťal pochádza z obdobia prestavby nástroja Jozefom Boroveckým. Dispozícia nástroja je nová s prihliadnutím na dispozičné praktiky v období baroka, čomu zodpovedá aj celý zvuk dnešného zreštaurovaného nástroja. Po zvukovej stránke ide teda o barokový nástroj.
Redakčná poznámka / Redaktionelle Anmerkung:
Podľa Wurma a Gergelyiho (viď literatúra), bol nástroj z roku 1684 (v článku je uvedený nesprávny rok 1634) prestavaný Jozefom Borovetzkým a jeho tovarišom, Františkom Eduardom Petzníkom v priebehu rokov 1780-1789 za sumu 2740 florénov.
Tučekov
pneumatický nástroj z rokov 1925-1926 prestavala (výmena pôvodne
výpustkových vzdušníc za kužeľkové) a rozšírila z 33 na 43 registrov
včítane registra Zvony firma Organa v polovici 60. rokoch 20. storočia.
Nástroj tak mal pred odstránením 3480 píšťal a 20 zvonov.
Dnešný nástroj dispozične koncipovali organár Gabriel Bies a Václav Uhlíř, organista a organológ královohradeckej diecézy.
Literatúra: